Monday, July 5, 2010

Bagaimana kucing bersalin

Kucing mempunyai kebolehan semulajadi untuk beranak bersendirian tanpa bantuan dari kaumnya mahupun manusia.Campurtangan manusia boleh mengundang bahaya kerana ibu kucing akan merasa tertekan.

1) Seminggu sebelum bersalin,kucing mulai menunjuk tanda-tanda suka pada tempat bersembunyi yang sunyi serta terlindung dan mula mencari-cari tempat yang sesuai untuk bersalin selalunya dibawah katil.
2) 2- 3 hari sebelum bersalin kelihatan bahagian perutnya "terjatuh" berbentuk seperti buah pear ini adalah besar kemungkinan susu sudah mulai meresap masuk ke teteknya.
3) Dalam masa 24 jam sebelum bersalin ianya mula mundar mandir tanpa tentuan arah tanpa henti, seperti kata bidalan "macam kucing nak beranak" dan juga hilang selera makan.
4)Proses teran (strain)pun dilakukannya dan dalam masa 1 jam akan muncul kepala anaknya dan keluar sepenuhnya.Serta merta ibunya akan menjilat anaknya untuk menyucikan segala cecair yang menutupi hidungnya untuk penafasan dan juga memecahkan selaput karung sekiranya belum pecah .Proses in sangat penting untuk mengelakkannya dari mati lemas.
                                 Mimi menyusui anaknya selepas bersalin(5 jam) :05 july 2010
Tip :sekiranya ibu kucing tidak pedulikan anaknya setelah bersalin, kita perlu membantu untuk menyucikannya dibahagian penafasannya.

5) Kemudian ianya akan mengulangi proses teran dan menyuci anaknya untuk yang berikutnya sehingga selesai kesemuanya.
Jauhi dari berdekatan dengannya ketika bersalin dan  buat pemerhatian dari jarak jauh.


6) Proses bersalin kucing mengambil masa yang agak lama,selalunya dalam ulangan 40-60minit untuk setiap anaknya,kekadang terjadi juga anaknya hanya keluar separuh badannya sahaja pada satu ketika yang lama dan kita tidak boleh memaksanya keluar.
7) Selalunya anak kucing akan mula mengiau dan bergerak selepas bersalin kerana penafasannya sudah sempurna, sekiranya terdapat yang masih belum bergerak ,ini petunjuk pembersihan tak dilakukan oleh ibunya.
Tip:sekiranya selepas proses teran melebihi 1 jam tanpa ada anak yang keluar, ibu kucing ini mungkin mengalami komplikasi beranak dan perlu dapatkan rawatan veterinar dengan segera!!! Selalunya  berdasarkan kepada sejarah bersalinnya sendiri.
*Selalunya kucing akan bersalin pada jangkamasa setiap jam, ada juga yang selang sehari tapi sangat jarang  untuk kes ini.

                                          Tahniah!! Mimi selepas berjaya bersalin

8) Anak-anak kucing akan mula menghisap susu ibunya di samping ibunya membersihkan dirinya dan ibunya perlu meminum air sekerap yang mungkin.

Fakta menarik: Ibu kucing boleh mengandung 3 kali setahun tetapi ini akan juga memudaratkannya dan yang terbaik adalah setahun sekali.

159 comments:

ummufaqeha said...

kucing saya da mengandung..tapi xtau bile due die..tapi sy agak dlm bln12..masalahnya sy selalu..blk kampung setiap weekend..sy risau ni akan mengganggu proses bersalin..

Kucing Utara said...

NISS...kucing lebih sukakan bersalin sendirian.Apa yg patut buat sediakan tmpat "labor"dia seperti kotak dan air minumannya mesti tersedia.

ummimia said...

semua tanda tanda yg dinyatakan d atas tepat sekali kerana kucing saya baru shj bersalin pagi tadi.

Kucing Utara said...

Thnks umimia..sbb komen & sokong N3 sya ni...sya tulis pun berdasarkan pengalaman permerhatian kucing sya bersalin dulu..

fatihanazuar said...

time kasih Cat4U atas info2 yg bgune, nk tanye la kalu kucing tu pecah air ketumban, adkah kucing tu da nk bersalin?

time kasih skali lagy..:)

alimbmg said...

Omey ku selamat melahirkan 3 ekor anak(5.15 -7pm)
alhamdulillah..Semua Selamat...

Nard Cullen said...

kucing nard br bersalin pg ni.. ade keluar mcm ketul2 daging..ade yg kate tali pusat..is that normal?

Kucing Utara said...

itu..mungkin uri dia...xdak masalah kot...ibu kucen akan maknnya...

pantera said...

kucing saya keguguran. dia lahirkan 3 ekor anak x cukup bulan selang 7 jam dan semuanya mati selepas kira2 15 minit.apa yg saya risaukan, dia tak makan sehari sebelum beranak dan hari ni dah masuk hari ke empat dia xnak makan.dia nmpk lemah sgt.saya beri dia minum guna syringe.
saya perasan dia selsema. pagi ni saya bawa dia ke klinik haiwan and dia dpt 3 shot- vitamin/antibiotik and masuk air. tp tengahari td ada darah bercampur dengan selsema dan mengeras kat hidung dia. apa saya perlu buat?

Kucing Utara said...

Sudah jumpa Vet tu adalah langkah terbaik & bijak..yg awak sudah buat..Rawatan susulan juga perlu kerana dia ni dh keguguran takut ada jangkitan kuman dalm rahimnya..tpi sdah disuntik Vet utk itu..Masalah idungnya berdarah&selsema tu mungkin sideefect dri antibiotik yg disuntik...mngkin utk smentara waktu sja,perlulah awak cucikan idungnya itu utk elakan jangkitan...jika berterusan tu lebih baik jumpa VET..

pantera said...

tima kasih cat4u. saya tinggalkan soalan yang sama kat banyak blog kucing yg lain, tp stakat ni hanya cat4u yg reply.

sy de beli antibiotik dr klinik haiwan yg sm.kalau keluar hingus and darah tu side effect antibiotik, patut ke sy beri dia antibiotik lg? and apa patut sy buat utk pastikan air dlm badan dia cukup? sy syak dia ada ulcer sbb dia susah nk telan air.

sy ada terbaca ttg upper respiratory disease. artikel tu kata kucing mudah kena pyakit ni bl stress(dlm kes kcing sy mgkin stress dsebabkn bgaduh dgn kcing jntan then gugur).adakah kucing sy sememangnya djangkiti pyakit ni sbb ada psamaan dgn tnda2 yg ada pd kucing sy.
antaranya:-
-xde selera mkn
-bnafas dengan mulut terbuka sbb hidung tsumbat
-mata bengkak dan berair

Kucing Utara said...

sama2..sy cuma cuba membantu sja yg termampu dan sukar juga nk komen sini sbb Xtngok kucing awak tu...
>>Antibiotik tu..elok teruskan sbb ia bntu imunisasi kucing dn sideeffect tu smentara sja ...kalau mkn Xcukup dosenya..boleh sbbkan terbantut sistem imun dia
>>>URI tu..sya xpasti tntng kucing awak ni..mngkin simptomnya nmpak sama.apa yg mungkin sbb kesan disuntik kucing pun tunjukkan tnda2 sama sperti itu..

