Tuesday, December 21, 2010

Kucing suka melihat luar di tingkap

Kucing kesayangan kita yang dibela di dalam rumah(indoor cat) memang gemar sekali melihat luar melalui tingkap dan telah terbukti mengikut kajian serta pemantauan tingkap laku kucing oleh beberapa pakar kucing seperti Melissa R.Shyan-Norwalt-Animal Behaviorist dari IAMS company & Dr Jill Villarreal-Animal Behaviorist Scientist dari PURINA.
A'at kucing persian,salah seekor kucing kesayangan KucingUtara sedang melihat melalui tingkap dan selalu dilakukannya selepas sarapan pagi pada pukul 8 pagi setiap hari.

Hasil Kajian: 
Melissa R.Shyan-Norwalt-Animal Behaviorist dari IAMS company,melalui pemerhatian & bancian  keatas 340 pemilik & pembela kucing(indoor cat),mendapati 84%(577 ekor kucing) dari aktiviti kucing seharian adalah melihat luar melalui tingkap dan hampir 5 jam sehari dihabiskannya.
Antara benda yang dilihatnya adalah burung,kucing luar,binatang lain seperti serangga,pokok ,orang lalu lalang serta kereta yang bergerak.
 Dr Jill Villarreal-Animal Behaviorist Scientist dari PURINA pula merumuskan kucing akan menghabiskan 21% dari masanya dalam sehari (ini juga menunjukan bersamaan 5 jam juga jika ditukarkan ke jam) melalui permerhatian video camera yang dipakaikan kepada kucing.

A'at sedang memerhati burung yang terbang pagi
A'at lebih sukakan tingkap ditingkat atas berbanding tingkap di tingkat bawah dan mungkin kerana pandangan lebih meluas.
Sebabnya?:
Hasil kedua-dua kajian ini mengambarkan kucing "indoor" kurang terdedah kepada cahaya matahari secara fizikal kerana terkurung di dalam rumah serta kurangnya pendedahan kepada hidupan luar & alam semulajadinya.
***Berikan peluang kepada kucing kita supaya menikamati alam sekeliling ini juga dapat mengurangkan tekanan kepadanya dan biarkannya mencari "port" tingkapnya yang bersesuaian baginya***

5 comments:

ctpayong said...

bismillah...

salam
memang pun, langsir kak ct dah macam tali mereka stund.

ummufaqeha said...

Sebab tu NISS selalu bawa mereka bersiar2x..;)

za said...

saye suke kucing.. tp suke tgk jerk..

Cik Kira said...

comelnya a'at ^__^

prinsesskittyku said...

gebunye kucing awak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...