Monday, November 15, 2010

Tiba-tiba kucing kesayangan menjadi aggresif

Kucing yang sudah menjadi kesayangan kita dan sudah begitu lama menjalin hubungan kekeluargaan dengannya serta dibelainya setiaphari ,makan & minumnya terjaga rapi tetapi tiba-tiba menjadi agresif dan menggigit tangan kita.
Ini agak membingungkan ssetengah dari kita yang sayangkan kucing...
Kenapa ini berlaku???
Kita duduk bersantai selesa di sofa sambil menonton rancangan kegemaran Tv dan kucing kesayangan pula berada diriba.Malah tangan kita pun mengusap-usapkan bulunya dengan lembut..tetiba kucing pula secara spontan mengigit ganas tangan kita...Hairan ya??
1)Mood kucing sentiasa berubah:
Keadaan ini berlaku kerana kucing ini bersifat "moody" iaitu mood nya boleh berubah dalam sekelip mata.Ini menunjukkan ianya sudah bosan dengan tindakan kita mengusap-usap bulunya.
2)"Body language"nya:
Ini juga bermaksud baginya "tolong berhenti sekarang ,jangan sentuh lagi" iaitu kucing mengambarkan komunikasinya dengan kita melalui tindakan ini.Selalunya kucing tidak suka dibelai terlalu lama dan yang terbaik 10-15 minit dan lepaskannya.
                           
3) "Privasi" saya
Tak sampai 5 minit pun pegangnya dah mula bertindak aggresif pula kerana besar kemungkinan kucing tidak suka kita menyentuh di sesetengah tempat badannya.Kucing mempunyai sifat privasi yang tinggi dan tidak suka berkongsi "privasi"nya dengan sesesiapa saja.
 4) Nafsu terangsang
Kucing yang diusap ,digosok bulunya di waktu yang agak lama boleh menyebabkan terangsang nafsu sexuallitinya dan akan bertindak aggresif seperti mengigit sepertimana ia bertindak kepada pasangannya.

***Mengenalpasti sebabnya bertindak aggresif adalah yang terbaik dan lepaskannya dari pegangan kita kerana waktu ini kucing mahu bersendirian dan Jangan sesekali memukulnya secara fizikal kerana kucing akan bertindak lebih aggresif serta mengingati peristiwa ini sepanjang hayatnya****

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...