Geng Meow

Sunday, October 10, 2010

Kenapa Kucing Berak Berdarah

Kucing boleh mengalami pendarahan dalam najisnya kerana beberapa sebab-sebab tertentu.
Jadi perlulah kita tahu serba sedikit puncanya kerana memberi rawatan awal kepadanya.

Punca najis berdarah:


1) Kurang minum air.Najis ataupun "poo" akan menjadi keras kerana kekurangan air dan alan melukakan tissue dalamannya ketika membuang air besar.
2) Tukar makanan baru secara mendadak pun puncanya kerana menyebabkan radang pada usus besarnya.
3) Makan terlalu cepat dan boleh mengganggu sistem penghadaman kerana terlalu banyak makanan masuk ke ususnya.
4) Makan makanan yang tidak sesuai untuknya seperti sisa makanan.
5) Tertelan darahnya sendiri seperti dari pendarahan "gum"dimulutmya.
6) Tertelan objek yang bukan makanan seperti mainan kecil.
7) Tekanan"STRESS" yang dihadapinya
8) Parasit usus ( Intestinal parasite), selalunya terjadi kepada anak kucing.
9) Inflammatory bowel diseases (IBD) iaitu mengalami radang usus yang teruk.
10) Tindak balas kepada ubat"drug" yang diambilnya


Sekiranya kucing tidak menunjukkan tanda-tanda sakit ,tidak perlu kita risaukannya kerana ianya akan sembuh sendirinya.


Namun, jumlah darah dalam "poo"nya yang banyak dan selalu berdarah ketika berak serta menunjukkan tanda seperti:
1) Kurang makan
2) Cirit birit
3) Muntah
4) Badannya lemah serta banyak tidur dari biasa
Perlulah bawanya mendapat rawatan dari Vet.


9 comments:

tiha said...

tapi macam mne kalau bby kcing yg bru lhir 1 mggu 1 hari,berak berdarah..ibu dy tade coz accident...jd anna jge dy..tapi td dy berak berdarah..tkut sgt

mimi24 said...

assalamuiakum,saya mempunyai 6 ekor anak kucing,tetapi 4 ekor anak kucing saya mengalami berak berwarna hijau,dan saya sangat susah hati melihatnya,adakah iya punca dari segi pemakanan.

mimi24 said...

assalaimuaikum.saya mempunyai anak kucing,baru2 ini anak kucing saya mengalami berak yang berwarna hijau.apakah ini berlaku dari segi makanan yang di beri.

Cat4U said...

besar kemngkinan warna poo nya tu dtng dri makann yg dimakannya,,iaitu "hampas" waste yg dihasilkn selepas pencernaan mknan..

syikin nur said...

Saya nak tanya,kucing saya dia tak nak makan dan najis dia berdarah;c apa ,masalahnya ye ?

syikin nur said...

saya nak tanya,kucing saya dia tak nak makan dan najis dia berdarah,apa punya nya? dia masih anak kucing ;c

Kucing Utara said...

brkemngkinan cacing atupun parasit usus

she-kin said...

Anak kucing sye berak berdarah.sye bw ke vet,n diorg bg charcoal tablet.masalahnye ptt ke sye teruskan dgn meication ni,atau bw semula ke vet,sbb drg yg keluar makin byk...

Cheida_Mymee said...

kittenbyg sy jmpa disyakkk krcunan, sy gunakan rawatan alternatif spt air klpa, charcoal dan air gram, mlm ahad x berenti anak kcg tarik kejang2.. isnin bawak ke vet dr x kata apa cuma syak kena deslexia atau kmgknan virus.., lepas mkn ubat dn makan makanan direkmen kan vet hri ni baby kitten cirit teruk dn perasan ada darah... plak.. apa ptot sy lakukan? pergi smla ke vet tersbut? ada rwtan smtra x utk kes ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...