Friday, September 2, 2011

6 tip Masalah Kesihatan Anak Kucing

Keadaan anak kucing yang masih kecil perlu diambil tindakan segera dengan mendapatkan rawatan dari Vet , sekiranya mempunyai tanda-tanda(simptom) seperti senarai 6 tip/petunjuk di bawah:


 1) Cirit- Jika berterusan mengalami cirit-birit kerana berkemungkinan ianya mengalami "Dehydration" kekeringan air dalam badan serta ketidakseimbangan sistem penghadaman.
2) Muntah-Muntah _ Mengalami muntah yang juga berterusan kerana gangguan saluran ususnya yang mungkin tersumbat kerana bahan-bahan yang tidak dapat dihadamkannya.
3) Demam/Panas badan- Sekiranya suhu badannya melebihi 39 celcius , kerana suhu badannya akan meningkat jika ianya diserang virus/bakteria dan secara kesannya sistem badannya melawan penyakit terhasil suhu yang tinggi.

4) Gusi- Gusi yang pucat berkemungkinan kerana Anemia, gusi berwarna kekuningan mungkin tanda disebabkan kerosakan sel darah merah ataupun masalah hati dan juga jika gusinya kerbiruian pula berkemungkinan masalah penafasannya.
5) Lelehan air liur- Ini petunjuk yang ianya mengalami keracunan
6) Nafas kencang-Jika berterusan ini mungkin masalah penafasan iaitu saluran penafasan/paru-parunya  mengalami gangguan/tersumbat.

***Keadaan kesihatan ini adalah petunjuk dan pemerhatian perlulah berlaku secara berterusan kerana ada juga yang menunjukkan sep3rti ini tetapi bersfat sementara waktu saja***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...