Sunday, August 1, 2010

Kucing Parsi LongHair

Persian Cat adalah kucing berbulu panjang (longhair) yang sangat terkenal dan popular di kalangan pembela dan penyayang kucing di seluruh dunia.
Kucing ini mempunyai bulu yang panjang,lembut serta bersinar warnanya dan kebanyakan berwarna biru malah terdapat juga dalam pelbagai warna seperti putih,hitam,coklat,merah(selalunya kita anggap warna oren) dan juga berwarna krim yang selalunya terjadi kerana pembakaan (Breeding).

Patern warna bulunya terdiri daripada jenis "tabby" ataupun jenis "tortoiseshell"(beberapa jenis warna pada bulunya serta meliputi badannya serta bercorak) juga jenis himalayan (spotted color di hidung, telinganya).

Kucing persian adalah yang terbaik diambil sebagai kucing peliharaan untuk dalam rumah(indoor) kerana sifatnya yang mudah merapati tuannya berbandingkan jenis kucing lain.
Walau bagaimanapun bulunya yang lebat,panjang serta tebal memerlukan penjagaan yang berjadual(yang terbaik setiap hari),namun begitu boleh juga menghantarkannya ke pusat grooming untuk memudahkan penjagaan.
Perlulah memilih pusat yang terbaik untuknya, kerana sesetengah pusat ini berorientasikan  keuntungan kormesial semata-mata.Sebagai contoh,setiap kali kucing kawan saya(baka persian) dipotongkan bulunya pada setiap lawatannya ke pusat grooming setiap bulan sehingga ianya berbulu pendek dan nampak seperti  kucing biasa.
Kucing ini berbulu panjang berdasarkan kepada cuaca asal habitatnya dan sekiranya dipotong selalu ianya akan membantut tumbuhan bulu kerana keadaan cuaca di negara kita.
Bagi saya,mendedahkan mereka kepada air-conditioner adalah penting untuk penjagaan bulu ini serta selalu menyikat bulunya adalah penting untuk mengeluarkan bulu yang mati.

Kucing ini bersaiz sederhana ke besar dan boleh hidup sehingga umur 15 tahun keatas dan badannya berbentuk bulat serta berkaki pendek tetapi  besar pada telapak kakinya.

Tip Menarik: Untuk kucing yang flatface makanan dryfood yang berbentuk bujur seperti almond adalah yang terbaik baginya kerana kucing jenis ini menggunakan hujung lidahnya sahaja ketika mengambil makanan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...