Tuesday, December 28, 2010

Kanser Kulit Kucing

Kanser kulit boleh juga terjadi kepada kucing sebagaimana kanser kulit yang terjadi kepada kita.Awal ataupun cepat mengesan kanser kulit dan disusuli rawatan dari VET adalah yang yang terbaik untuk mencegahnya.Ini kerana kebanyakan kucing mati kerana kanser kulit kerana terlewat mengesan kanser kulit yang sudah lama bertapak di kulitnya.
Jenis Kucing Berisiko Kanser Kulit:
Kanser kulit tidak terjadi kepada jenis/baka kucing yang khusus saja ,semuanya adalah masih sama berisiko dan di antara faktor yang menyebabkan kucing berisiko tinggi adalah:
1) Kucing dewasa berumur antara 6 ke 15 tahun.
2) Kucing berbulu putih-kerana tiada pigment kulit yang melindunginya dari sinaran matahari
3) Bulu nipis ataupun tiada di bahagian telinga,hidung & keningnya

Pemeriksaan awalan:
1) Ketumbuhan di kulit
Periksa sebarang ketumbuhan ataupun ketulan yang mungkin terjadi di bawah kulitnya.Kawasan kanser kulit ini akan berubah warnanya serta mengeras sikit.
***Pemeriksaan selalu perlu dibuat jika terdapat ketulan dan jika ianya semakin membesar ,ini berkemungkinan mempunyai"Melanomas" sejenis tumor yang akan membesar dan perlu dapatkan rawatan segera dari VET***
2) Gatal-gatal
Kucing akan selalu mengaru-garu di bahagian yang terjadinya kanser kulit kerana ianya membuatkannya rasa gatal.
3) Gigitan
Kucing juga akan menjilat serta menggigit-gigitkan kawasan badannya yang dijangkiti.
***Tingkah laku 2 & 3 sama seperti ketika dia membersihkan dirinya ketika dihinggapi kutu**

4) Botak
Kawasan yang dijangkiti akan membotak serta sentiasa digigit & digarunya kerana berasa terlalu gatal-gatal
5) Pendarahan kulit
Jika terjadi pendarahan kulitnya di kawasan kanser kulit ianya agak lambat kering dan berhenti.Juga sebarang kecederaan yang dialaminya lamabt sembuh.
6) Warna Hidung
Warna hidungnya juga berubah jika terjadinya kanser kulit iaitu warnanya menjadi putih jika hidung asalnya merah jambu(pink) ataupun menjadi kemerahan jika hidung asalnya putih.
***Dengan pemeriksaan melalui darahnya dapat dikenalpastikan samada ianya mengalami kanser kulit, dapatkan rawatan dari Vet***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...