Saturday, June 11, 2011

Mata kucing berair

Kekadang kucing akan mengeluarkan air matanya yang dalam kadar kekerapan dan banyak pada jangkamasa tertentu.Perkara ini dilakukannya, hasil tindakbalas kepada sebarang benda asing seperti habuk yang masuuk ke matanya seperti kita juga.Kucing akan berhenti mengeluarkan air matanya selepas matanya pulih dari sebarang benda asing ini daan tidak mengeluarkan lagi air matanya.

Baka kucing :
Selalunya kucing yang dari baka Persian dan Himalayan yang secara fizikal mempunyai muka leper "Flatface" akan mengeluarkan air matanya secara semulajadi dan lebih kerap .Perkara ini adalah normal bagi baka jenis ini dan kekadang air matanya agak pekat.Perkara ini adalah normal bagi kucing jenis ini,namun jika ianya mengeluarkan berlebihan ,perlulah dapatkan rawatan dari Vet..untuk kenalpastikan penyakit mata yang mungkin dihidapinya.

Penjagaan mata:
Penjagaan matanya adalah penting dan perlu bantuan dari kita untuk menyucikan kesan air mata yang terkumpul di bawah matanya antara celah batang hidungnya.
Cara menyucikan matanya sendiri>
>> Gunakan tuala kecil yang lembut
>>Putik kapas
>> Air garam suam ataupun air laut

***Air garam suam dapat membantu menyucikan celahan matanya serta mengelakkan dari jangkitan bakteria***

8 comments:

Fathiah Hamim said...

ooo nanti nak cuba letak air garam suam kat mata meowsss fa. thanks!

Mata Kucing Berair said...

nak coba dlu ni trik, moga berhasil ye

Anonymous said...

thanks dear infonya...

alfin said...

Okok
bisa ane coba

MeiAhmad said...

Salam dr. Saya nk tnya skit.. Kucing sya beranak ahad 13hb7 kul 4 pg mcm tu..time sahur.. Lpas beranak dia jd mcm xshat..senyap..tidur..dia xnk susukan ank dya..sdgkn ni 2nd time dia beranak.. So sya g vet swasta..dr.ckp dia demam je..so bagi ubat n ada cucuk anti biotik.. Lpas sya bg mkn ubt pg td n now sya tgk mcm lg teruk kucing tu..hidung dia berair n mcm kluar cecair warna merah xpasti darah ke apa.. N sya xtaw sakit apa..selsema ke? Dktr ada suggestion x?

Kucing Utara said...

Salam...demam/hidung berair dll tu adalah symptom system badannya melawan serangan penyakit/virus dll..rasanya dia kena virus ni..apa yg penting berikn ubatn yg dibekalkan ..anak2nya pula masih baru lgi tpi perlu disusukn sendiri utk elakkn kematian..

Anonymous said...

ank kucing saye mata dye mcm terkeluar.berbonjol.tlg suggest nk buat pe.

Kucing Utara said...

perlu dptkn rawatan dri vet sbb jika dibiarkn matanya terdorong terkluar dn boleh mmbawa maut

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...