Nufnang Ads

Wednesday, April 11, 2012

Minuman Susu kepada Kucing

Memang tidak dapat dinafikan , susu adalah sumber makanan/minuman yang kaya dengan segala khasiat,zat dan sebagainya untuk setiap kehidupan,Ianya adalah sumber makanan utama untuk setiap anak yang dilahirkan terutamanya dari golongan mamalia termasuk kucing.

Susu dan kucing:
Kucing mengalami masalah penghadaman susu kerana lemah serta kurang enzim Lactase yang menguraikan "gula susu" dan menyebabkannya mengalami cirit-birit selalunya terjadi dalam masa 8jam ke 12jam selepas meminumnya.Ini berlaku, cirit kerana susu yang diminumnya tidak dapat dilarutkan oleh enzim yang kadarnya sedikit di dalam sistem badan kucing Tetapi tidak semua kucing mengalami keadaan sebegini dan ada juga kucing dapat meminumnya setiap hari tanpa sebarang masalah.

Kesan Susu kepada Kucing:
Susu sudah terbukti menyihatkan kerana kandungan nutrisi yang ada padanya kepada semua termasuk kita juga , pemberian susu secara berterusan walaupun kucing dewasa , boleh mengemukkannya secara sihat tetapi digalakkan kerana boleh mengundang penyakit yang berkaitan dengan kegemukkan "obses" seperti diabetes 'kencing manis".


Adakah Kucing kita alah?
>Memberi minum dan bancuhan susu  khas untuk kucing 1-2 sudu teh dan lihat perkembangannya samada ianya cirit-birit ataupun muntah-muntah.
>Tukarkan kepada jenama yang lain sekiranya simptom seperti di atas ditunjukkannya dan jika masih ada simptom sebegini bermaksud kucing adalah alah kepada susu dan tidak perlu diberikannya lagi.
>Jika tiada sebarang masalah , kucing boleh teruskan meminum susu tetapi seperti yang dikatakan tadi dapat mengemukkannya dan berRISIKO masalah penyakit yang berkaitan dengan kegemukkan.

****Secara teorinya, kucing dewasa tidak lagi perlukan susu*****

16 comments:

ctpayong said...

Alhamdulillah...kucing kakCT tak alah...even yang mommy dia pon kakCT kasi susu sbb kesian tengok bila dia breast feed sampai 5 ekor macam tak cukup susunya.

TQ for the info.

mr. magpie said...

Boleh tak bagi susuutk manusia macam fernleaf,nespray,everyday etc?

Cat4U said...

tidak digalakkn sbb boleh cirit & sakit perut

Nur Hanifah Amin said...

blh ke bagi susu dutch lady..?sbb kucing sya bila bau susu 2 dia akn mntk dan ddk dpn peti ais klau xdpt..

oh.so.nija! said...

Saya nak cari susu tepung untuk kitten saya. Kat Dungun Petshop dia tak jual..

Farahin Azman said...

ibu kucing saya tinggalkan anak2nya selepas lahir, boleh terangkan tak cara jagaan yang sesuai

tak sampai hati tengok anak kucing miau kelaparan n kesejukan

Cat4U said...

as salam sila rujuk/baca entri bertajuk penjagaan anak kucing"

Anonymous said...

kalau anak kucing berumur 4 minggu kebawah berapa ml ia boleh menyusu?

Kucing Utara said...

lebih krng 20-30ml setiap susuan dn sehari 5X

Anonymous said...

Assalamualaikum...maaf mggu mlm2 ni...sy nk bertanya...sy ada jmpa ank kucing tp ibu dia dah mati..masik kecil lg...umur dlm annggarsn 2-3 mggu...sy ada bg susu yg khas untuk kucing punye...tp lepas minum dia berak...mula2 agak pekat..lama2 mcm semakin cair n kuning2....so sy nk tau..adakah susu tu x serasi dgnnya or mmg ia akan berak klu minum susu...harap dapat mmbantu...terima kasih...susah ati sgt

Kucing Utara said...

Wasalam..kitten minum susu akn hnya berak "berair" sehngga mereka mkn makanan pejal CUMA perlu ambilkira jika ianya cirit xhenti2 tu barulah masalah

Anonymous said...

salam..nak tanya,kitten boleh minum susu kambing ke?

Kucing Utara said...

ya..sbb hampir sama dngn susu ibunya

Hana gee said...

Kalau kitten minum susu yg khas utk dia tp beraknya keras? Patutkah sy tukar susu? Sy ralat sikit nak tukar sbb mahal dan tak berapa diusik pun. Vet sarankan minum fresh milk dutch lady. Membantu ke?

Hana gee said...

Kalau kitten minum susu yg khas utk dia tp beraknya keras? Patutkah sy tukar susu? Sy ralat sikit nak tukar sbb mahal dan tak berapa diusik pun. Vet sarankan minum fresh milk dutch lady. Membantu ke?

Kucing Utara said...

ya...sebb susu yg vet sarankan tu akn sebbknnya cirit-birit dan akan hadapi masalah cirit teruk pulak sbb kucing tiada enzyme utk lactose

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...