Nufnang Ads

Sunday, January 16, 2011

Bola mainan kucing

Bermain adalah faktor penting dalam proses tumbesaran anak kucing dan juga merupakan alatukur untuk menunjukkan tahap kecerdasan seekor kucing.Dengan bermain juga kucing dapat menambahkan tahap kemahirannya dalam kecekapannya ketika menangkap mangsanya.
Kucing "indoor' agak kurang terdedah dalam proses memburu semulajadi ,maka biarkannya bermain dengan permainan seperti bola dan sebagainya adalah perlu bagi mengelakkannya rasa terasing dan tertekan.
Mainan kucing yang terdapat di pasaran agak mahal juga , dan perlulah membuat pilihan yang terbaik kerana tidak semestinya setiap mainan yang dibelikan akan disukainya.Mulanya kucing nampak suka bermain dengan mainan barunya tetapi mudah bosan selepas itu.
Mari lihat keadaan yang terjadi kepada kucing yang dipelihara. apa yang dibuatnya ketika bermain.

Gumpalan bola kertas dan sebiji bola mainan kucing berwarna oren diletakkan bersebelahan di  lantai , untuk melihat anak kucing parsi "Rezza" membuat pilihan alat mainan mana yang akan dipilihnya.

Tanpa membuang masa dan ragu-ragu lagi, "Rezza" terus ke arah gumpalan bola kertas dan meniarap sambil menghidu serta mencium dan juga mula menyentuhnya.

Seketika selepas sudah rasanya gumpalan bola kertas ini "selamat" lalu digonggongnya serta dibawanya untuk bermain di tempat lain.

"Rezza"  sedang bermain gumpalan bola kertas dengan aktifnya dan lama juga ianya bermain.Bemacam-macam cara dan aksi yang dibuatnya ketika bermain...seronok juga perhatikan gelagatnya ini.
Tercunggap-cunggap kepenatan bermain dengan gumpalan bola kertas dan bola mainan kucing yang berwarna oren langsung tidak disentuh langsung.

"Bola mainan kucing berwarna oren itu pernah dimainnya ketika mula-mula beli dulu tetapi cepat bosan dan ditinggalkannya.Ini mungkin kucing lebih suka bermain mainan yang ringan,mudah digonggongnya"

10 comments:

Juz Call Me Sharz said...

selalu nya dorg akan pilih mainan sendiri..takyah beli pon takpe...tapi nasib baik ade satu bola nie kucing saya suka dengan teddy bear kecik...tak rugi beli.. =)

Cik TeN10 said...

best men ngn kucing..dulu msa kecik2 suka men tarik2 tali...then kucing tu menari2 nk tangkap tali!!

haiqal said...

Kuicng saya lagilah.mengada.Main dalam luar rumah.hehehehe

meowwmania said...

a'ah lah betul...kcg kat rmh ni pon lbh suka main bola kertas dari mainan yg kita belikan

Cat4U said...

betul tu...Xpayah beli.beri main tali,bola kertas ni ataupun kotak..dh cukp heppi punya kucing....

alina neko said...

kucing sy main ngan stokin~ pastu de men tinggal je merate2~ x sanggup nk marah sbb comel sgt~ ahahaha!! ^^

Cat4U said...

memnag betul tu..kucing mmg suka main benda yg pelik2..ada juga yg suka kutip sampah bwh sofa...

ctpayong said...

memang soh diaorg exercise sket. yg si grey tu kak ct & ahli rumah dah mula panggil dia "mok"

Cma Shiema said...

berbalas singgah dn polo meow....

he3...cma pom suka kucen..tp sejak dah kawen dah stop bela haiwan berbulu ni..en hubby n anak2 alah ngan bulu kucen...

dulu mom ade bela kucen..suke kutip straw bawak balik umah..pastu dia main ngan straw tu..golek2 pastu gigit bw kat kita(konon nk soh main skali latu)he3..bola kertas pun dia suka..
rindunya nk pegang kucen lg....

comeynye rezza...

Cat4U said...

Sayang gak dh X bleh bela kucen...
Rezza ni baru berumur 4 bulan++ ,kucing persian semiflat face..Meow ambik dia sepasang ,yg lagi sekor tu namanya Laila..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...