Nufnang Ads

Saturday, March 31, 2012

Jangkitan kurap kucing kepada kita

Kurap kucing ataupun dikenali sebagai "ringworm" adalah jangkitan kulit disebabkan oleh sejenis fungus ataupun kulat dan mudah menjangkiti kepada kucing.Keadaan ini amat menyakitinya kerana akan terasa kegatalan serta merosakkan kulit serta bulunya.Apa yang hendak dihebahkan sini adalah kesannya yang juga boleh menjangkiti kita juga.

Jangkitan kepada Manusia:
>Kurap kucing adalah yang paling mudah serta senang merebak kepada kita ,jika tidak berhati-hati mengendalikan kucing yan dijangkiti kurap.
>Spora kulat ini mudah tersebar samada kepada kita , haiwan peliharaan lain seperti arnab, anjing dan sebagainya.

Photo diatas menunjukkan kesan kurap kucing ynag menjangkiti tangan dan berbentuk sebesar duit syiling 10 sen dan jika dibiarkan ianya boleh merebak serta yang paling sukar adalah jika ianya tersebar d bahagian kepala kita dan boleh menyebabkan rosak rambut serta membotak.Jangkitan ini mengambil masa yang agak lama untuk sembuh bergantung kepada individu secara umumnya antara 1-6bulan.

Rawatan:
Dapatkan rawatan dari klinik untuk rawatan lanjut dan sebagai contoh krim sapuan seperti di bawah digunakan untuk mengatasi kerana kurap ini tersangat gatal:

Cara elakan jangkitan:
>Kucing yang dijangkiti kurap perlu mendapat rawatan segera.

>Elakkan dari tersentuh terus seperti memegang, mendukung kucing yang dijangkiti kurap dan jika terpaksa sarung tangan perlu digunakan serta dicuci dengan antiseptik selepas memegangnya.
>Sangkar kucing perlu dicuci setiap hari dan bahan pemutih"Bleach" seperti clorox dapat membantu
>Kucing ini juga perlu diasingkan dari kucing yang lain serta juga dari kita dan sebaiknya , memegangnya pada kadar yang minimum jika terpaksa.

25 comments:

Anonymous said...

kalau kucing tu bulu dia gugur dan asyik garu2 area telinga, leher, atas kepala...itu tanda2 fungus ke?? vet ckp fungus/kurap tu sama jer..vet bagi injection jer kat kucing sy....

Cat4U said...

Fungus tu maknanya kulat..dn kulat ni yg sebbkn jadi kurap selpas kulat ni mual bertapak dn memakan kulit>>kesannya kita nampak kemerahan yg dikenali kurap

Anonymous said...

Nak tanya ape kesan kutu kucing pada manusia....sb badan saya naik gatal2 n berair....

Cat4U said...

kutu pun boleh berikn kegatalan kulit kepda kita tetpi apa yg diceritakan awk ni lebih kepda jangkitan kurap kucing

Anonymous said...

Salam. Nak tanya. kalau kite kna kurap tu, hanya sapu krim yg doc bg je k? Or ada petua rawatan lain? Saya tak boleh asingkan kucing sebab kucing sy mmg duk sebilik dgn saya lagi2 sy hanya myewa blik jer. Nak bg suntik kucing pun x boleh sbb doc kata kucing sy kcik lg. Bru masuk 3 bln. Ni saya btahan je gatal2 ni. Krim sy masih sapu.

Cat4U said...

betul hanya gunakn krim ubat sapu sbb fungus/kulat tu ada didalam kulit,,sebaiknya bilik awk tu perlu dicuci selalu sbb kuat ni mudah merebak

sari said...

di mana nak dptkan krim seperti dalam gambar tu

Anonymous said...

Krim ni jenama apa ? Zaricort atau zarlcort ? Kaki saya gatal gila kena kurap ni. Yang paling teruk dekat jari kaki. Rasa nak potong je. Saya ada baca, letak minyak gamat pon elok . Tahla. Baru try sehari dua. Belum nampak kesannya

Kucing Utara said...

ZARICORT CREAM

Ween Weena Pearls said...

rumah saya ni jadi tumpuan kucing2 pendatang. yg jafi mangsa anak sy berumur 2 thn. kena kurap ni dlm seminggu dah membesar lebih besar dr saiz duit syiling 50 sen. dojtor bagi krim econazine. dah pakai 3 hari, kurap tu kering tapi tetap membesar.

Nutrisi Alam Semulajadi said...

kucing sy pun dah start jadi fungus..tdi dah p klinik..vet bagi ubat mkn utk fungus dan utk kulit...makanan mkn science plan sensitive skin...tapi x inject pun...

Nutrisi Alam Semulajadi said...

kucing sy pun dah start jadi fungus..tadi p klinik vet bagi ubat mkn utk fungus dan utk kulit...tapi x inject lagi...pening jugak dgn bulu2 dia penuh 1 rmh dan kat baju..bulu2 pun byk putus dan bergumpal2..x tau nak buat mcmna dah...pening sgh....

Kucing Utara said...

sama la tu sbb bgi mkn ubat utk fungus,,bulusnya akn luruh sbb kurap fungus ni smpai dia sembuh

AR Kerjaya said...

Kutu telinga kucing boleh gigit manusia kan? Meninggalkan warna merah..betulkan?

Eazlye Reefa said...

patutlah saya gatal2 ni..grr..!! ingatkan saya jenis sensitip..rupanya mmg boleh berjangkit yer...

Anonymous said...

Nk tya...ringworm blh menyebabkan kucing hilang selera mkn ke? Sbb salah satu dr kucing sy kene ringworm.. (menurut kate vet) dh 2 ari selapas bw jmp vet...doc bg krim sapu..syampoo..ubat gatal & vitamin utk selera mkn...tp smpi arini my cat still xmo mkn...& kelihatan lemah sgt...kesian �� atau mungkinkah kucing sy ade penyakit lain?

Kucing Utara said...

ya berkmngkinn sbb gatal2nya tu ada kaitan dgn food alergik(yg sebbkn gatal2 jdi teruk)

aqila syaza said...

Kalau dah terjangkit dgn kurap kucing apa cara nk rawat ye?

Kucing Utara said...

sila ke klinik dn mereka tahu jenis ubat yg sesuai utk kurapkucing yg jngkiti kita

Eila Eila said...

Anak sy da kne fungus ni...skng ni tgh mgidap pyakit ni di kepala...da g 3x pakar kulit tp.xbaik lg..hope yg last ni okla..

rehan qodry said...

3 org anak sy kne gatal2

Kamarudin Rajab said...

Ade sekor kucing di sek sy,die ade kurap penuh di kepala...kesian dia asyik gegaru je..pastu tangan kaki die mengigil je...ape yg sy patut buat ye??

Kucing Utara said...

elok bawa ke klinik utk suntik ubat kurap sbb ni sudah kes teruk dan krim kurap xboelh atasi

Izzati Azhar said...

salam..sye nk tnya..klau misalnya kucing yg berkurap tpi..kurap dye berdarah2..mcm mne nk buat ye ??

Kucing Utara said...

salam..berdarah ebb luka2 kulit yg dijangkiti kurap dan rawatan masalah kurap secara klinikal adalah penting kerana jika dibiarkan fungus/kulat kurap mudah merebak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...