Thursday, August 26, 2010

Umur Matang Kucing mengawan

Kucing akan mula mengawan ketika berumur 7 bulan keatas namun ini bergantung kepada jenis baka kucing tersebut.Kucing yang berbulu panjang agak lewat sedikit untuk mencapai tahap kematangannya yang mana terdapat kucing jenis ini perlu mencapai umur 18 bulan untuknya matang.
Kucing betina "queen" mencapai kematangan lebih cepat dari kucing jantan "tom" iaitu pada pembezaan masa lebih kurang  2 bulan.
Kucing betina yang sudah galak akan mula membuat panggilannya untuk menarik perhatian kucing jantan serta mula mengulingkan badannya serta menunjukkan alat sulit dengan membengkokkan ekornya ke sebelah.
Tingkah laku kucing ketika musim mengawan:
1) Kucing betina akan kurang makan serta tidak berehat ketika "heat" ataupun ketika galak.
2) Kucing betina juga akan gemar duduk di tepi tingkap sambil memerhati ke luar serta mula membuat panggilannya.
3) Kucing betina akan berenang-renang di hadapan kucing jantan sambil mempamerkan alat sulitnya.

4) Kucing jantan akan mendekatinya dari belakang dan kucing betina akan mengulingkan badannya sambil menjulurkan kaki depan -nya.
5) Kucing jantan akan mengigit bahagian lehernya dan mula mengawan.
6) Selesai sesi ini, kucing betina akan menjerit dengan kuat sambil menyerang dengan ganasnya terhadap kucing jantan dan kemudian akan menyucikan alatsulitnya.
7) Selepas beberapa minit,ulangan sesi ini akan dilakukan oleh mereka sekurang-kurangnya sehingga 7 kali.

Fakta menarik I: Kucing betina yang masih dara akan membuat pemilihan terhadap beberapa kucing jantan yang sesuai untuknya dan agak sukar baginya memilih jika hanya terhadap seekor kucing jantan sahaja.Kemungkinan ia akan menolak kucing itu namun akan mengawan di musim yang akan datang.

Fakta menarik II:Kucing betina tidak akan mengalami menopause dan boleh mengandung sehingga berumur 14 tahun.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...