Wednesday, October 6, 2010

Misai Kucing Gugur

Misai kucing memainkan peranan yang sangat penting untuk setiap ekor kucing di mana dengan kepekaan misainya ianya dapat mengagakkan dengan tepat jarak,saiz objek dan juga binatang lain terutamanya di waktu malam.
Ketiadaan misai boleh membantut pengerakannya serta juga kehilangan keupayaan daya mengesannya.
Misai kucing sangat peka kepada tekanan dan pengaliran udara.Secara fizikal, jumlah misai kucing adalah 24 helai ,terbahagi kepada 12 untuk atas dan bawah.   

Misai Kucing Gugur:

Bertindak secara semulajadinya,misai kucing juga gugur sebagaimana terjadi pada bulunya kerana misai pembentukannya adalah sama seperti bulunya.
Misai kucing akan gugur secara perlahan-lahan untuk setiap helaiannya dan beransur-ansur akan digantikan dengan  misainya yang baru.

Misai Kucing Gugur mungkin petanda sakit:

Namun begitu sekiranya terlalu banyak misainya gugur serentak,ini mungkin petanda yang ianya berpenyakit. 

Periksa pada bahagian lain seperti di bawah untuk mengenal pastikannya samada sakit ataupun tidak:
1) Matanya berair
2) Bulunya gugur dengan banyaknya
3)Kukunya mudah pecah
4) Nafas berbau

Sebabnya:

Besar kemungkinan kucing mengalami kekurangan vitamin.
Ketika kucing kehilangan berat badannya,beberapa misainya yang paling panjang akan gugur dan digantikan dengan misai yang lebih pendek sedikit untuk mengimbangi berat badan barunya.Keadaan ini tidak perlu dirisaukan kecuali ianya kehilangan berat badan dengan banyaknya.


3 comments:

Syafiq Haizal said...

kalau petanda2 diatas especially nafas bau+kehilangan berat badan dengan banyak berlaku. maksud nya sakit atau kekurangan vitamin. :(

Anonymous said...

Kcg sakit akn hlg brt bdn.. mulut brbau biasanya ulcer...yg ptg bt vaccination uyk kcg anda...mncegah lbh baik dr merawat ok....

Unknown said...

Klu misai patah nk bg tumbuh mcm mna ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...