Sunday, December 12, 2010

Kebaikan Labu"Pumpkin" untuk Kucing

"Pumpkin" ataupun labu adalah sumber makanan yang kaya dengan fiber serta mempunyai jumlah air yang banyak.Ianya adalah sumber semulajadi dan juga mudah didapati malahan murah harganya untuk merawat kucing yang mengalami cirit ataupun malah sembelit.


Pumpkin yang dimakan oleh kucing akan menyerap air dari usus kucing yang mengalami masalah cirit dan fiber dari pumpkin pula akan melembutkan najisnya untuk sembelit.Kedua-dua faktor ini mengimbangi jumlah air dalam "najis"nya semasa proses pengkumuhan.Dengan ini, najisnya akan menjadi separa keras/lembik dan kembali kepada normal.


Jika kucing mengalami masalah ini, pumpkin boleh membantunya mengembalikan kepada hasil asal najisnya serta hasilnya dapat dilihat dengan cepat.
Pemberian pumpkin ini boleh dibuat kepadanya dengan mencampurkan sedikit ke dalam makanannya kerana agak sukar bagi kucing mahu makan buah ini.Lebih mudah, dapatkan pumpkin dalam tin di pasaran,campurkan 1-2 camca dalam makanannya.

***Sekiranya kucing yang mengalami cirit ataupun sembelit bersertakan berak berdarah ataupun muntah pula perlu di rawat oleh Vet segera***

11 comments:

Unknown said...

wah....info yg bagus.....thks sharing...:)

Namie Amir said...

thanx for the info :-)

Kucing Utara said...

bila beli labu tu buat..bubur ka..
boleh bagi kucen makan sama ye...

Cik TeN10 said...

wah!! baru tau..thanks!

zazaw said...

huhu
info yg mnarikk (:

weengurl said...

cantik lah...petua yang di nanti..erm...nk try...

SH said...

Nice Info - SaujanaPet.Com

Anonymous said...

salam, kucing saya cirit selama seminggu......buntu.... Alhamdullilah saya bgi mkn labu pumpkin dua sudu besar.....cirit hilang dlm satu hari jer......tk payah force kucing saya mkn labu tu.....mmg dia suka mkn labu rupa nya......trima kasih untuk tips ni......

Unknown said...

Baru try harap berhasil.

Unknown said...

Boleh kew bagi secara berterusan atau stop jika najis dah normal. ..plezz beri tunjuk ajar

Unknown said...

good info

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...