Saturday, November 20, 2010

Perjalanan jauh bersama kucing

Cuti sekolah untuk tahun 2010 sudah pun bermula dan inilah cuti yang terlama untuk musim cuti akhir tahun sekolah.Sudah tentu peluang keemasan ini diambil untuk keluar bercuti bersama-sama keluarga tersayang.
Bagi kucing kesayangan pula, hendak ditinggalkan di "hotel kucing" agak mahal juga kerana masa penginapannya agak lama.Jadi dibawa sekali ataupun ditinggalkan di kampung dan masing-masing mempunyai cara tersendiri.
Tips perjalanan bersama kucing dengan kereta:
1) Pastikan kucing makan & minum sekurang-kurangnya 1 jam sebelum perjalanan dan jangan diberinya makan sebelum perjalanan kerana mungkin ia akan mengalami "mabuk kereta".
2) Gunakan kotak "travel box" yang dilapik dengan kertas suratkhabar untuk keselesaannya.
3) Letakkan mangkuk minuman bersama-samanya dan yang terbaik buatan ceramik kerana ianya lebih berat tidak akan tertumpah ketika perjalanan.
4) Tidak perlu disediakan makanan bersamanya kerana kucing tidak akan makan dan jika ia makan pun pastinya akan memuntah balik..
5) Tidak perlu "rushing"tergesa-gesa ketika dalam perjalanan dan perlu berhenti di R&R untuk memeriksa keadaannya.
6) Kereta perlulah ber-"aircond".
Perkara yang perlu dibuat semasa "pitstop" di R&R:
1) Keadaan kucing
Jika kucing menunjukkan tanda-tanda sebegini perlu diambil perhatian dengan segera dan kucing mengalami kepanasan badan:
~Air kencing yang banyak di dalam kotaknya
~Air liur meleleh di bibirnya seperti buih
~Kelihatan lesu
***Gunakan tuala yang dibasahkan air sejuk dengan banyaknya dan lapkan keseluruhan badannya untuk menurunkan suhu dan berikannya meminum air***
2) Bebaskannya seketika:
Kucing juga perlukan "fresh air" bebaskannya seketika untuk mendapat udara segar kerana agak lama terkurung di dalam kereta.
3) Bersihkan kotak "travel"nya sekiranya ada tumpahan air ,muntahnya dan sebagainya.
***Yang terbaik adalah kucing diribakan kita untuk memenangkannya semasa didalam kereta kerana terkurung di dalam kotak yang terletak di "bonet kereta" adalah masih bersuhu tinggi walaupun dipasangkan air-cond.Boleh juga dibiarkannya bebas di dalam kereta dan kucing akan mencari "port'nya sendiri dan kebanyakan akan duduk di bahagian cermin belakang serta tertidur di situ***

2 comments:

ctpayong said...

thnks a lot....banyak tips & info pasal meow...love this...

Kucing Utara said...

Thnks for CTpayong...sekadar berkongsi info sesama kita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...