Tuesday, November 23, 2010

Masalah Diabetes Kucing

Sesiapa saja yang menyukai ataupun memiliki kucing sudah tentu mahukan kucingnya gemuk kerana menampakkan lebih comel & gebu.Tetapi keadaan ini boleh memudaratkan kucing itu sendiri seperti kita juga yang mengalami obesity kerana gemuk tidak menjaminnya sihat....
Antara sebab Diabetes yang mungkin dihidapi kucing:
Persekitaran:
Diabetes ini kebanyakannya lebih cenderung dihidapi kucing "indoor"kerana kurangnya activiti yang boleh membakar kalorinya & mengalakkan kegemukan kepadanya.
Penyakit kronik yang dihidapinya seperti masalah gigi(dental) juga boleh mengundang diabetes terhadapnya.
Pengambilan ubatan dalam dose yang tinggi dari steroid seperti corticosteroid
Masalah Insulin:
Insulin digunakan untuk meleraikan gula glukose dalam darah sebelum diserapkan ke sel badan tetapi jika kandungan gula glukose yang tinggi dalam darah dan sistem badannya akan mengeluarkan insulin yang banyak bagi mengatasi gula glukose dinamakan"Insulin Resistance"
Sebab-sebab masalah insulin:
1) Obesity -gemuk
2) Jantinanya-Betina lebih tinggi risiko berbanding yang jantan walaupun tidak gemuk kerana kucing betina menghasilkan insulin pada kadar yang tinggi.
3) Makanan- Pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti makanan kucing yang murah diformulakan 50:50 Protein & korbohidrat.Lebihan karbohidrat meningkatkan kadar glukose.

***Kucing baka Burmese adalah kucing yang berisiko tinggi menghidapi diabetes berbanding kucing baka lain iaitu 3 kali ganda****

4 comments:

Gee said...

kita sbgi owner kena la bertanggungjawab mengatur makan minum mrk jgn smpi obese.. kasi toys atau cat tree utk mrk mengaktifkan diri.. :)

Kucing Utara said...

betul tu DrCats..apakata Drcats buat cat tree,toys jual la murah2 kat geng suke kucing...sbb mahal kat petshops

ctpayong said...

sekarang ni jenama makanan kucing ada macam2. banyak info yg kata itu bagus ini tidak. so boleh suggest jenama yg baik utk kucing kak ct.

walau kucing biasa tapi sayang gile kat mereka.

Kucing Utara said...

Sya recommend kucing Kakct royal canin36,memg yg baik utk kucing2 sya..cuma 16 sekilo (repack.
jenama lain boleh consider(ikut susunan kelebihannya:
Science plan
Iams
Blackwood

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...