Saturday, May 28, 2011

Mengatasi ibu kucing memindahkan anaknya

Seperti yang diketahui ibu kucing terutamanya yang kurang berpengalaman atuapun yang bebas akan lebih berusaha melakukan pemindahan anak-anaknya sekerap yang mungkin.Ini beralasan kepada keadaan persekitaran,bahaya ancaman luar kepada  "sarang penyusuan"nya itu.


Cara yang boleh diambil untuk mengelakkan ibu kucing memindahkan anaknya:
>Tempat : tempat yang tersorok serta tersembunyi adalah tempat terbaik untuk menyakinkan ibu kucing yang tempat itu adalah selamat.
>Persekitaran: Tempat yang berhawa sederhana serta tidak panas dan terdedah kepada cahaya.
>Jauh dari kebisingan: Bising adalah faktor yang menyebabkan kucing rasa tergugat kerana rasa terkekan dengan kebisingan.
>Tersembunyi: Temapt yang memang tidak terdedah langsung dari pandangan kita kerana ibu kucing tidak suka campurtangan semasa 1-2 minggu pertama kelahiran.


Risiko kekerapan memindahkan anak kucing:
> Di awal kelahiran ,anak kucing masih belum lagi dapat "regulate" ataupun mengawal suhu badannuya serta ketika in suhu badannya bergantung kepada pemanasan badan dari ibunya dengan tidur berdekatan.Jika ,ibu kucing kerap memindahkan anaknya,berisiko,suhu badannya tidak dapat berada pada tahap ynag optimum.
> Membuang Masa: pemindahan anak kucing mengambil masa yang agak lama oleh si-ibu kucing kerana ianya akan memindahkan,menyesuaikan anaknya di tempat baru,menjilat-jilat anaknya seekor demi seekor.
***Pernah juga ibu kucing seperti membiarkan anaknya yang terakhir agak lama di tempat lama kerana kesibukannya sendiri**


Tempat terbaik yang disukai ibu kucing:
Adalah kotak yang berlapikan kain kerana ianya cukup sempurna kerana ketinggian kotak boleh melindungi ibu kucing dan anak-anaknya dari pandangan luar.Kotak juga adalah amat sesuai kerana tidak panas dan boleh diletakkan di tempat yang tersorok....


8 comments:

HaziqMohammad said...

As'salam..
nk tnya ar...tau tak cmne nk import kucing dri luar negara...procedur pe nk kena uat.mcm mana nk uat eh??

Kucing Utara said...

Haziq...secara umumnya kucing yg diimport..penjual negara asal perlu sediakan sijil perubatannya dan awak pula perlu sediakan import permit dri jabatn haiwan....dan umurnya mestilah lebih 3bulan

Unknown said...

Haritu sy ada 4ekor ank kcg.skrg tggl 2 lagi. Sy heran dimana ibu kucing tu letak ank die yg dua eko tu.. dua eko lagi msih ade kat rmh sya..kenape eh??

Unknown said...

2 bulan yg lalu sya ade 4 eko ank kucing.skrg tinggal 2 lagi. Sy heran dimane ibu kucing tu letak ank die yg dua eko tu. Yg 2 eko lagi msih stay kat rmh sya.knape boleh jd maacam tu?

Unknown said...

Saya dh letak dlm kotak yg berlapikan kain tpi si ibu ttp mengubah anaknya kt merata tmpt kbnyakkan bawah katil... Mcm mna nie

Kucing Utara said...

bawah katil adlah tempat kegemaran mereka sebab tersembunyi, gelap, sejuk dan sukar dicapai oleh sesiapa..

Teacher Najwa said...

kebersihan dah jaga, tempat dah tersorok, kotak dh letak, siap alas kain bersih lagi..tp si ibu tetap bawak anak masuk dlm rumah..apa sy nak buat?

Kucing Utara said...

dalam rumah adalah tempat yg tersembunyi bagi mereka..cari tempat yg tersembunyi dlm rumah utknya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...