Wednesday, December 15, 2010

Menangani kucing nakal

Kucing Nakal
Memang agak sukar juga bila kucing kesayangan agak nakal dan bersifat agresif serta suka memanjat , bermain apa saja yang terlintas difikirannya , suka melompat ke sana sini ,malah meja makan adalah tempat yang paling suka baginya melompat...
Ada juga yang akan mengigit kita dengan kuat ketika mengangkatnya seolah-olah melawan balik tindakan kita.

Kesalahan kita menangani kucing:
Apabila perbuatan nakal yang dilakukan oleh kucing,sesetengah kita secara spontannya memukul, menjentik telinganya dan pelbagai cara lain secara fizikal menyakitkan kucing..agar ianya berhenti berkelakuan begitu.
Kucing tidak akan faham makna "hukum" ini didalam fikirannya,yang diambil faham dari kucing adalah terus menganggapkan dirinya sudah terancam dari kita selama-lamanya kerana telah disakiti.
Kucing juga akan menganggapkan kita sebagai "musuh" utamanya bila kita sudah mula memukulnya, walaupun sudah lama bersama serta mengenali kita. Ini berlaku di sesetengah penyayang & pembela kucing dan mereka merasa hairan kenapa kucingnya yang sudah lama dibela menjadi agresif ,garang serta akan mengigit bila cuba memegangnya.


Cara terbaik menghukum kucing:
1) Spray air- Gunakannya untuk menyembur air kepada kucing untuk menakutkannya tetapi tidak menyakitinya...Jika disembur, kucing akan terhenti kerana terkejut.
Ataupun...
2) Hembus ke mukanya, ini juga cara lain untuk menghentikannya.

***Jangan sesekali memukul kucing kerana kucing adalah kuat pendendam & ianya akan menjadi lebih ganas & garang lagi serta bertambah agresif di masa hadapan**** 

10 comments:

AM said...

ouhh. info berguna nie.
arol selalunya jentik telinga kucing-kucing arol.
lepas tue dorang terus senyap, tapi dorang still manja2 lagi dgn arol.

lepas nie, spray air jelah. :)

Kucing Utara said...

bagus la tu kalau diaorg masih lagi manja2...tapi jgn sakiti mereka lagi ye..sbb "for long term'..MUNGKIN ada kesannya..
Sbb tu lah Nabi melarang kita memukul ataupun menyeksa kucing..Wallahualam..

ctpayong said...

info yg bagus. mungkin dari kecil kak ct dah ajar, so tunjuk jari telunjuk or penumbuk mereka dah slow down. tapi kalau kucing luar datang & mereka berpencak (gaduh) kak ct simpah air aje.

p/s : dia jadi stundman kat langsir kak ct...ekehkehkeh..ok je, syg punya pasal.

myssmie said...

waa... best nya!! i 4low u... suka ada tips pasal kucing la~ =p

Jαnnαhツ said...

patutlah makin dijentik makin xdengar kata. isk2. oh, lepas ni sembur air je la ye? hembus kat muka pun okay.... sng.

Najwa Zahari said...

Saya punya kucing degil la.. dia suka bergurau kasar dengan kitorang, suka sangat gigit tak tentu fasal, macam2 cara guna tapi still tak berjaya jadi macamner ek? ada kaedah lain tak?

Kucing Utara said...

bermain kasar tu..siftnya ..gunakan mainan seperti pncing...main dgnnya

Anonymous said...

Saya punya anak kucing yg agak nakal sekali... Dia suka gigit2 saye n paling geram tgh makan pin dia kacau da mcm2 saye buat hembus air semua ttp same... Mcm mane ni?

Kucing Utara said...

ni bukannya nakal..ni sbb nk main2 kerana kucing suka bermain kasar...entri ni nakal sperti naik atas perbut dn rosakkn brangan ...

Ms Pooh said...

ho.. i siap ada rotan lagi.. tp slalu tunjuk je dorg trs ddk diam.. x perlu pukul pun gantung je kat dinding, mmg x kan dorg lalu kat area yg ada rotan tu haha.. pas ni spray je la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...