Nufnang Ads

Saturday, February 12, 2011

Kenapa kucing tidur melentang???

Kadang-kadang kita dapat lihat kucing kesayangan kita suka berbaring dalam keadaan melentang sambil menunjukkan perutnya, seolah-olah mahu kita mengusap bermain dengannya.Kucing akan berbuat sebegitu hanya atas beberapa sebab dan kita harus tahu apakah maksud disebalik kelakuan ini.Ini adalah slah satu cara ia berkomunikasi dengan kita dan juga kucing lain....


1..Kucing mahu bermain
keadaan ini dibuatnya seperti mengajak kita supaya bermain-main dengannya memegang di bahagian perutnya.Tetapi bermain dengannya ketika ini agak kasar sedikit kerana kucing akan menggunakan keempat-empat kakinya serta giginya akan mengigit tangan kita secara "melawak" saja.Kita perlulah bersedia menanggung risiko ini.
***Kucing tidak akan mempamerkan perutnya untuk bermain dengan kita sehingga ia betul-betul rasa yang kita sudah dianggap "kawan"nya.Ini perlulah masa sehingga ianya sendiri merasakan semedikian.Kucing cukup sensitif jika disentuh perutnya tanpa izin****


2...Bersedia untuk menyerang lawannya
Kucing juga berbuat sebegini kita berlawan ataupun bermain kasar dengan kucing lain kerana dengan kedudukan melentang ia boleh menggunakan keempat-empat kaki semasa diserang.Jika ianya melentang di hadapan lawan bukan bermaksud kalah tapi bersedia berlawan kembali dengan lebih agresif kerana kedudukan sebegini adalah yang terbaik baginya.


7 comments:

ctpayong said...

salam

info yg sangat dikehendaki. kesemua kucing kat rumah kak ct suka buat begini lebih2 lagi bila lepas lihat kak ct habis solat (biasanya waktu maghrib).

Kimi Yun said...

xsakit sgt la bile die gigit kite p lau die ckar,mmg berbirit tgn.huhuhu...windu kt Kitty..:(

Cat4U said...

semua kucing kak Ct tu dh terlalu syangkan KakCt...jagailah mereka sibaik yg mungkin...susah nk dpt mcm ni

Ms J said...

gambar kedua tu mmg macam 'i surrender'. Tp kalau di usik tu mau kena ngap tu kan? hehe..

nur zalfa afra said...

wahh best jugak,, cerita pasal kucheng,, blh tambah ilmu ntk jagekucheng lepas niyh,,hihi

Lan Antique Collection said...

kucing saya suka tidur telentsng ni..cute tengok...

E Ja said...

ooo...tu ke maksudnya lau dorg baring cmtu...maknanya bnyk la kucg aggap E Ja ni kwn dorg.suke!suke!hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...