Ini nasihat saya...monitor keadaannya untuk seminggu slepas ambik suntikan..kalau normal tu dia akan pulih seperti biasa lepas kesan suntikan itu abis..jika masih lgi..bawa jumpa Vet.
Beri dia makan wetfood ..kerana air bnyak DAN stop beri dia dryfood utk sementara

Anonymous said...

sy ada kucing yg masih kecil lg,umr nya mgkin br stahun,tp suda mengandung, jd sy risau nnt bgimana dia bersalin.tidak ka ada sbrg masala sewaktu bersalin??

Kucing Utara said...

umur setahun tu dh kira matang..

pantera said...

hari ni masuk hari ke enam dia x dpt mkn.sy tak pasti klu dia ada ulcer kat tekak sbb air pun dia susah nak telan.sy bwk ke klinik semula petang td, dan kali ni slps diorang check lagi skali, kucing sy disahkan keracunan. air liur tak hnti meleleh, darah yg kluar dr mulut n hidung berbau busuk. ade gak yg bercampur dlm najis n kncing. sy ingatkan darah dlm kncing tu adalah darah yg biasa kluar slps kucing brsalin. diorang kata sebabkn keracunanlah kucing sy gugur.

sy pun xtau mn satu yg betul,apa yg pasti kucing saya dh berhenti bnafas tepat jam 9.30 malam td. i'm not much of a people person, slama ni dia lh constant companion sy.paling sedih masa dia batuk keluar darah n ketulan darah beku sebelum mati.luluh hati tengok dia mati dlm keadaan yg menyeksakan.

apa2pun terima kasih byk2 utk segala reply cat4u. i truly appreciate ur effort reply komen2 kat sini. thanks again.

Kucing Utara said...

pantera..sya rasa menyesal jgak Xdpt bntu serta sngt sedih krana jdi gitu..dn mungkin jgak tips yg sya beri tu Xdpt membantu awak..lgipun sya xdpt bayangkan konditionnya...kes awak ni sma dngn kes kucing Himalayan sya yang mati selepas beranak tpi simptomnya berbeza..pendarahan berterusan gitu...kerana ada anknya mati dlm perut....kerana lmbat tindakan dri Vet..diapun mati..Vet hnya beri antibiotik sja..TIDAK langsung bersungguh2 nk rawat kucing sya...sperti mana sepatutnya dibuat jika kes sebegini...mungkin mreka anggap"alah ini kucing sja"....

masashi usm said...

apa aku nak buat niee...kucing aku beranak.....kucing parsi + siam.... beranak atas lantai xapa ke???

Kucing Utara said...

Biarkan dia selesai bersalin dilantai..tpi slepas tu perlulah letakkannya di tempat yg sesuai..seperti dalm kotak beralaskan kain kerana anaknya msih lemah sebbkan suhu badan mreka terlalu rendah...

gadis buntuuu said...

salam.. kucing saya beranak dan ini merupakan first experience saye sbb ini kucing ptama yg saye bela dan beranak kali ptama, masalahnya kucing saya beranak awal dari tarikh yg spatutnya beranak(vet sahkan branak sbulan awal dari hari kucing saye beranak) mmg saye xada psiapan apa suda semua selesai 4 ekor anak kucing dberanakkn namun 2 mati dan 2 hidup. mati kepale hilang huhuhu, mungkin sbb saye pegang anak die tanpa lapik,.. saye cuba letakkn anak die dekat puting susu kucing saye tuu, tp masih xnak mnyusuu dan keesokkn harinya anak kucing yg hidup tu hilang. yang saya risau sekarang , kucing saya seperti gelisah dan asyik melilau je, bila saya sibuk mcari anak die, die pun same jgk ikut saye, sperti myuruh saye mcari anak die yg hilang.. mcm mana yee? huhuhu

Kucing Utara said...

ikut crita awak..kucing ni diletakkan dlm keadaan terbuka..sbb anknya boleh hilang..branak Xcukup bulan agak nipis utk hidup krana anak kucing terlalu lemah..utamanya suhu bdn mreka terlalu lemah..carian ank kucing tu hnya ibunya sja yg tahu dimana..kerana kucing akan sembunyikan anaknya..awak perlu perhatikan gerakgeri ibunya tu..sbb dia tahu dimana anaknya..

qistyanie said...

salam..nk tnye ye... nie 1 st time kucing i pregnant n i xde pengalaman la... i ada sediakn kotak tmpt dia labor nanti tp kucing jantan plak yg msk n buat tmpt tdo... then i letak kotak dlm cage n letak kucing i dlm cage tp dia asyik meow2 jek... i pn pening mcm mne nk buat... mmg kena asingkn kucing jantan kan? klu i letak slh seekor dlm cage sure dia meow2 nk keluar... macam mana nk buat ye?

Kucing Utara said...

btul2..kena asingkan sijantan tu drinya..Letakkan sijantan dlm cage..mmng la dia akan meowing sbb xpuashati tu..biarkan & jgn layan..nnti dia akan diam sndiri..

Anonymous said...

kucing sy baru beranak tp macam die still teran2 lg. ade lg yg lom keluar ke? dari pagi sampai malam still camtu tp kucing xkeluar pon. nape ye?

Kucing Utara said...

Xsure pulak..tpi yg pasti kalau dia nk beranak tu..air kluar dulu..
TERAN ni..bkn sbb nk beranak sja..masalah berak pun boleh jdi gitu..

Anonymous said...

mak die dah menghilangkan diri. macam mane sy nk bg anak die susu? takot mati pulak nanti.

Kucing Utara said...

kalau gitu kena belikan susu utk KUCING dan disusu sndiri..mcm sya tulis dlm blog...JANGAN BERI SUSU BIASA selain dri susu kucing...antara brand susu yg boleh beli adalah pet points & harganya RM22..kalau awk dkat tmpat sya ..sya boleh jual & ajar cara minum tu...

mohd aidil said...

nak tanya sikit...adakah sesuai biarkan kucing bersalin didalam cage??atau lebih sesuai dia memilih tempatnya sendiri?? saya xtahu bler dia akan bersalin so sbagai langkah berjaga2 saya kurung dia dlm cage..ini bertujuan mengelak dr di ganggu pasangannya kucing jantan..tolong beri pendapat..

Kucing Utara said...

memilih tmpst sendiri itulah kehendak kucing sbb nk meyembunyikan dari pemangsanya sja..tpi skrg ni mana ada pemngsa dlm rumah kan?''jdi letakkan dlm cage yg tertutup /ditudung dgn kain adalah terbaik..sbb gelap & tersebunyi

Sha Eshoppe said...

tp berlainan plak ngan kucing sha..dia tggu sha balik utk beranak..pastu bila sha balik sha mcm biasa la..bersihkan dulu ape yg perlu..tambah makanan dia...pastu sha nak tutup sangkar dia bising2 panggil sha lagi...banyak kali..pastu bila sha dtg lagi dia baring.....sha pegang perut dia..terus dia diam....pas sejam tu dia beranak....br sha faham..upenyer dia mintak urut......adess..jd bidan sekejap

dalilah said...

hye kucing utara :)
nakk tanye sikit lahh .
kucing saya baru kli prtme mengandung dalam 1 weeks .. tapi bile time makan , dy tak nakk makan lah .. kucing tu cium , lpas tu dy jalan .. tengah malam dlm kul 12 mcm tu sy bgy mkn bru dy makan . tu pun sikit je ,,,
nape ekk ? nak kate dy x suke mknan tu , sblm mngndung stiap hari dy makan makannan tu ( whiskas/ blackwood )
kenapa yee ???
kalau boleh , reply katt email ny keyhh . supaya i perasan :)
avylazy@yahoo.com

Anonymous said...

kucing saya nih,asyik baring suaranyya lemah dan mulutnya berbau busuk.apekah penyakitnnya?

