Saturday, December 11, 2010

Kenapa Air Kencing kucing Berbau Kuat

Bau hancing kencing kucing terlalu kuat & busuk bukan main lagi, tidak tertahan dibuatnya.Ini lebih memeningkan kepala lagi jika kucing pula suka "pancut" merata-rata walaupun tersedia kotak pasir untuknya.
Berbagai alasan yang menyebabkannya berbuat begitu antaranya adalah untuk pensempadan kawasannya dan ada juga sebab yang lain....
Masalah utama adalah baunya masih tertinggal,walaupun sudah mencuci tempat yang dikencingnya.

Unsur air kencing kucing:
Air kencing kucing terhasil dari 3 unsur utamanya iaitu Urea,Uric Asid dan Urochrome serta juga bahan-bahan yang lain seperti Ammonia,air,sodium,phosphate,sulphate,creatinine dan klorid.namun begitu kandungannya berbeza serta bergantung kepada diet kucing kita.
~Urea: unsur ini bertindak menyebabkan kencingnya menjadi melekit dan melekat selepasnya kering.
~Urochrome: Unsur ini menghasilkan warna air kencing menjadi kuning.
Kedua-dua unsur ini boleh serta mudah dibuang-cucikan dengan pencuci biasa yang terdapat dirumah.

~Uric Asid:Ini adalah unsur dalam kencingnya yang mengeluarkan bau yang terlalu kuat serta meninggalkan kesan kotoran degil.Baunya bergantung kepada kepekatan uric asid yang terhasil dan jika kucing kita kurang minum air maka jadi pekat uric asid dalam kencingnya.
Ianya agak sukar dihapuskan baunya walaupun secara fizikal sudahpun bersih bahagian yang dikotori.Ini kerana bahan cucian biasa tidak dapat menghilangkan kristal garam "Salt Crystal".Saki baki kristal garam ini akan mengeluarkan baunya kembali jika terdedah kepada kelembapan..Kita akan rasakan kucing kita kencing lagi,sebenarnya tempat yang kita cuci itu belum dihapuskan sepenuhnya kerana saki baki kristal garam ini.

2 comments:

najihah sahami said...

saya xtau nape..tp saya memang tak suka kucingg...huhuhu.

Darul Qalam said...

hu3..rumah sy bnyk kucing sbb sy sgt suka kucing, tp bab kucing 'pancut' merata ni mmg sy x suke..hu3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...