Saturday, December 4, 2010

Penjagaan Kucing Putih

Sesetengah penyayang kucing lebih gemar memiliki kucing yang mempunyai satu warna (solid color) dan samada kucing yang berwarna putih ataupun hitam.Kucing yang berwarna putih lebih digemari kerana mempunyai keunikan pada warna matanya.
Baka-baka terutamanya seperti Persian, Siberian,American shorthair,Maine Coon dan juga baka-baka yang lain juga memiliki bulu berwarna putih.

Perkara yang perlu kita tahu mengenai kucing putih:
~ Kulit telinga sensitif- Bulu di telinganya adalah nipis dan sedikit serta kulit telinganya terlalu sentitif kepada dedahan cahaya matahari boleh menyebabkan "sunburn".Jika dibiarkannya selalu terdedah boleh mengundang kanser kulit.Kucing ini lebih sesuai untuk kucing belaan "indoor".
~ Memiliki mata dua warna-kebanyakan kucing berwarna putih memiliki warna matanya yang agak unik iaitu dua warna dan selalunya disebelah matanya berwarna biru dan mengakibatkannya kurang sensitif kepada bunyian.


~Warna bulunya -warnanya adalah hasilan secara biologi dari protein yang membentuk bulu dan warnanya.Tidak disarankan mewarnakan bulunya kerana bahan kimia yang terdapat pada pewarna boleh meracuninya ketika ia menjilat/membersihkan dirinya.
~Pembersihan-Bulunya yang putih mudah dikotori dan mandian selalu adalah diperlukan terutamanya untuk kucing yang berbulu panjang.
***Kucing putih lebih sesuai dibela di dalam rumah sebagai "indoor cat" kerana faktor keunikan dirinya dan mudah manja kerana selalu beinteraksi dengan manusia***

8 comments:

ummufaqeha said...

Kucing hitam pulak macam mana??

Kucing Utara said...

kucing hitam plak bukannya baka asli..slalunya baka campuran..yg terkenal "bombay"...
Selalunya dikaitkan dgn nasib ikut kepercayaan lama..(bad & good luck)..

meowwmania said...

sy ada 2 hekor kucin putih tp dua2 degil xmo duduk dlm rmh huhuu

aleya durani said...

kucing saya wrna itam....tapi dye degil sgt....suke gigit org....lagaknya mcm kucng jantan,tp dye betina....mcm mne nk bg kucng tu mnje dgn saya???

Kucing Utara said...

dlam blog ni ada entri cara2 menangani kucing nakal , baca disitu sbagai rujukan...
ada 2 kemungkinan>>
1) gigit kerana bermain tpi mungkin secara kasar
2) stress...

Anonymous said...

kucing hitam ni elok bela.saya pernah bela dulu.org2 tua pun ckap elok bela kucing itam.ade bagusnya nanti...

Kucing Utara said...

itu Mitos sja..

ida ali said...

Kucing saya warna putih sgt manja tapi terpaksa dikurung suka berak di rumah jiran

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...