Anonymous said...

salama sy punya kucing da ade tnda2 kat atas..tp dia mcm terjelir2 lidah mcm kepenatan..kt umah nie ade 2ekor ank kucing and dia sllu gigit tgkok ank kucing mcm ank dia padahal ank kucing bukan ank dia sb dia belum labor lg..tapi sy rsau bila dia nk labor sb nie 1st tyme dia nk labor n 1st time sy jga kcg nie..so mcmn ek..

Kucing Utara said...

hmm..kalau boleh tu asingkan kitten tu jauh drinya takutkan dia confuse nnti mcm terasa itu anknya pula..sedngkan blum dilahirkan lgi.Insyallah,, bila smpai mmasanya dia tahu apa yg patut dibuatnya

Anonymous said...

hmmm...nak tanye.. ni 1st time sy bela kucing..since last midnight, kucing sy mula menunjukkan tanda2 nak beranak..ade kua air, meneran..tp, sampai sekarang xde baby kua..sy risau..nafas kucing sy makin laju..ape perlu sy buat?

Kucing Utara said...

itu mmng sudah hmpir waktunya...jgn risau kucing secara naluri tahu apa yg patut dibuat...

Anonymous said...

saya risau sangat. kucing saya ni kucing kesayangan saya. dan ini juga first time saya bela kucing yang mengandung. saya tak ada experience langsung lah tentang kucing mengandung ni :(( saya takut sangat. perutnya kini sudah besar. dan saya juga tak pasti berapa minggu/bulan dia mengandung. cmne ni?? :(((

Kucing Utara said...

jgn risau...kucing tahu "kerja" nya dalm hal bersalin & bidan ni

Anonymous said...

Erm.. Sy nk tanya.. Kucing sy bru beranak tenghari td.. Tp 2 hari sblm tu, mata dia kuning.. Pastu still normal lg.. Cuma dia tak mkn.. Then ptng ni pas beranak dia batuk2 n mlm ni dia hilng. Tp tnda2 dia tu mcm nk mati.. Dia beranak dlm rumah n dia hilng lpas dia minta keluar.. Memng dia tidak bermya.. Suaranya lngsung tade.. Dia lngsung tak jilat bdn dia n ank diA ada 4, 2 eko mati. Umo dia tak sampai setahun. Puas sy satu fmly carik sekeliling rumah, tp tak jumpa.. Now, sy menangis je.. Mcmna ankny tu??

Anonymous said...

Kucing sy da nk mati lepas beranak tngahari td.. Sebelum tu dia tiada selera mkn.. Minum pun tak.. Dia berank dlm umah.. Meow2 dia nk kuar umah. Pastu dia hlng. Puas carik tp tak jumpe. Tinggl la ank dia yg 2 ni msih hidup. Mcmana dia nk hidup? Dia blum ckup setahun.. Lepas beranak, dia sngt lemah n tak care ankny pun.. dia bg susu kjap je.. Now.. nanges je sy ingt kat dia kat ne skrng..

Kucing Utara said...

terasa simpati mdngr crita kucing awak dn perlu bnyk bersabar ye..kucing mempunyai kelebihannya tersendiri dn jika ianya rasa xsihat/sakit yg tiada harapan lagi terutamanya ibu kucing.ia akn pergi jauh membawa dirinya sendiri utk mnghadapi saat2..kepermergiannya ertikata lain kematiannya kerana mereka xkan mati di sebelah anaknya kerana ini boleh mngundng bahaya kerana boleh dikesan/hidu musuhnya..

Kucing Utara said...

mengenai kittennya pula agak tipis utk survive sekiranya masih di bwh umur 1mnggu kerana bergntung 100% susu ibunya yg kaya dgn antibodi utk dayatahan diriawk boleh mncuba dngn beriknnya susu kambing setiap1 - 2jam

Anonymous said...

Ibu kucing tu da jumpa keesokan hariny tp petng tu dia mati.. Rupany dia duduk dlm longkng yg ada air dpn rumh. Ambil dia n bg ankny menyusu.. then, dia duduk lg dlm longkng tu.. Puas angkt n ltk dlm kotak, dia nak jg dlm lngkang tu. Tp tu la, ajl dia.. Pastu sy da beli susu kucing, tp ankny still bunyi jugak n sekor mati pd hr ke3 n sekor lg hr ke5.. Rasany dia carik ibu dia.. Awak agk ibu dia tu mati dmm pns ke? Sy tak smpt bw jumpa vet sbb bljr. :'(

sukina said...

Kucing saya muntah n berak dr semlm. Dia dah mengandung 61 hr...mcmana tu? Sbbb rasanya dia boleh beranak bila2 masa. Apa yg patut saya buat?

Kucing Utara said...

sudah terjawab di FB kucingUtara

Anonymous said...

kucing saya skrg dlm prosess beranak...tp sejak 5 jam yg lalu hanya 1 saja anak dia yg keluar...dia mcm xnak mnyusukan anak dia yg 1 tu..kemudian dia asyik pindahkan anak dia.And now dia dh jumpa 'the right spot' (agaknyelah) &mula menyusukan anak dia. but still belum melahirkan anak yg lain..

Kucing Utara said...

ini bermkna ianya hanya ada sekor anaknya sja sebb sudah mulai menyusu

morgirlsimainecoon said...

salam . nak tnye sikit boleh . kucing sy beranak pg tadi . tp sekor anak nya mati dengan usus2 or daging mcm cecair. kekuningan ketulan tu . so sy tanamkan anak nya tu sekali dengak ketulan cecair tersebut . selepas tu sy alihkan 4 anak nya yg tinggal ke dalam cage lain sbb bp kucing ada sklai dlm cage tu.. tp ibu nya seperti endahkan yg 2 ekor lg sbb 2 ekor lg tu lemah2 je. sy tkt 2 ekor tu nanti akan mati . kucing sy ni mainecoon . sy dengar maincecoon cat ini xdpt beranak sepatutnya .this is my 1st experince. help me ;(

Kucing Utara said...

secara naluri si ibu kucing lebih arif tntang kedaan anknya samada boelh hidup/mati..kerana ni kelebihan siibu kucing..jika xdiendahkn tu ..secara asasnya dia sudh tahu si anaknya xdpt diselamatkn lgi ..jika si ibu masih menjganya sprti memeluk/mnyusu/menjilat2 dll tu ..ada besr kmngkinan boleh survive

Anonymous said...

kucing sye dlm proses beranak.bru kuo seekor dlm 4 lbey td tp ank die mati jap2 2..skrg ni xtau kucing 2 xde pon beranak yg len..tgk prot stil besar+ade rse keras kt perot..cmne ye nk mudahkan kucing bersalin..da dekt 5 jam ni..ade possibility x ank kucing lemas?..die strt gelisah dr pkoi 1 ptg td?

