Sunday, July 4, 2010

Anak kucing tumbesaran

Secara purata jangka hayat seekor kucing rumah(indoor) adalah dalam linkungan 15-19 tahun dan ada juga yang menjangkau umur 20 - 30 tahun tetapi untuk kucing liar hanya dalam lingkungan 2 -5 tahun sahaja.

1) Anak kucing yang baru dilahirkan adalah di dalam keadaan buta (matanya masih belum buka), pekak(telinga belum berfungsi) serta dalam keadaan yang terlalu bergantung sepenuhnya pada ibunya.
2) Ianya tidur tanpa henti hampir setiap hari dan berkeadaan pasif, ini adalah kerana sifatnya untuk kehidupan semulajadi yang mana dapat mengelakkan dari di serang oleh pemusuhnya.
3) Masa jaganya  hanyalah untuk penyusuan dari ibunya dan berada di sebelah ibunya untuk pemanasan diri.Ianya bergantung terus kepada ibunya untuk beberapa minggu pertama.
Anak kucing Persian berumur 2 bulan
4) Selalunya anak kucing akan membuka matanya semasa berumur 10 hari.
5) Semasa berumur 3-4 minggu sudah mula boleh memakan makanan pejal dan mulai mencerai susu dari ibuya (weaning),selalunya cerai susu sepenuhnya ketika berumur 6 ke 8 minggu.
6) Semasa berumur antara 2 minggu ke 7 minggu tumbesarannya adalah sangat cepat  dan pada tahap akhir minggu umur,ianya mula membentuk kestabilan imbangan diri,kekuatannya, bermain dengan anak kucing yang lain serta juga beranikan diri untuk menjelajah kawasan sekitar.
7) Anak kucing yang sudah cerai susu adalah lebih matang dan berdikari dari yang sebaya dengannya yang masih disusui.
8) Mula belajar membersihkan dirinya sendirinya ,main buru,serang hendap dengan anak kucing yang lain dibantu dan tunjuk ajar dari ibunya.

Fakta Menarik: Sepasang kucing boleh melahirkan anak sebanyak 420,000 ekor dalam tempoh masa 7 tahun.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...