Tuesday, November 16, 2010

Kucing Parsi paling digemari

Kucing parsi ataupun persian adalah baka kucing ynag paling digemari oleh pencinta kucing di seluruh pelosok dunia dan tidak kurang juga popularinya di negara kita,Malaysia.
Mari kita lihat antara sebab-sebabnya kucing persian begitu popular malah digemari oleh manusia.
Kecantikan & keunikan mukanya:
Kucing persian memiliki bentuk unik di muka yang leper(kemek ke dalam) & lebar serta kedudukan matanya yang jauh antara satu sama lain dan berhidung kecil & pendek yang mendongak.Keadaan fizikal matanya akan terhasil kesan air matanya tersangkut di celah tepi hidungnya.
Keunikan rupa paras serta berbulu panjang dan berkaki agak pendek adalah antara sebabnya lebih unik dan tampak "cantik" lagi sebenarnya "hodoh".
Hubungan dengan manusia:
~Kucing persian adalah kucing yang paling mudah & cepat menyesuaikan dirinya dengan keadaan sekitarnya yang baru dan amat mudah "menerima" kehadiran manusia.Kucing persian mudah menjadikan kita sebagai "teman baik"nya.
~Tidak malu-malu dengan kehadiran orang asing dan memang sukar baginya bersuara serta suka duduk diam bersikap tenang malah menunjukkan sifat manjanya serta suka dibelai ,didukungnya.

Mudah dilatih:
Kucing persian juga mudah dilatih dengan persekitaran yang baru dan cepat mempelajari seperti penggunaan kotak pasir dan sudah pasti cepat ia menggunakannya selepas dilatih.
Bertolakansur:
~Kucing persian tidak suka berlawan/bergaduh dengan kucing lain,selalunya mengalah serta berundur unutk elakkan pergaduhan dan lebih suka berkawan & membuat pemerhatian dengan tenang gelagat kucing lain.
~Sesuai bagi mereka yang memiliki banyak kucing kerana kucing persian tidak akan  mengugatkan kehadirannya kepada yang lain.
~Banyak mendiamkan dirinya dan tidak pedulikan sesiapa saja sekiranya kucing ini sedang "rileks"bersantai sendirian seperti duduk di sofa
***Kucing persian sesuai diberikan kepada kanak-kanak kerana sifatnya yang mudah menerima kehadiran kita serta tidak perlu mengambil masa yang lama untuk menjalin-hubungan dengan sesiapa saja tidak seperti baka yang lain memerlukan berbulan-bulan untuknya bermanja dengan kita***
TIPS Penting: Jangan biarkan anak-anak kita memukulnya ataupun apa-apapun yang menyakitinya kerana kucing ini akan putuskan tali-persahabatannya kerana takut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...