Unknown said...

Salam,kucing saya baru besalin 4 ekor anak..tp yg dpt di selamat kn ygsekor tu lahir mati dlm selaput lg dan di hurungi semut..yg lain tu sy sempat selamatkn..boleh x saya tolong potong uri anak dia supaya senang nk menyusu sbb tgk mak dia buat dek jer kat uri2 tu...

Kucing Utara said...

xda mnjdi sebarng masalah jika tolong potongkannya

Anonymous said...

Sy nk tnye,klu potong tali pusat ank kucing tu gune gunting,xpe ke?mak die xmkn pon uri tu...semua ank die masih lekat kt uri tu...

timmy sui said...

Tumpang tny, kucing sy sarat pregnant. Pastu.ada cm lendir wrna putih susu pekat kluar dr vagina dia. Brpa lama lg dia nk bersalin?

Kucing Utara said...

tandanya sudah bermula..xlama dh ni

Anonymous said...

Salam saya nk tya bilakah ibu kucing blh dimandikn slpas bersalin? tq

Kucing Utara said...

salam..jika mandikn tanpa shmpoo dn gunakn air suam takda masalah bertujuan utk cuciknnya tpi JGN BASAHkan kepalanya(nnti selesema)..jika utk shmpookannya lebih baiklpas 3buln kerana shampoo boleh terkena puting susunya boleh mmudartknn kitten

emak. bukan penari tiang said...

Salam

first time bela kucing and kucing ni plak muda sangat tak reti bela anak.

Pagi tadi dia beranak. Sekoq saja. Saya rasa dia cuci uri semua tapi lepas tu dia tinggal ja baby dia terbongkang tetengah panas kat luar rumah. Nasib baik babynya bunyi. So now saya letak babynya dalam kotak dgn kain tebal tp ibunya ignore ja anak dia.

Saya paksa2 dia bg susu kat baby tapi dia mcm tak peduli. Asyik nak blah.

Saya risau kalau dia x peduli anaknya. Apa patut saya buat? Ada x botol susu khas untuk baby kucing?

Anonymous said...

Saya nak tanya kucing saya tengah beranak sekarang. Anak pertama mati dan yang kedua masih hidup. Tapi dia asyik bawa anak kehulu kehilir padahal kami dah siapkan tempat anak dia. Dia gigit anak dia lama takut kepala anak kucing putus sebab lembik lagi kan. Macam mana ya? Tolonggg

Unknown said...

hi kucing utara,

saya nak tny pendapat awak. kucing saya baru melahirkan malam tadi. tapi cuma dua ekor saja y keluar. bila saya rasa perutnya mcm ade lagi baby dlm tu. perlu ke saya bawa perg vet atau ia nya normal..?

Kucing Utara said...

Rasanya 2 ekor sja anknya

Unknown said...

hi KU!
saya nak tanya kalau kucing yang telah sepatutnya lahirkan anak tapi tak dapat nak lahirkan anak sebab dah mati dalam perut dan perlu dibawa ke veterinar, berapa anggaran kos untuk rawatan? saya perlu tahu anggarannya sebab kalau kos mencecah ratusan ringgit saya tak mampu, saya kasihan dgn kucing saya ini..harap dapat menolong..

Kucing Utara said...

hi..apa2pun perlu ke klinik sbb kes kematian dlm kndungn kerana akn mercuninya..vet govermnt lebih murah dri segi kosnya

Anonymous said...

Hai.. sy nak tanye.. ni 1st time sy beli kucing dr kedai.slalunye kucing kampong. N xkesah sgt bile prgnant sbb die reti nk beranak.ni mmg jnis xbrcmpor gaul.n now ni die sarat pregnant.die mcm xbrape arif sbb ade cairan kat ehem die pon buat xendah je. Tp sy prasan ade ktulan putih pekat kt bulu die..soalan sy
-mmg da time ke?
-n perlu ke sy tlg die sbb risau tkot jd komplikasi ke pe..cewah...tenkiuuu

Kucing Utara said...

salam ,,ni tanda awal nk bersalin pling lama 3hri

Anonymous said...

Salam...boleh tanya.. kucing saya ni semalam branak 1 ekor...tapi kucing saya ni dia first time beranak so dia biar jer ank dia sehingga ank dia lemas...so semalam kami bawa dia ke vet utk checkup...doc tu ckp msih ada 2 eko lagi.. tapi sampai sekarang x beranakan yg 2 eko lagi...harap awk dpt bantu saya thanks...

Unknown said...

Salam. . Nak tanye... kucing saye ni beranak 1 eko pda 05.12 .13 yg lepas... pada area jam 10.pagi...tapi oleh kerana ibu kucing ni 1st time beranak...n saya pun first time bela kicing parsi so mak die buat dek jer kat ank dia shinggakn ank die mati lemas sbb die x jilat lendir yg kat hidung ank die..tapi slepas bberapa jam kami tunggu2 die blm jgak branakn yg selebihnya lagi...kami ade bawa kat vet...docter vet ckp normal...x de pa2...tpi doc vet ckp msih ada 2 eko lagi balance kat dlm perut....doc vet ckp dlm masa 1 or 2 hari dia akn brnk lagi...tapiiii kmi tggu punya la tggu ...smpai skrg dia x branak2...kesian tengok dia...ada jugak dia buat aksi mcm nak buang air besar. Tapi lepas brapa mnit die teran akhirnya dia giveup ...tapi baby x klua 2 jgak... skrg dia mcm lemah jer...asyik baring jer....baby pun blm klua2 lagi....boleh bantu saye...

Kucing Utara said...

salam..jika dia xbranak lebih dri 2-3hari tu maslah jika masih ada ktten yg belum dilahirknnya..tpi bagaimana vet tu tahu masih ada lgi dlm perutnya? xray sja boelh tntuknnya

Anonymous said...

nak tnya..anak kucing yg berumur dlm 3@4 bulan yg x bselera mkn@minum..bleh ke d bri air glukose,@air susu pekat manis yg dh d cmpur air@ air susu tepong spti susu tep everyday?

Kucing Utara said...

susu tepung biasa xboleh kerana akn sebabknnya cirit-birit..boleh jika berikan susu khas utk kucing

Anonymous said...

Salam, semlm kucing sy beranak 3 ekor.yang last tu lahir slepas 4 jam yg ke2 lahir.hari ni sy saje tekan2 perut dia n sy dpt rasa mcm ada ketulan.mungkinkah ada baby lagi dlm perut dia?

Anonymous said...

Nak tanya.. Bolehkah mandikan ibu kucing selepas dia beranak. Sbb selepas beranak badan dia mcm gatal2.. Kucing saya br beranak dlm 4 hari..

Unknown said...

nak tanya kucing saya dah beranak seekor pukul 3 suku pagi 5/2/2014. tapi mcm ada lagi dlm perut dia sbb tie pregnant perut dia agak besar. mmg mcm tu ke? takda apa apa infection ke dekat perut dia?

