Monday, December 6, 2010

"Deworm" Kucing Kesayangan

Cacing adalah parasit utama yang menganggu serta mengugatkan kesihatan kucing semenjak dilahirkan.Antara cacing yang selalunya "menumpang" hidup di dalam badan kucing adalah cacing hookworm,tapeworm dan roundworm.

Cara atasi cacing:
Cara yang selalu diambil untuk mengatasi masalah cacing kepada kucing adalah kaedah "Deworming" ataupun pembuangan cacing iaitu dengan pemberian ubat makan berbentuk tablet ataupun titisan.
Jenis ubat cacing:
Ubat cacing untuk kucing adalah terdiri daripada Praziquantel,Pyrantel pamote.
Pemberian ubat cacing secara berkala/berjadual:
Yang paling baik adalah diberikan ubatnya 3 kali seminggu ataupun sebulan sekali selama 3 bulan dan kemudiannya setahun sekali.

Bagaimana ubat cacing berfungsi:
Ubat cacing hanya membunuh cacing yang sudah matang/dewasa dan selalunya dalam masa 2 minggu ataupun lebih tetapi ubat caing tidak akan mengganggu ataupun menghapuskan telur-telur cacing.
Dos yang pertama-Akan membunuh cacing yang matang tetapi tidak telur-telur cacing yang berada di dalam ususnya.
Dos yang kedua-Membunuh pula cacing sudah matang/dewasa yang menetas dari telur-telur sebelum ini dan masih ada lagi penghasilan telur-telur cacing tetapi jumlahnya sudah berkurangan.
Dos yang ketiga-Membunuh pula cacing sudah matang/dewasa yang menetas dari saki baki telur-telur sebelum ini dan dipercayai tidak ada lagi telur cacing dihasilkan kerana "deworming" sudah membunuh semua cacing induk sebelum ini.
***Tiada lagi cacing yang menumpangnya,namun sebagai langkah pencegahan, ubat cacing akan diberikan setahun sekali****
***Ubat cacing tidak akan menghapuskan telur-telur cacing dan hanya membunuh cacing sahaja dan boleh dilihat didalam najisnya ataupun melalui muntahnya terkandung cacing dihapuskan oleh ubat cacing***

1 comment:

Anonymous said...

Macam gelilah pulak ada cacing ni. lol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...