Saturday, September 17, 2011

Kucing Menguap

Kenapa kucing lebih banyak suka menguap bila diperhatikan di dalam aktiviti sehariannya?Keadaan ini tidak hanya berlaku kepada kucing sahaja malah haiwan lain serpti anjing, arnab serta haiwan lain juga menguap.


Apa yang menarik ketika kucing menguap adalah ianya akan membuka seluas-luasnya mulut dan kita boleh lihat kesuluruhan di dalam mulutnya seolah-olahnya seperti menunjukkan taringnya.
Seperti kita juga, menguap ini berlaku ketika perubahan dari masa "jaga" ke masa untuk tidur dan erti kata lain mengantuk.Disebabkan kucing memang terkenal suka tidur iaitu 16jam sehari , maka sebab inilah ianya lebih kerap menguap .


Bahasa kucing:
Kekadang kucing juga menguap bila berada bersama-sama kita ataupun bersama-sama sekumpulan kucing yang lain dalam kedaan tenang & jaganya, Ini berkemungkinan ianya tunjukkan tanda  aman,rileks,tenang dan ambil sikap tidak peduli terhadap spesis lain...

Bila kucing menguap semasa bersama-sama kita ini BUKANnya bermaksud ianya bosan ataupun boring tetapi ianya rasa selamat, tenang dan selesa.Betbuat begitu juga boleh melatihkannya dalam bahagian rahangnya...

4 comments:

ciNdhaDahniEa said...

alolololooo... cumel nye kucen2 tu... ;)

Mama Tatami said...

comel jer tgk si comel nguap:)

Just Mini Love said...

comeyl nye..
suke kucing..

rindu plak kuceng kat umah.. :(

Juju said...

Saya fobia tgk kucing menguap sbb kucing yg saya bela sebelum dia mati dia menguap beberapa kali selang beberapa saat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...