Unknown said...

Kucing utara , sye nk tnye sikit . kucing sye dh beranak semalam pada pkul 1.50 pm - 4.00 pm . 5 ekor . tpi ape yg tertimbul pde bontot ibu kucing tuh . uri ea ? Nnti dia kering dia putus sendiri ke ? Agak2 pling lama bila ia nk putus . sbb sye risaukn anak dia . bila dia nk menyuskn .

Anonymous said...

Sye nk tanye skit... kat rumah sye ader 2 ekor kucing jantan dan betina... sekiranya si betina tu lepas lahir kn anak.. yg si jantan atau pun si bapak die nie akan makan tak si anak2 yg betina tu...

Anonymous said...

saya nak tanye. kat rumah sy ad sekor kucim ni, bru first time branak. bile beranak tu, separuh badan kitten dia je yang keluar. kpalanya masihh didalam. kitten tu mati selepas 4 jam kepalanya tak keluar. sekarang ni, saya tengok kucing saya macam saakit je. kesian pulak saya tngok. nak hantar ke klinik vet pon xda orang nak hantar. so, apa patut saya buat dengan kucing saya tu?

pandji tengkorak said...

Kucing saya pun dah nak beranak. Tapi kaki keluar dulu. Dah separuh badan yang keluar. Bagaimana nak bantu kucing ini beranak? Kesian pula melihatnya...1st time nak beranak.

Unknown said...

Ape yg ibu kucing akan buat kalau ank die dh mati...??

Anonymous said...

Kucing sy tgah beranak. Omaigadd!

nurin irfan said...

Cat4u mcm mna klau ank kucing tu baru keluar dri prut mak dia pastu dia x nk minum susu mak dia .. Mcm mna tuu?

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya nak tnya kucing saya bru2 ni ada keluar sesuatu mcm sarung dan dlmnya ada air spt air ketuban.

Kucing Utara said...

wasalam...itu tndanya nk bersalin

Anonymous said...

Salam, kucing saya kucing kampung baru beranak seminggu lepas.. ari ni nmpak macam murung je..& x boleh sentuh perut dia..mcm kembung je..nape ek..dia x nk mkn ari ni..

Anonymous said...

Salam, kucing saya kucing kampung baru beranak seminggu lalu..ari ni nampak murung dan tak aktif.. makan pun tak nak... bila pegang perut dia macam menegang & dia marah..kenape ye,,kucing saya muda lagi belum setahun pun..

Kucing Utara said...

salam..elok bawa jumpa vet sebb sudah semnngu lebih beranak ..brkemngkinan ianya sakit

Anonymous said...

Salam..nk tanya saya tak pernah bela kucing cuma mcm mana nk handle kucing luar yang baru melahirkan di kawasan rumah saya...selain sediakan tempat dan makanan ..buat masa skrg saya hanya perhatikan dari jauh dan sediakan makanan .

Kucing Utara said...

salam...ok jika sdh buat gitu sbb ibu kucing luar lebih sukakn privasinya ,,yg penting bntuknnya dri segi makan/minum...

Anonymous said...

Salam...kucing utara sy nk tanya...kucing sy tgh pregnant...tp die lemah n xbole bngun...mkn pon sy yg suapkn...dh bwk jumpe vet...tp vet bg ubat nsuro tggu 2 3 hari.. ade ppossibility yg baby matidlm perot ke?

lalala said...

ketika kucing saya bersalin, saya kena duduk dgnnya sbb klu x, dia akan serang saya lps brsalin. kucing saya dh mengandung 3 kali thn ni, n now tgh tunggu dia bersalin for the third time. haii..bilalah makcik ni nak brsalin?

Anonymous said...

Salam KU. I think my miming going to birth soon but I'm kinda scared that her babies will die cause this is her 1st experience and so do I. Bdasarkan komen2 yg sy bca kat atas, most of 1st birth anak2 kucing x dpt survive. Sy takut miming sy mngalami hal yg sma. Stiap hri sy akan sentuh perut dy utk memastikan anak2 dy bg respon, sy paling risau klau anak2 dlm perut dy x bg respon atau movement. Soalannya, it's ok for the pregnant cat to touch their tummy oftenly ?

Anonymous said...

Salam KU. I think my miming going to birth soon but I'm kinda scared that her babies will die cause this is her 1st experience and so do I. Bdasarkan komen2 yg sy bca kat atas, most of 1st birth anak2 kucing x dpt survive. Sy takut miming sy mngalami hal yg sma. Stiap hri sy akan sentuh perut dy utk memastikan anak2 dy bg respon, sy paling risau klau anak2 dlm perut dy x bg respon atau movement. Soalan sy, adakah memudaratkan kesihatan kucing yg mngandung sekiranya perut dy balik2 kena pegang?

Kucing Utara said...

Salam..kucing tahu apa yg patut dibuatnya ketika bersalin nnti sebb tu lebihkn kpda privasi semasa proses beranak nnti..Insha allah xda masalah melainkan ianya masih muda dibawah umur 6bulan

Anonymous said...

Kucing sy dah bsalin. 4 ekor tp Allah lebih sygkan 2 ekor :'(. It is ok klau sy balik2 pegang baby dy? Sy sentuh pun sbb nk pindahkan tmpat dorang sbb tmpat yg lama x selamat so sy pegang kat belakang leher dy, tak apa2 ke?

Kucing Utara said...

pegang utk pindahkannya xda masalah tapi pegang lama masalah sbb ibunya taksuka

Anonymous said...

Assalamualaikum....kucing saya baru dalam 9 or 10 bulan...and still kecil lagi...tp dh mengandung...jadi..nnti time bersalin...adakah ap2 kejadian yg merbahaya akn berlaku kpd si ibu? Sbb die kecil lg...tlng saya..hehe terima kasih

Kucing Utara said...

wasalam..mngandung muda mngkin masalah kepda kittennya kerana kurng pengalaman dari segi penjagaan ..penyusuan dll.

Anonymous said...

Cuba baca kisah ini...
Ada seekor kucing dtg kerumahku. Kucing itu ingin melahirkan anak. Setibanya aku pulang dari keje, ku mendapati bahawa kucing tersebut sudah pon melahirkan anak. Anak nya seramai 5 ekor. Akan tetapi, anak nya itu dilahirkan di bawah tayar kete uma sebelah, tayar kete ku serta tayar van bapaku. Sesudah die melahirkan anak tersebut, die trus melarikan diri. Tnggal lah anak nya 5 ekor itu. Maka adek ku segera mengutip 5 ekor anak itu letak di dlm sebuah kotak. Puas sudah aku dan adek ku memcari ibu kucing tersebut, tetapi tetap tiada. Ibu kucing tersebut terus melarikan diri. Aku serta adek ku buntu tidak tahu mau buat apa. Tambahan lagi, anak kucing tersebut masih ber-uri. Apa yg perlu aku lakukan ini. Anak kucing ini semakin kesejukan. Tiada jilatan dri ibunya. Anak kucing ini suda pon 5 jam dilahirkan. Aku mintak bantuan dri anda sume. Bgtau la apa perlu aku lakukan.

Anonymous said...

