Thursday, December 9, 2010

Kucing betina Waktu Heat

Waktu "Heat" adalah masa kucing betina "Queen" yang matang sudah mencapai tahap keinginannya untuk mengawan dan ini berlaku dalam jangkamasa tertentu.Kucing betina "Queen" yang dalam masa Heat ini akan membuat pelbagai aksi untuk menarik perhatian kucing jantan supaya "bersama" nya.

Umur matang kucing parsi:
Selalunya ,secara putara kucing parsi betina akan mengalami "heat"nya yang pertama  bermula seawal muda umurnya 5 bulan dan ada juga selewat sehingga 10 bulan untuk matang.
Waktu "Heat":
Kucing parsi betina akan mengalami waktu "Heat"nya secara puratanya 2 ke 4 kali setahun dan setiap waktu "Heat"nya akan berpanjangan selama 2 ke 3 minggu bergantung kepada "penerimaan" kaum kucing jantan.
Waktu "Heat" nya berhenti:
Sekiranya kucing betina & jantan dengan jayanya melaksanakan tugas mereka, Waktu "Heat"nya akan berhenti dalam masa 4 hari.
Jika tidak berjaya walaupun sudah bersama dengan kucing jantan, kucing parsi betina akan tetap berterusan dalam keadaan galak "Heat" selama 7 ke 10 hari lagi serta mula tunjukkan "Heat" nya secara fizikal denagn aggresif lagi di hari ke 15 dan sekali lagi di hari ke 21.

***Terjadi juga kes di mana ,kucing parsi betina yang sudah matang tapi belum pernah mengawan akan sentiasa tunjukkan keadaan "Heat"nya setiap bulan****

***Tiada apa yang dapat kita lakukan untuk menghentikan "Heat"nya selagi kucing betina tidak dapat "habuan"nya melainkan dengan cara pemandulan***

4 comments:

Cempakamelati said...

Oooooooo baru saya tau.

Kucing Utara said...

kekadng tu kita hanya bela & sayang kucing ..tapi masih belum mengenalinya lagi...

shonen said...

jantan dah heat, betina belum... camne tu ye?

Kucing Utara said...

betina perlu heat baru boelh mengawan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...