Sunday, November 28, 2010

Anak kucing mati selepas dilahirkan

Anak kucing yang baru dilahirkan berisiko tinggi menghadapi kematian kerana mereka ini dilahirkan dalam keadaan tidak berupaya langsung,lemah,buta,pekak dan dianggapkan masih lagi seperti dalam "kandungan" ibunya walaupun sudah pun keluar di dunia nyata.Peranan ibunya amat penting untuk menjaga "kandungan luar" ini.
Dianggarkan hampir 40% anak kucing akan menghadapi maut sebelum berumur 12 minggu dan  dikategorikan sebagai FKS(Fading Kitten Syndrome).
Puncanya mati selepas dilahirkan:
1)Virus & Parasit
~ Jangkitan virus semasa dalam kandungan ibunya:sudah dijangkiti virus seperti "feline Leukemia virus & FIP"Feline Infectious Peritonitis".Jangkitan FIP adalah pembunuh utama anak kucing dan dianggarkan 90% anak kucing yang dijangkitinya akan mati.
~Parasit -Cacing:Jangkitan cacing seperti roundworm,tapeworm dan hookworm dari ibunya semasa dalam kandungan juga boleh menyebabkannya kematian selepas dilahirkan kerana antibodi & immune sistemnya terlalu lemah.
2) Keadaan kesihatan ibunya
~Ibunya sakit ketika mengandung ataupun ketika menyusui boleh merebakkan penyakit yang dihidapinya kepada anak kucing samada semasa di dalam rahimnya ataupun melalui susunya.
3) Keadaan anak kucing
~ Hypothermia:Anak kucing yang baru dilahirkan tidak berupaya langsung mengawal suhu badannya sendiri tetapi bergantung terus dari ibunya untuk mencapai suhu badan yang optimum.Ianya akan mati sekiranya ibu kucing tidak memanas-badan anak-anaknya.
***Ini dapat dilihat,anak kucing akan sentiasa berada di sekeliling badan ibunya,kekadang tertindih di bawah ibunya.Jangan ubahkannya***.
~Dehydrate: Kekeringan air iaitu anak-anak kucing yang kurang minum susu boleh membawa maut dan terutama sekali jika ia kurang minum serta cirit kerana air dalam badannya tidak mencukupi.
4) Sikap Ibunya sendiri
~Instinct Naluri Ibu: Ibu kucing mempunyai naluri yang tinggi terhadap keadaan anak-anaknya dan tidak akan melayan serta terus membiarkan anaknya yang sakit kerana sudah meramalkannya tidak akan selamat lagi.
***Campur tangan manusia diawal kelahiran anaknya juga boleh menyebabkan ibu kucing akan membiarkan serta tidak akan layan anak-anaknya ini kerana rasa kita sudah mengambil-angkatkan anaknya***
~Ibu dara: Kekadang terjadi juga diantara ibu kucing ygan pertama kali melahirkan anak dan tidak berpengalaman untuk menjaga mereka tetapi asyik tertarik kepada kucing jantan.."Heat"nya bermula kembali.
~Kegemukan: Kucing gemuk berisiko tinggi menghidapi diabetes dan boleh menyebabkannya kesukaran beranak.

4 comments:

LadyBird said...

comelnye kucing

Unknown said...

Wht if klu tangan ank kucing tu bengkak slps lahir sbb terbelit dgn tali pusat tu?

Kucing Utara said...

bengkak bersifat sementara..secara nalurinya akan sembuhsendiri dgn bantuan jilatan ibuya

Anonymous said...

Apa simptom2 yg dhadapi oleh anak kucing disebabkan parasit?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...