Tuesday, December 14, 2010

Bintik hitam di hidung Kucing

Bintik-bintik hitam seperti tahi lalat dapat dilihat di permukaan kulit hidung kulit dan sesetengahnya seperti bentuk bulatan,cincin disekelilingnya ataupun memenuhi sebahagian besar hidungnya.Adakah ini memudaratkannya ataupun menyakitnya?

Sebenarnya bintik-bintik hitam ini tidak langsung menyakitinya sama seperti "freckle" ataupun balar iaitu bintik-bintik putih kekuningan yang boleh kita lihat di kulit orang putih di bahagian muka.
Secara saintifiknya, ianya dikenali "Lentigo Simplex" dan ini bukannya barah..Tidak perlu dirisaukan walaupun pada mulanya hanya 1-2 bintik dan semakin merebak serta memenuhi kulit hidungnya.
Bintik-bintik hitam ini juga boleh terjadi di lidah, kelopak mata serta juga tapak kakinya.Secara umumnya kucing yang berwarna oren ,kucing berbulu corak "calico" paling mudah mempunyai bintik-bintik hitam ini.Kucing putih juga tidak terkecuali.

***Anggaplah hanya tahi lalat untuknya, dan tidak perlu dicuci-buangkannya semasa "grooming" kerana hidung adalah segala-galanya bagi kucing.Jika rosak ,maka kucing ini sama dengan keadaannya buta****

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...