Sunday, November 27, 2011

Ubat Telinga Kucing

Kucing yang selalunya teralu kerap mengeleng-geleng kepalanya ataupun mengaru-garu cuping telingnya adalah berkemungkinan manghadapi masalah kutu telinga yang menumpang di dalam kelopak telinganya.Kekerapannya mengaru kerana rasa terlalu gatal dari gigitan kutu.

Kucing berbuatt demikian adalah untuk mengeluarkan sebarang tahi hitam/kuning pekat telinganya terhasil serta juga kutu-kutu yng menyakitinya kerana rasa gatal-gatal, namun keupayaannya amat terhad dan membuat kesan sampingan di telinganya seprti luka kecil, bulunya juga akan berkurangan.

 Kesan jangkitan kutu telinga;
Ini tidak akan menyebabkan kemataian terhadap kucng cuma berkemungkinan ianya akan mengalami masalah pendengarannya jika tidak diberi rawatan serta juga lukanya akan bertambah buruk kerana kucing akan lebih kerap mengaru.



Rawatan telinga:

 >>>Rawatan dari Klinik haiwan
Jika dirawat dari Veterinar selalunya kucing akan diberi ubat antibotik , ubat antifungal,eardrops  dan beberapa ubat lain yang diperlukan bergantung kepada tahap jangkitan.
>>>Rawatan sendiri:
Ear drops ataupun ubat titik telinga boleh juga digunakan sendiri sekiranya ianya tidak begitu teruk jangkitannya dan photo di bawah adalah salah satu daripadanya.

Ear Drops Johnson's
Fungsi:Membunuh kutu telinga,mencairkan tahi telinganya(wax) serta mengurangkan kegatalan telinganya


5 comments:

Anonymous said...

yang ni sesuai untuk semua umur ke?my kitten telinga dia keluar macam nanah warna itam sangat banyak.mayb tu taik telinga disebabkan mites.

nak tanya, ubat kutu apa paling bagus kat pasaran skrg?

Kucing Utara said...

ini sesuai utk home remedy telinga kucing..kalau sdah teruk tu kena beri antibiotik...
Ubat kutu hnya bunuhkan kutu tpi telur2nya mash melekat dibulu/kulit kucing..yg terabik adalah shampoo kutu..lihat dlm page kucing utara Facebook

aini razali said...

aini nak tanya kalau ubat untuk bersihkan tlinga dia ada x? saya nak bersihkan cuping tlinga dia.

Kucing Utara said...

ada...kalau nk hnya RM25 skali poslaju..

Anonymous said...

Kucing sy selalu menggaru pd bhgian luar telinga,bkn pd dlm telinga.adakah ia disebabkn kutu telinga juga?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...