Friday, September 17, 2010

Mainan Anak Kucing

 Masa bermain(Playtime):
Masa bermain adalah faktor penting dalam kehidupan seharian bagi setiap anak kucing kerana dengan bermain ianya akan melatih dirinya sebagai haiwan pemangsa serta dapat merapatkan dirinya dengan adik-beradiknya.
Kaedah ini juga dapat mengurangkan tekanan terhadap yang hidup di dalam rumah.
Anak kucing amat gemar bermain dengan jari,tangan,kaki kita dan selalunya akan menerkam secara spontan sebagai tindakbalasnya ketika memburu.
Sekiranya ianya terlalu ganas ataupun agresif , hembuskan di mukanya bukannya memukulnya.
Peruntukan masa bermain untuknya adalah penting bagi kucing yang hidup di dalam rumah(indoor cat).

Barang Mainan:
Pemilihan mainan untuknya adalah sangat penting dan yang paling asas serta mudah sekali adalah sebuah kotak kadboard dan ianya sangat sukakannya kerana boleh bersembunyi serta serang kawannya.
 
     Mainan 3 dalam 1: bola, flesibel bulu ayam,papan cakar

Namun begitu terdapat beberapa jenis mainan yang dijual dalam pasaran seperti bola(jenis lembut ataupun keras),bola berloceng,pancing dan sebagainya.
Kucing gemar mengejar dan mainan seperti pancing bertali yang ikatkan dengan objek dihujungnya adalah yang terbaik untuk melatihnya melompat untuk menangkapnya seperti sifat seekor singa.
Namun begitu, main dengannya hanya beberapa minit sahaja untuk mainan jenis ini.


Mainan yang paling digemari anak kucing:
1) Bola
2) Mainan yang boleh dikunyah
3) Tali
4) Kotak Kadboard

Tips Penting: Anak kucing akan tertarik untuk bermain dengan sebarang jenis tali dan awasinya supaya tidak bermain dengan wayar elektrik yang mungkin boleh terjadi litar pintas.
Pilih mainan yang mempunyai ciri-ciri gabungan (seperti 3 dalam 1) dan ini boleh membuatnya bermain pelbagai mainan serta kosnya lebih murah berbanding jika di beli berasingan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...