Cuba baca kisah ini...
Ada seekor kucing dtg kerumahku. Kucing itu ingin melahirkan anak. Setibanya aku pulang dari keje, ku mendapati bahawa kucing tersebut sudah pon melahirkan anak. Anak nya seramai 5 ekor. Akan tetapi, anak nya itu dilahirkan di bawah tayar kete uma sebelah, tayar kete ku serta tayar van bapaku. Sesudah die melahirkan anak tersebut, die trus melarikan diri. Tnggal lah anak nya 5 ekor itu. Maka adek ku segera mengutip 5 ekor anak itu letak di dlm sebuah kotak. Puas sudah aku dan adek ku memcari ibu kucing tersebut, tetapi tetap tiada. Ibu kucing tersebut terus melarikan diri. Aku serta adek ku buntu tidak tahu mau buat apa. Tambahan lagi, anak kucing tersebut masih ber-uri. Apa yg perlu aku lakukan ini. Anak kucing ini semakin kesejukan. Tiada jilatan dri ibunya. Anak kucing ini suda pon 5 jam dilahirkan. Aku mintak bantuan dri anda sume. Bgtau la apa perlu aku lakukan.

Unknown said...

kucin sy bersalin kuar sekor je.. ni dah selang 3 hari.. tgk perut dia mcm ada lg... mcm mana ye?

Unknown said...

saya ada sepasang kucing...yg betina ngah melahirkan baby buat kali pertama skarang ni...sekarang ni baru 2 ekor keluar...yg pertama pukul 7 pm...n yg ke 2 pukul 12.30 tngh malm...
soalan saya...
memang jarak time dia jauh ker ...sb rasanya ada lg baby dlm perut dia...
soalan ke2
selepas beranak yg kedua tu...si jantan selalu mengiau untuk mengawan...yg herannya si ibu melayan plak tuh...adakah ini normal..

Unknown said...

saya ada sepasang kucing...yg betina ngah melahirkan baby buat kali pertama skarang ni...sekarang ni baru 2 ekor keluar...yg pertama pukul 7 pm...n yg ke 2 pukul 12.30 tngh malm...
soalan saya...
memang jarak time dia jauh ker ...sb rasanya ada lg baby dlm perut dia...
soalan ke2
selepas beranak yg kedua tu...si jantan selalu mengiau untuk mengawan...yg herannya si ibu melayan plak tuh...adakah ini normal..

Kucing Utara said...

selalunya ibu kucing beranak dlm jarakmasa 30min-1jam.
Memang kucing boleh mngawan selpas bersalin sbb tu elakkn kucing jntan berdekatan kerana jika mngndung lagi anak-anaknya tidak dipedulikannya

Nurul Shafiqa said...

Kucing saya muda lagi. tapi, saya rasa dia dah mengandung. perut dia besar, tadi tiba2 dia masuk dlm kotak and meow2. bila mak or adik dia dtg, dia senyap. saya rasa perut dia, keras. bawah perut dia dekat puting pon keras. mcm susu bertongkol.bila sy usap pwerut dia, dia mcm nk meneran n kat anu dia pon ade something. mcm nanah gitu kaler dia tp kental n tak berbau. saya risau anak dia mati dlm perut. apa sy perlu buat?

Yasmin said...

Assalam...

Saya nak tanya...kucing saya mengandung...dan saya rasa dh hampir masa nak beranak...tp 2 hari ni dia macam kena cirit birit dan di mata dia saya nampak selaput mata dia...pg ni keluar air seperti air kencing tapi keruh...dia duduk pon keluar je...saya dh letak dia dalam sangkar dan tutup dgn kain...sebelum saya pergi kerja dia cuma diamkan diri sahaja...x ada meneran atau apa2...dia diam je...ada orang di rumah saya yang pantau keadaan dia...sebelum ni dia pernah bersalin...dan dia bersalin seperti yang K.U nyatakan...mengeow2 bising...tpi kali ni lain pula...ok ke keadaan kucing saya tu???

Kucing Utara said...

sdh dekat nak bersalin tu rasanya...

Unknown said...

slm nak tanye.
kucing sy dh beranak..keluar 4 ekor.tapi perot dia still bsr.. sy rasa masih ade ank dlm perot dia..dh selang sehari tp xde yg keluar dh..mcm mana nk buat?

Kucing Utara said...

selepas beranak perutnya masih nmpak besar dan beransur2 akn kembali ke saiz normal

MdM Mell Fitness said...

Kucing saya baru je lepas beranak tanggal 9hb..yg menjadi kerisauan,kenapa dia mengeluarkan lidahnya..seolah2 mcm dahaga..padahal semua dah disediakan..konfius ni

Kucing Utara said...

kucing menjelir lidah sperti anjing tu adalah sebb kepanasan ataupun nafasnya kencang sbb takut dll

Saimie Gisosoh said...

kucing saya baru bersalin sekarang, 7 anak tapi saya masih rasa ada 1 lagi dalam perut tapi belum lagi keluar sehingga sekarang. dah hampir 1 jam tapi masih lagi tak keluar.. apa harus saya lakukan? di sini tak ada doktor haiwan yang membantu..bagaimana cara saya supaya kucing saya boleh melahirkan anaknya yg 1 lagi dalam perut.. masih bergoyang lagi saya rasa dalam perutnya. terima kasih

Unknown said...

Apa yg patut saya lakukan sekiranya kucing saya asyik terjelir lidah? Risau dan kesian saya melihatnyaa, dia baru melahirkan 6ekor anak kucing semalam.

Kucing Utara said...

xda masalah sebb terjelir lidah begitu kerana nafasnya laju sikit dri biasa selepas bersalin

Unknown said...

Kucing saya baru bersalin 2 hari.. 2 ekor anknya mati semasa proses kelahiran.. saya sudah pun menanamnya.. apa yang saya kesian, ibu kucing sy itu tak henti mengeow mencari anaknya.. ke sana ke mari mencari.. berapa lama dia berkeadaan begitu??

Unknown said...

Kucing saya baru saja melahirkan anak pd 18hb.. ada 4 eko semuanya.. tp 2 ekor mati semasa proses kelahiran tu.. apa yg merisaukan sy, dia memanggil n masih mencari ank2nya yg mati tu (saya dah tanam) ...berapa lama dia akan berkeadaan macam tu.. saya bimbang dia abaikan 2 lagi anaknya tu..

Kucing Utara said...

Kucing yg kematian anak akan merasa tertekan sebb tu dia meraung2 kerana asalnya bila ank mati kelahiran siibu akn menghapuskannya sendiri.Apa yg perlu dibuat adalah membuatkannya tenang iaitu letakkan mereka di tempat yg tersembunyi sikit.

kaka and oli said...

nak tanya, kucing parsi sy baru 1st time beranak, lahir 4, 2 mati. tp ibu dia tak nak menyusukan dan bersihkan anak dia.. kalau anak dia mengiau pun dia buat x tau je. kalau letak dalam sangkar ibu kucing tu sampai x nk duduk.. sanggup dia berdiri je dlm sangkar tu.. kesian anak2 dia nk menyusu. buat masa ni sy take over la.. bg susu kt anak dia.. dalam masa sama masih lg cuba bg ibu kucing tu susukan anak dia.. sy nk tau situasi ni normal ke? adakah smpai bila2 ibu kucing tu x perdulikan anak dia? pening pk psl anak kucing.. g keje pun hati x tenteram.

