Sunday, November 14, 2010

Kucing Birman

Kucing berbaka Birman dipercayai berasal dari Burma , penghuni temple LoaTsun yang berbulu panjang berwarna putih serta bermata kekuningan.
Lagenda tempat asalnya masih menjadi misteri dan salah satu cerita lagenda adalah penjelajahannya melalui kapal dari Burma ke Perancis pada tahun 1919.Sepasang kucing Birman mengharungi pelayaran yang jauh ke Perancis, namun  hanya kucing Birman betina bernama "Sita" saja yang terselamat dalam pelayaran itu.
Bulu: Berbulu sederhana serta panjang dan mempunyai warna "pointed" di muka,hidung,telinga serta ekornya berwarna coklat.
penjagaan bulunya perlu diambil perhatain serta kucing Birman boleh mengalami "Hairball" dan memberus bulunya seminggu sekali dapat membantunya.
Saiz Badan: Memiliki rangka tubuh yang besar serta telapak kaki yang besar tetapi berkor sederhana panjang.
Kepala: Mempunyai kepala yang berbentuk bulat & lebar serta lebih rata di bahagian mukanya (berbeza dari kucing siamese yang lebih memuncung)
Jangkahayat: 15 tahun +++
Perangainya:
~Kucing Birman amat suka bersosial serta lebih suka berkawan dengan kita dan kucing ini lebih suka "meminta-minta" untuk bermain dengannya.Layanan yang lebih diperlukan jika mempunyai kucing Birman ini. 
~Kucing ini amat sesuai untuk kanak-kanak yang sukakan pet kerana sifat sosialnya ini serta sangat manja dan ia tetap akan bermain walaupun sudah berusia ataupun sudah tua.
~Kucing ini akan mengerak-gerakkan ekornya sebagai tandanya sukakan kehadiran kita.
~Kerana sifatnya yang suka berkawan dari berlawan , kucing ini adalah lebih baik dibela di dalam rumah kerana agak bahaya baginya keluar di luar yang mungkin mudah dibuli serta dicederakan kucing lain.

***Makanan baginya adalah yang berformulakan pencegahan Hairball serta berkualiti tinggi kerana sangat suka bermain**

2 comments:

Unknown said...

da macm biri2 lak sy nengok pic no 2 2...hhehe

Kucing Utara said...

Tak perasan plak..betul la..
cuma bulunya tak kerinting....hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...