Nufnang Ads

Monday, November 22, 2010

Kutu telinga kucing -Ear Mites

Ear mites ataupun hama telinga kucing adalah sejenis parasit yang berbentuk seperti ketam kecil dan ia akan mendiami di dalam lubang telinga kucing.
Ear mites ini akan mengambil cecair telinga"Earwax" sebagai makanan utamanya(Earwax-adalah cecair yang dikeluar telinga jika terdapat bendaasing seperti habuk memasuki corong telinga serta bertindak sebagai penghalang dan membentuk tahi telinga)..
Penjajahan "ear mites" menyebabkan telinga mengeluarkan "earwax" sebanyak yang mungkin kerana bertindak secara biologi.Secara umumnya hampir 50% kucing mengalami "ear mite".
Tanda-tanda dijangkiti "Ear Mites":
~Kucing akan kerap mengaru-garu telinganya serta suka mengeleng-gelengkan kepalanya.
~Cecair tahi telinga adalah pekat berwarna seperti biji kopi "coklat kehitaman"
Petua rawatan di rumah "Home Remedy":
1) Minyak jagung "Corn oil"-Gunakan putik kapas untuk menyucikan telinganya untuk membuang sebarang saki-baki tahi telinganya dan titisan beberapa titik minyak jagung ke corong telinganya dapat melemaskan "ear mites".
2) Cuka putih-Campuran pada ratio 1:2 cuka & air sebagai bahan pencuci ketika menyuci telinganya dan amat sesuai bagi telinga yang mempunyai kesan luka.
3) Mandian-dengan memandikannya bershampoo juga dapat membantu mengurangkan "ear mites".

***Perlu dilakukan selama beberapa hari ataupun seminggu untuk menyucikan telinganya****
Fakta:<Ear mites ini juga boleh dijangkiti kepada anjing ,arnab serta hamsters jika mereka adalah antara haiwan kesayangan belaan yang tinggal serumah , perlulah dijauhi dari yang dijangkiti kerana mudah merebak>

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...