Sunday, May 20, 2012

DNA Kromosom Warna Bulu Kucing

Tertanya-tanya di kalangan kita mengenai warna bulu yang terbentuk kepada anak-anak kucing selepas di kahwin kan dengan dua ekor kucing tidak kira apa bakanya tetapi berlainan warna.Malah Anak-anak kucing pula berbulu yang berbeza daripada kedua-dua ibubapanya.

Secara asasnya bulu-bulu kucing yang berwarna ini terbentuk dari DNA Kromosom (chromosome) kucing-kucing itu tersendiri dari campuran ibubapanya.

DNA Kromosom:
Secara asasnya kromosom ini diwakili dengan simbol X dan simbol Y.Disertakan seperti berikut mewakili kucing mengikut jantina:
Kucing Betina : XX
Kucing Jantan :XY

Penerangan Asas X Dan Y:
Kedudukan X disebelah kiri ataupun yang pertama adalah mewakili warna bulu yang dimilikinya samada putih,hitam,kelabu,oren,coklat dan pelbagai jenis warna yang secara DNA nya terbentuk manakala simbol X ataupun Y disebelah kanannya pula mewakili jantinanya smada jantan dan betina.(Jantan mempunyai kromosom yang bersimbol Y manakala X untuk betina).

 Pembentukan anak kucing secara Umum:
Sebagai contoh:
>Kucing betina adalah XX dan berbulu berwarna oren (X pertama=  oren & X kedua=Betina)
>Kucing jantan adalah XY dan berbulu berwarna Kelabu (X pertama=  kelabu & Y kedua=Jantan)
Secara asasnya anak-anaknya akan membawa pelbagai DNA kromosom dari kedua-dua ibubapanya mengikut gabungan kromosom ini.

Contoh anak kucing yang terbentuk/dilahirkan:
>XX iaitu X pertamanya daripada bapanya (kelabu) dan X kedua dari ibunya dan anak kucing ini adalah betina berwarna kelabu(warna mengikut ibunya)
>XY iaitu  X pertamanya daripada ibunya (oren) dan Y kedua dari bapanya dan anak kucing ini adalah jantan berwarna oren.(warna mengikut bapanya)
>XYatau XX iaitu  X pertamanya adalah warna asal(hitam & putih) ataupun mutasi daripada kedua ibubapanya (warna lain hasil gabungan warna contoh hitam,putih,krim dll) dan X atauY kedua dari ibubapanya.

"Serta juga bermacam-macam gabungan "matching" kromosom ini yang boleh dihasilkan dan pelbagai jantina dan warna bulu terbentuk dan apa yang dinyatakan di atas adalah contoh asas "
 



1 comment:

laila lee said...

ee comelnye kucingg nie kat rumah laila dulu adala skrg dh xada hurmm :'( eyh jemput ke blog ada freebies . bg pendapat http://impianperasaanhidpku.blogspot.com/2012/05/freebies-header-part-1.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...