Kucing Utara said...

disebabkan campurtangan anda dlm penyusuan/penjagaan anaknya dlm peringkat awal lahir ,ibu kucing sudah tidak lagi mempedulikan anak2nya lagi.Jadi, perlu teruskan menyusukan anak2nya serta pnjagaannya...

Unknown said...

Assalamualaikum. saya ada emergency, kucing saya baru beranak anak 1st td tapi sampai sekarang yg kedua tak keluar2 lg. Dia tak tidur lepas beranak tp asyik rehat je dr td, lama dah ni. Cemana ni..?? Mohon bantu (ಥ_ಥ)

Kucing Utara said...

wasalam & maaf lewat reply...besar kemungkinan kucing anda hadapi "interrupted labor" iaitu kucing akan berhenti melahirkan anak2nya yg lain dan teruskan akviti perti biasa sperti makan/minum/cuci kotorannya ..jaga anak yg dilahirkan..selepas berapa masa ia akn smabung kembali proses bersalin selalunya antara selepas 1-3hari..Kes ini memang berlaku tapi jarang..mudah terjadi kepda kucing parsi/Siamese..

Anonymous said...

Assalam KU. Nak tanya, kucing saya baru lepas beranak 2 ekor. Dua2 selamat keluar. Tp yg sekor ni hanya dia je yg ibunya belum potong tali pusat. Dan cara dia bernafas pun pelik. Kenapa ya dia tak potong tali pusat anak dia ni?? Bolehkah kalau sy potongkan je? Atau akan menjejaskan nyawa anak tu? ����

Kucing Utara said...

wasalam...boleh tolong potongkan tlipusat tu ,,,selalunya siibu akn potongknnya kekadang tu dia biarkan smentara begitu sebb letih proses bersalin

Unknown said...

Assalam..kucing saya baru bersalin tgh hr td n kemudiannye smpai skrg kucing saya tu..lidah nye asyik terjelir je.knp ye..saya jd pelik

Kucing Utara said...

wasalam...sebb keletihan dan dia buatgitu kerana kucing xda liangpeluh

Anonymous said...

Asslamualaikum...kucing saya ni dia baru setahun lebih tapi dah mengandung..memang tak tahu langsung yang dia mengandung ..lepastu kurung la dia ngn 3 ekor lagi kucing dlm sngkar tu , sebab sini keta byk masa raya .. kucing sya sekor lagi dah mati kena langgar msa mlm raya, trus kurung dorang smua.. hari ni raya ke 3 dia dah bersalin .. tapi anak dia tak cukup bulan 3 ekor anak dia keluar tak ada bulu.. merah2 lagi bersalin tk ckup bulan kan? Mak dia mmg buat tak tau langsung kat anak dia . lepas tu lepas yg lain dlm sangkar.. sbb pkiaq mcm mana dia beranak sdng kan kucing 3 ekor yg lain ada.. allahu mmg tk tahu langsung gebu tu ngndung.. tengok2 pagi tu anak2 dia dh mati.. lpstu mak dia tengok cm penat.. ingt biasa lah penat beranak kan .. biar sorg2.. minum ja nak mkn smua tkmau.. hari raya ke 4 mak dia pulak mati 😭😭 apa sebab nya eh? Mmg nyesal tak bwk pergi jumpa dokter cepat2 😭😭😭 lagi pun gebu tu dia ngndung msa kecik lagi..

Kucing Utara said...

wasalam...si ibukucing yg mengandung tu disyaki sudah alami masalah kesihatannya iaitu mungkin sudah diserang virus dll..sebab tulah kandungan xnampak ..abnormal pregnancy

Anonymous said...

Salam. Nak tanya. Kucing sy br beranak semalam, 6 ekor baby. First pregnancy. Kitorang pun x penah handle kes mcm ni. Then, pagi tadi seekor anak dia mati and dlm petang td pun lg seekor mati.macam mana nak naikkan kadar survival utk anak2 kucing ni ek? Sedih la kalau nanti ada yg mati lg. Skrg kucing sy dan anak2 duduk dalam almari, ke suhu yg panas mnyebabkan anak2 dia mati? Patutkah saya ubah tempat tidurnya?

Unknown said...

Assalam. Kucing ni datang sejak mula bunting. 2bulan lepas. Hari ni dia beranak 4ekor. Anak pertama normal. Keluar sekali dgn uri n dia makan uri tu. Kedua n ketiga keluar kitten dan sy terpaksa tolong tarik uri keluar. Tp si ibu tetap makan uri tu. Masalahnye yg keempat tu masa sy tarik uri tu dgn tali pusat tu urinye x keluar. Terputus. Lepas tu si ibu terus jilat n susukan semua anak dia. Sy risau sbb uri keempat tu x keluar. Mungkin ada lg anak dia x keluar sbb kena block dgn uri last tu. Help me!!

Kucing Utara said...

wasalam...uri ataupun placenta ni seharusnya akan dikeluarkan sekali semasa process kelahiran dan sangat mudah terputus jika dipaksa tarikkannya.Sebab tu lah tidak digalakkan kita menarik keluar.Ianya perlu dikeluarkan kerana boelh mengundang jangkitan jika dibiar tinggal situ.Sila ke klinik...

Unknown said...

Assalamualaikum. Nk tanya kenapa kucing saya dah 4 kali beranak tapi sampai sekarang tak de satu pun yang hidup? sbb bila masuk umur berapa minggu anak kucing tu macam tak tahu hisap susu ibu dia . Tolong reply ..

Kucing Utara said...

wasalam..ada juga beberapa kes macam ni bilamana si ibu kucing tak pedulikan anaknya yg masih susuan dan ada beberapa sebab ianya berkelakuan begitu.apa yg anda perlu buat adalah susukan anaknya sendiri dgn susu alternatif.

Unknown said...

tolong..mak saya beritahu, kucing saya baru beranak malam semalam..7 ekor. 3 ekor pertama dia jilat dan bersihkan (badan berbulu bersih). lagi 4 ekor dia tak jilat..dan seakan selaput dah kering dan melekat dibadannya. arini saya cuba bersihkan badan baby kucing tu. still melekat dibulu..bantu saya.😢

Kucing Utara said...

itu selaput karung yang perlu dipecahkan selepas bersalin utk elakknnya mati lemas selalunya dibersihkan/dimakan si ibunya sendiri.saki baki selaput tu tidak memudaratkannya

Anonymous said...

Kucing saya dah beranak. Normal ke ibu dia asyik datang dekat saya dan mengiaw. Saya takut dia sakit ke. Sebelum dia beranak , dia jenis suke bersendiri dan datang dekat bila lapar saja. Tapi lepas beranak ni berubah asyik datang mengiaw.

Kucing Utara said...

kucing yang suka bersendirian adalah jenis masih takut2 dgn keadaan sekelilingnya sebb tu selepas beranak akan mengiauw kerana masih lagi rasa ketakutan tambahn mempunyai anak

Unknown said...

