Nufnang Ads

Saturday, April 2, 2011

Risiko Najis Kucing kepada Manusia

Najis kucing yang kita kendalikan seharian dari kotak najisnya ataupun najisnya yang terdapat di luar sana adalah berisiko untuk kita.Ini kerana terdapat beberapa penyakit yang dapat disebarkannya terutamanya jenis parasit dan juga cacing.

Jangkitan dari najis kucing:
1) Toxoplasma- iaitu parasit yang terdapat di dalam najis kucing yang sudah dihinggapinya parasit ini di dalam badannya.Bersnetun secara terus najisnya boleh menyebabkan ianya terserebak kepada kita kerana terlekat pada tangan kita.Parasit ni juga mudah merebak kepada masakan serapa masak.Amat berisiko kepada kanak-kanak dan perempuan yang mengandung.Kecacatan kepada janin ataupun keguguran mungkin salah satu kesannya.
***Tips: Elakkan perempuan mengandung membuang naajis kucing kerana mereka berisiko tinggi serta mudah dijangkiti***

2) Roundworm cacing-cacing ni juga terdapat didalam najis kucing dan juga najis anjing.Kita terjangkit jika tersnetuh najisnya yang sudah mempunyai larva telur yang terbentuk dalam masa 2-3hari selepas kucing membuang air besar.
***Tips Penting: Najis kucing perlu dibuangkan dengan segera dalam masa 24 jam kerana dalam masa ini belum sempat lagi larva telur terbentuk ataupun matang.Jangan dibiarkannya terkambus dalam kotak pasirnya kerana larva ini mulai bertelur & mengeram***
3) Hookworm cacing-Cacing jenis ini juga terdapat di dalam najis kucing dan kesan awal kepada kita merasa gatal-gatal kulit kerana larva menyerap masuk.
***Sebagai langkah keselematan diri,kita perlu memakai sarung tangan getah ketika membuang najisnya dan juga perlu dicuci dengan sabun berubat selepas selesai pembersihan najisnya.Najisnya perlu dibuang secepat mungkin untuk elakkan pembiakan larva parasit****

18 comments:

meowwmania said...

yup! safety first!! gunalah sarung tangan ;)

Just Call Me V said...

tak guna sarung tangan la..tp setiap kali buat aktiviti tu..basuh tgn guna dettol jer..kalau dah terjangkit..macamane nak ubat buang cacing dari badan kite? makan pil cacing eh??

Cat4U said...

Kalau dh basuh tngn dngn antiseptic tu...dh ok la..sbb boelh basmi kuman.
Kalau kita kena cacingnya..tntu akan cirit dan muntah2..apa2pun dlm rawatan dri klinik..sbb X semestinya kita pasti jenis cacing yg dijangkiti..ubat cacing biasa tu itu scara umum sja...

nadia said...

sy tgh mngndung ttpi sy dah mmbuang njis kucing lbih kurang 2-3 kali sahaja selepas mereka selesai membuang najis tidak kurang 24 jam....adakah itu bleh mgganggu janin sy...risaunya....

Cat4U said...

Tidak masalah..sbb masih awal lgi..dan spora bakteria belum biak lgi dlm keadaan mengeram...kalau boleh tu jgn buat lgi..bgi org lain buat ye,,,

Anonymous said...

kalau kita buang najis kucing..tapi tak terkena pada tangan kita tak membahayakan kan??...sebab sy tak gunakan kotak pasir,sy biarkan je kucing tu membuang kat pelapik bawah sangkar, kemudian sy terus buang ke longkang...blh ke mcm tu..??

Cat4U said...

boleh...yg penting buangkn najisnya sebelum 3hari sbelum spora bkteria membiak...

Anonymous said...

hye. sy toilet train kucing sy n lps dorg melepas uh sy trus kaut gna plastik keras n buang najis dlm toilet bowl. then, sy cuci blk air n tgn mcm bese. so is it safe?

Cat4U said...

xjdi masalah...yg penting buangkn najisnya sebelum 3hari sbelum spora bkteria mula hidup...

Anonymous said...

admin betul ke orang cakap kalau selalu buang najis2 kucing ni akan menyebabkan seseorang tu mandul dan tak boleh ada anak. betul ke admin. sy terlalu syg kan kucing tapi agak risau dgn statement tu

K.U. said...

Mandul berkaitan kesuburan sendiri mnakala risiko najis kucing yg tertulis diatas adalah jika terkena toxoplasma sejenis prasit yg menguggatkn janin

chie said...

Admin.. Sy dan asben guna jenis pine.. Sama jgk ke risiko nya? °˚˚°ºhuhuhuº°˚˚° sekor anak kucing sy br mati tghari td.. Masalah cacing serius.. Smpat bwk g vet cucuk n masuk ubat smlm.. Blk vet dlm ms 2jam dia berak cacing dlm kuantiti agak pnjg n bsr.. Umonya br sebulan.. Lps tu trus tk sdr diri.. Force feed air kelapa tp akhirnya meninggalkan kami jgk.. Sedey sgt. Takutla cacing tu jns roundworm.. °˚˚°ºhuhuhuº°˚˚°

K.U. said...

pasir kucing smada jenis clay ka pine/wood ka ni adlah media sja,,najis perlu dinyahbuangkan sebelum 3hari iaitu sbelum smpat dikerumuni bakteria

Anonymous said...

Sya alami pendarahan juga selepas menguruskan najis kucing sepanjang tempoh 5bulan kehamilan.kucing2 tu bukan sya yg bela,kerana tdak ada plihan sya terpaksa.orang gaji memang tak boleh harap.die komplen ja,buat tdak.mcm chief khadam gaya nya. 2mgu dpantau pusat kshatan,syukur bby ok.

Anonymous said...

cm mane kalau kucing n anak kucing penuh dlm rumah n berak dlm pasir dlm kotak tu n tuan rumah juz buang tahi je bila kucing dh berak.. pasir tu masih d gunakan lg.

Kucing Utara said...

pastikn tahinya dibuangkn tidak lebih 3hari

n0vemBer zuLu said...

Sy selalu bercuti paling lama pon seminggu. Jd pastinya tahi kucing saya akan dibiarkan lebih 3 hari. Mereka melepas dlm bekas pasir catlitter tu.

Azuaza Abdullah said...

Saya dah pregnant 7 bln...dah 3 bln membesarkan anak kucing persian mix...masa ambik terus bawa vaksin dan setiap mggu cucuk ubat hama...di usia 7 bln pregnant...sy ambik lg 2 anak kucing org xnak...dua2 ada masalah cirit birit dan kurus....kesian...terus bawa p vet tuk sptkn ubat cacing...balik rumah mandikan dan beraihkan telinga kuku bg makan dn tmpt tidur...keesokkannya dia dah xberak cair...berak dah ketul2 tp ada cacing panjang dekat bontot...terpaksa tarik keluar pakai tisu...pasir dan najis terus sy salin...lps tu basuh tgn dan bersihkan diri sndr plak...harap2 minat pada kucing tidak memjejaskan sy dan kandungan sy sekarang....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...