Wednesday, January 19, 2011

Bagaimana Kucing minum air

Kucing meminum air dengan caranya yang tersendiri tetapi secara asasnya sama saja dengan kelompok keturunannya dari "Big Cat" seperti singa, anjing dan sebagainya.Namun begitu, kucing memang terkenal dengan perangainya yang sukakan kebersihan dan sering membersihkan dirinya berbanding kelompok "big cat yang lain.Terdapat perbezaan yang ketara dari kesannya minum air, kucing bila minum air tidak akan membasahi ataupun comot"lencun" di bahagian dagunya seperti mana singa ataupun anjing jika minum akan membasahi dagunya.......
Keadaan ini menarik perhatian beberapa ahli kajian mengkaji kenapa dan bagaimana kucing minum air begitu cermat dan tidak membasahi dagunya...Antaranya adalah Jeffrey Aristoff membuat kajian ini ketika di Massachusettes Insttitue of Technology.

Dengan bantuan "high speed camera" dapat ditentukan bagaimana ianya mengambil air menggunakan hujung lidah dan tidak seperti anjing ataupun singa yang membentuk lidahnya seperti senduk untuk mencedok air.

Kucing akan menjelirkan hujung lidah ke dalam air serta melentur lidahnya ke belakang sedikit dan mengangkut air ke mulutnya..tapi kenapa tidak basah dagunya semasa kembalikan lidahnya ke mulut???Ini kerana kucing akan membuat ulangan sentuhan/jilatan air ataupun mengambil air dengan begitu pantas hinggakan daya graviti tidak sempat menarik jatuh air di lidahnya semasa membawa ke mulut kerana terlalu cepat. Hasil kajian,dapati kucing akan membuat ulangan jilatan air secara puratanya sebanyak 4 kali/sesaat.
Bayangkanlah betapa lajunya kucing membuat ulangan(laps) menjilat air....


***Terbuktilah kucing memang lebih pintar dari anjing dalam hal ini***

5 comments:

PUCCAnis said...

yeah...kucing mmg makhluk yg bijak..lebih bijak dari raja haiwan..:)

Nurdiyana Yaccob said...

wah..rajinnya dok amik gambaq kucing tu minum air...hehhee

Kucing Utara said...

DeQdEq...huih letih gak nak dapat gambar ni...apa2 akhirnya dpt jgak..
Klau Xdak gmabr tu..X menarik pulak kan??

Nurdiyana Yaccob said...

hehhhee...usaha tangga kejayaan..akhirnya dpt gak shot terbaik..

meowwmania said...

setuju! kucing mmg bijak ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...