Wednesday, January 11, 2012

Bahaya ubat Gegat kepada Kucing

Disebabkan secara fizikalnya ubat gegat yang berbentuk bebola dan besar kemungkinan akan menarik perhatian kucing untuk mendekatinya serta bermain-main dengan ubat gegat ini.Juga kucing terutamanya yang masih kecil serta aktif bermain gemar menyusup masuk ke dalam laci serta almari yang mungkin diletakkan dengan ubat gegat.

 
Ubat gegat Beracun kepada Kucing:
>Ubat gegat diperbuat daripada salah satu unsur utama terdiri bahan kimia iaitu naphthalene 90% dan ianya beracun tidak hanya kepada serangga malah kucing, anjing dan sebagainya.
>Naphtahlene ini akan mengeluarkan bau secara semulajadi bila terdedah kepada suhu persekitaran yang boleh menghalau serangga seperti lipas dan sebagainya.
>Keracunan ini boleh terjadi samada dengan tertelan, hidu (sebab kucing sensitif kepada naphthalene) ,menjilat ataupun terserap melalui kulitnya.
>Keracunan kerana memusnahkan sel darah, hati dan juga buah pinggangnya.


>Pencegahan :
Elakkan menggunakan ubat gegat yang digunakan secara terus dikeluarkan dari bungkusannya dan lebih gunakan ubat gegat yang digantung dari bungkusan jaringan.

Tanda-tanda kucing keracunan:
>Mulut mengeluarkan air liur yang berbuih-buih di bibirnya
>Muntah-muntah
>Tidak berselera makan
>Tidak bermaya
>Cirit birit berterusan
***Masalah besar yang timbul sekiranya ianya tertelan ubat gegat dan perlu dikeluarkan serta merta dalam masa 2 jam untuk elakkan keracunan dan mengundang kematian****

4 comments:

Papa PUSS said...

salam

terima kasih atas info ini.
saya pengguna ubat gegat jg..
so xnak guna dah.. TQ

Kucing Utara said...

Xsemestinya kita xboleh guna..cuma cari jenis yg kucing sukar capai...

Anonymous said...

kesan pada anak pula??

Kucing Utara said...

sama...sbb napthalene ni chemical beracun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...