Thursday, December 30, 2010

Pemeriksaan sendiri kesihatan kucing

Melakukan pemeriksaan kesihatan secara fizikal sendiri adalah untuk mengenalpasti samada kucing kita ini sihat ataupun tidak dan merupakan perkara yang penting juga dalam pemeliharaan kucing.Maklumlah, kucing bukannya dapat memberi kita tau samada ianya sakit ataupun tidak...Ini antara perkara-perkara asas yang boleh kita lakukan sendiri.

1) Mata- matanya tiada tanda jangkitan seperti berwarna kekuningan ataupun kemerahan dan matanya yang sihat adalah nampak bersinar dan jernih.Sentiasa mencuci lelehan air matanya yang terkumpul dengan putik kapas basah terutamanya untuk kucing Persian peke nose.
2) Mulut-Berwarna "pink, keadaan gusinya yang elok iaitu tiada kemerahan gusi di giginya serta nafasnya juga tidak berbau.
3) Telinga-Periksa samada terdapat "earmites" di telinganya iaitu keadaan telinganya adalah bebas dari sebarang lebihan tahi telinga yang berwarna kekuningan pekat seperti lilin.Cucian selalu juga adalah penting.


4) Hidung- keadaan hidungnya tiada tanda perubahan warna dan sentiasa bersih serta tiada sebarang lelehan hingus yang dikeluarkan berlebihan.
5)Bulu-Periksa samada terdapat ketulan di dalam kulit, gumpalan bulu kusut,kutu,kelemumur dan sebagainya.Bulu sihat adalah berkeadaan nampak bersinar dan lembut.
6) Punggung"Anus"-Periksa samada tiada terdapat sebarang keputihan seperti butir beras di "anus"nya yang menunjukkan dijangkiti parasit dan juga sebarang kesan pendarahan dipunggungnya.
***Jika kita selalu memeriksanya dapat mengesan awal berkemungkinan kucing kita mengalami gangguan kesihatannya dan boleh mendapatkan rawatan lanjut dari Vet,,ini juga dapat mengurangkan kos jika 100% kita harapkan kepada Vet semata-mata***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...