Saturday, March 24, 2012

Makanan serasi kepada kucing

Seekor kucing berbaka mix persian agak kurang berat badannya serta bulunya tidak begitu menarik walaupun sudah memakan makanan premium seperti Royal Canin Kitten 32 serta juga suplement yang lain seperti codliver oil.

Keadaan "Picchu" 2 minggu sebelum menukarkan makanannya yang keadaannya agak kecil.

Keadaan picchu sekarang selepas menukarkan makanan baru
Penukaran Makanan Premium:
>Makanan rutinnya ditukarkan kepada Royal Canin Hair & Skin  dari sebelum ini Royal Canin Kitten32
>Makanan baru ini dirumus khaskan untuk penjagaan bulu dan kulit serta kaya dengan protein kerana penghasilan bulu yang canitk & sihat bergantung kepada protein.
>Protein yang banyak ini membantunya tumbesaran disamping kepada penghasilan/pembentukan bulu-bulunya.
Hasil penukaran makanan baru:
> lebih besar & sihat
>Lebih aktif
>bulu-bulunya bertambah sihat dan cantik

***Apa yang dapat dirumuskan adalah keserasian makanan kucing walupun premium masih bergantung kepada kucing itu sendiri dan seprti kes ini walaupun secara teorinya Royal canin kitten 32 adalah bersesuaian untuk semua kitten sebagai makanan untuk tumbesarannya,namun hasilnya tidak begitu seperti yang dijangkakan.Setelah bertukar makanan ke Royal Canin Hair & Skin, perubahan ketara secara fizikal dalam masa 3 minggu..

6 comments:

az said...

lepas saya baca entry ni, terus saya teruja nak test rc hair & skin sebab kucing saya mmg DLH. sebelum ni bagi makan rc36. tapi yang saya musykil & stop bagi dia rc hair & skin ni, lepas makan tu dia mesti muntah. saya ingatkan dia muntah sbb nak keluarkan hairball tapi bila ditelek2, rupa2nya dia muntahkan balik rc hair& skin yg dia makan sebelum tu. sebiji2. dia telan rupanya, tak kunyah.

saya tukar balik pada rc36 sbb takut dia dehydrate plak kalau slalu muntah. Kucing Utara ada tak nak share pengalaman pasal ni?

Kucing Utara said...

xda masalah nk share pngalamn awak sini...tpi cara yg dibuat dlm entri di atas adalah penukaran mkanan kucing secara "gradually" ..beransur2 bukan secara mendadak..iaitu cmpuran yg lama dngn yg baru..sbbnya:
1) Kucing XSUKA tukar mankannnya secara mendadak
2) Kucing bersifat gelojoh sikit jika dpt mknn barunya
3) jika ditukar terus ,,,risiko sakit perut, cirit birit dn muntah...
Ini skdar pnglaman sja...bknnya dpt dibuktikn secara bioligikal ...

az said...

oh, ok saya faham. mmg saya terus tukar hari tu. terlupa betul nak tambah sikit2 sebab sebenarnya masa tu makanan dia mmg dah habis. dia pun nampak mcm sgt berselera tengok makanan baru :) saya try tukar secara beransur2 lepas ni. terima kasih :)

Kucing Utara said...

apa2pun...ini masih bergntung kpd kucing itu sendiri dri segi tahap seleranya..lebih baik awk teurskn dgn makannnya sekrng RC36..sbb hasilnya mngkin berbeza...

az said...

en.kucing utara, haritu saya ada komen di 2 entry yg berbeza. satu komen adalah yang di atas, tapi yang satu lagi saya dah terlupa yang mana satu. :) en. kucing utara perasan tak komen saya tu?

Kucing Utara said...

xperasan la plak...mngkin termasuk dlm spam kot..apapapun awak boleh tnya kembali kalau ingat..sbb skrng ni admin blog moderator(dinaiktrafkan oleh google) dlm proses penukaran ke page baru...jdi ambilmasa & kena biasakn diri dngn style baru ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...