Assalammualaikum,anak kucing saya dh beranak sebulan macam tu..anak dia ada 4 ekor. Tapi kan, perut dia macam ada ketulan. Saya taktahu apa benda tu. Sekarng tgk badan dia macam kurus jee..Apa perlu saya buat ya? Hm nak bawa pegi veterina tadalah mampu sangat. Ada cara lain tak? Harap dapat membantu saya. Terima kasih.

Kucing Utara said...

wasalam...ketulan ini disebut sebagai "lump" cuma tak dapt dipastikan samada ianya ketulan lemak atupun ketulan barah secara fizikal luaran kecuali dikenalpastikan secara klinikal

Unknown said...

Assalamualaikum..sy nk brtanya, bagaimana cara hilangkan kutu pada ank kucing yg baru sje lahir? Ibu die baru je lahirkn ank 3 hari lps..skrg ni 4 ekor ank die dh kne kutu..sy risau nk mandikn sbb baru sje lhir..bdn pn kecik lg..

Unknown said...

Hai..saya ada beberapa soalan sikit untuk ditanya..saya rasa kucing parsi saya bunting dalam 2 minggu sebab bila saya pegang perut dia saya rasa macam keras semacam dan juga nipples kucing saya macam dah start ada kotor2 macam tu tapi dia masih aktif nak main lari2 gigit tangan saya..dia terlepas keluar rumah pada 31/12/2016 dan saya terjumpa dia semula pada 1/1/2017 jadi saya agak dia sempat kawin dengan kucing lain sebab masa jumpa suami nampak dia tengah dikelilingi kucing2 jantan lain..yang menjadi masalahnya ialah kucing saya ni baru umur 5bulan nak masuk 6bulan..soalan saya bahaya ke untuk kucing saya bunting dalam umur muda macam ni?pandai ke dia nak jaga anak dia nanti?dan kucing saya juga masih belum vaksin yang 3 kali tu..kalau saya nak vaksin saya kena tunggu 2bulan lepas dia bersalinkan?dan vaksin yang wajib 3 kali 2 sempat ke saya buat?kalau tak sempat vaksin 3kali xapa ke?

Kucing Utara said...

bunting seawal usia remaja ni ada risiko sikit(menjadi ibu muda) tapi xda masalah.Jika nk vaksinkannya vet akan buat pemeriksaan dan akan buat tindakan lanjut bergantung kpda keadaan.

Shawal Ibrahim said...

Salam,

macam mana nak kira hari kucing mengandung? Kucing saya kalau dikira dari tarikh dia mula kahwin, hari ni genap 63 hari.. tp perut dia kecik je, saya rasa mungkin ada seekor je.. tp sampai skrg dia macam tak ada tanda nak cari tempat beranak pon. Makan menom dia pon normal. Saya yg stress sbb kesian .. dia selamba rock je macam x ngandung.. badan kecik macam 5 bulan je walaupon dia dah setahun 3 bulan. Ada kebarangkalian ke kucing lambat beranak sbb anak dlm perut sikit?

Kucing Utara said...

kucing mengandung 90hari...

Anonymous said...

nak tanya kalau kucing dh kaluar air ketuban tpi still x beranak lagi mcm mana nk buat?

Anonymous said...

Nk tnya kalau kucing sya dh beranak tapi dia x nk mkn uri dia..apa yg perlu sya bt...

Kucing Utara said...

sila tanamkannya....ada kucing tak makan urinya sebab tidak rasa terancam.

Unknown said...

salam nak tanya...kucing sye baru beranak first time hari isnin 3 aribulan 4......3 ekor anaknye....mase hari first tiga anaknya elok je bleh menyusu semua.....hari kedua sekor mati pagi sekor mati ptg......tinggallah seekor pastu anaknye yg lagi seekor ni mati pagi hari yg ketiga plak....macam mane anak die bleh cpt sgt mati??nak tau punca2 anak kucing ni cpt mati.....

Kucing Utara said...

salam...kematian anakkucing yg baru dilahirkan berkaitan dgn masalah kesihatannya tersendiri samada lahir takcukup bulan ataupun tumbesarannya semasa janinnya tidak sempurna (kaitan dgn tahap kesihatan/diet dll ibunya semasa mengandung).

nescafe said...

Sy ni first time ni. Tak tau la kucing sy ni nak bersalin ke ap. Asyi cari tpt. Ni tiba garamg n nak marah sy 😂😂😂

Unknown said...

Sha nk tnye,kucing sy pn sama cm 2,tgu sy blik n kne still kt die baru die beranak. but ank dh klua n dh susu kn, tp die still pnggil suruh teman die,perut die still besar, bile pgang kt perut trus die baring diam... Xkn dh hbis beranak pn nk kne tgu...lau wat xtau je, msti die dtg dok bunyi2 ajak ikot die g kt anak die. Sha pnye kcing mcm 2 gak ke..

Kucing Utara said...

ini disebabkan ianya rasa selesa kehadiran awak..

Unknown said...

Salam., kucing sy bersalin 4 hari lepas. Tpi dia(ibu) asyik bunyi je(suara lembut). Pastu mundar-mandir2. Mkn pon kurang sngat. Kenape ye? Poning nii..

Kucing Utara said...

wasalam..ini disebabkan dia masih tercari2 tempat yg selesa utknya dan anak2nya..

Unknown said...

Kenapa Kucing masih meneran wlaupun Sudah beranak slps10jam.. Apakah puncanya.. Dan ada benda di kemaluannya semasa Kucing meneran.

Kucing Utara said...

secara umumnya proses beranak bagi kucing adalah dalam linkungan masa 4-42jam dan 16jam adalah masa purata bagi kucing.

Unknown said...

Ada kucing liar baru branak td dlm blik sya..ank dia 2 ekor jak..prut mama dia mcm msh bsr..mcm msh ada ank kcing lg d dlm tu..sbb bila sy sentuh terasa ada baby kucing lg d dlm..pandai kluar sndri ka tu nnt?? Klw ndk kluar apa akan brlaku sma mama kcing tu nnt??

Unknown said...

Kucing sy lahirkan ank mati tp still lekat kat punggung x keluar hbs.nk buat camna ya.vet tutup cuti keputeraan sultan dn deepavali,isnin br buka

Unknown said...

Kucing skarang dlm keadaan nk beranak. Ni first sy jaga kucing nk berank nii. Saya takut sgt, apa perlu saya buat yee. Saya gosok perlahan lahan badan dia ok tak??

Unknown said...

Biasanya kucing ambil masa brape lama yee. Nak bersalin??

Kucing Utara said...

semauanya bergantung jumlah anak yg dikandungnya ,...ada kes sampai 48jam.

EL said...

Salam Kucing Utara.
Kucing saya dah beranak 3 kali. Tapi yang kali ketiga ni dia beranak sekor je. Dia tak nampak lemah tapi asyik gelisah and mengiau je. Bila sy keluarkan, dia gelisah cari tempat yang tersembunyi. Kat bontot dia pun masih keluar air. Kenapa ye? Ni dah hari kelima. Adakah kucing saya nak beranak lagi ye?

Kucing Utara said...

Salam.. kegelisahan ini normal kerana temapt sekarang masih lagi tidak sesuai baginya.Kucing akan sembunyikan anaknya bila dilahirkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...