Friday, September 17, 2010

Penjagaan Kuku & Bulu

"Grooming" bermaksud perkara yang perlu dilakukan oleh kita bagi membantu penjagaan kucing termasuk memotong kukunya,menyikat & memberus bulunya,memandikannya,menyuci telinganya serta juga memberus giginya.
Walaupun kucing bersifat suka membersihkan dirinya,namun ada batasannya yang ianya tidak dapat melakukannya sendiri serta dapat mengurangkannya merosakkan perabut rumah.Sebagai contoh kucing akan mencakar pada kaki perabut kayu untuk membuang kukunya yang mati.

Menggunakan kepit kuku biasa tidak digalakkan kerana boleh merosakkan kukunya

kepit kuku kucing yang berbentuk gunting

Kuku:
Pemotongan kukunya adalah tidak digalakkan kerana kucing secara semulajadinya akan mencakar batang kayu untuk membuang kuku yang mati serta bertindak mengasahkanya.
Sekiranya ianya mula mencakar perabut rumah, tiang cakar yang boleh dibeli dari petshop perlu disediakan untuknya.
a) Sekiranya kuku anak kucing dipotong pada masa usia mudanya , ianya akan serasi dengan proses ini serta kita perlu terus memotongnya pada setiap 2 minggu.
b) Gunakan pengapit kuku yang bersesuaian untuk kucing.
c) Letakkannya diatas riba serta tekan telapak kakinya untuk mengeluarkan kukunya.
d) Sekiranya kuku berwarna putih akan kelihatan saluran darah terdapat ditengah kukunya,pengesahan kedudukan ini penting supaya tidak terpotong.
e) Trim hujung kukunya sahaja kurang dari 2mm,Perlu berhati-hati ketika memotong kukunya kerana ianya akan berdarah sekiranya terpotong saluran darah dalam kuku tadi.


Bulu:
Selalu menyikat bulunya akan dapat membuang bulunya yang sudah mati yang akhirnya mengusut sebagai hairball.Sikat adalah lebih baik dari berus kerana sikat boleh mencapai kedalaman bulunya.
a) Mulai menyikat dari kepalanya hingga ke ekornya kemudian di bawah dagunya hingga ke perutnya untuk beberapa kali.
b) Sikat berlawanan arah tadi untuk membuang bulu yang mati kerana ianya masih tersekat di antara bulunya.
c) Akhir sekali gunakan berus kasar untuk mengosokkannya secara keseluruhan.

Sikat bergigi rapat sesuai untuk kucing berbulu pendek dan sederhana dan di lakukan seminggu sekali.
Sikat bergigi jarang sesuai untuk kucing berbulu lebat seperti Persian perlu disikat sehari sekali dan akhir sekali gunakan sikat bergigi rapat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...