Nufnang Ads

Thursday, July 12, 2012

Kucing Keguguran Anak

Keguguran juga boleh terjadi kepda kucing yang mengandung dan ini agak mengecewakan pemiliknya yang tertunggu-tunggu kehadiran anak kucing yang comel. Keguguran kandungan yandg dialami oleh kucing mengandung atas beberapa sebab dan di antaranya adalah :
> Jangkitan
>Tidakseimbang hormon
>Masalah genetik ataupun bakanya
>Parasit di dalam badannya


Tanda-tanda & simptom berkemungkinan akan keguguran:
1) Cecair dari Vaginal
Sebarang cecair yang tidak noraml keluar dari "vaginal"nya seperti lendir,kekuningan dan lainnya selain dari air kencingnya.
2) Pendarahan
Pendarahan yang keluar melalui "anus"nya ni berlaku kerana darah ini dipercayai terhasil oleh kerana parasit/fungus/kulat yang menjangkiti rahimnya serta menyebabkannya pendarahan. Janin"fetus" yang terbunuh dari jangkitan ini akan termusnah serta akan dikeluarkannya seperti pendarahan daging melalui kemaluan.
3) Hilang Selera Makan & Demam
Kucing juga akan mengalami ketidak selera makannnya jika mengalami keguguran serta juga suhu badan akan naik serta menjadi tinggi dari suhu normalnya.


***Apa yang penting di pantau adalah sebarang pendarahan terjadi ketika kucing mengandung adalah berisiko tinggi baginya mengalami keguguran dan perlu mendapat rawatan dari vet secepat mungkin kerana jangkitan rahimnya boleh memudaratkannya sendiri serta janin anaknya.Peringkat ini adalah menyelamatkan ibunya adalah penting dan menjadi keutamaan kepada kita***

104 comments:

nurul kinah said...

Saya nk tanya biasa kucing kalau beranak 4,5,6 ekor.. Kalau keguguran semua ke mcm mna? Kucing saya baru keguguran tp yg kuar sekor je..kalau ade lg ank akan gugur jgak ke idup lg.. Saya takut tggl dlm perut..

Fadhilah Mpisar said...

Admin, saya nk tanye, kucing saya dh lahirkan anak dye dh, msuk hari ni dh 6 hari dye lahirkan anak. Kemaluan kucing saya tu kadang2 berdarah! Bahaya x klu mcm tu? Ke tu memang akan terjadi. Coz sebelum ni dye pernah beranak tp xde plk sye perasan yg kemaluan dye berdarah, kli ni bru sye perasan! Risau la sya. Perlu ke bwk jumpe dr?

Cat4U said...

xda masalah , mmng pendarahan terjadi juga kpda kucing yg baru melahirkan anak & terjadi dlm jngkamasa 1-7hari,,sperti darah nifas.selalunya kucing hnya alami 1 hari sja

Hisyam Mansor said...

ibu kucing saya dulu keguguran, mati sebab tak bawa ke vet. kalau keguguran, kena bawa p klinik dalam masa 24 jam, jangan tangguh

Ai Man said...

Kucing saya ada mengeluarkan cecair kekuningan daripada vaginalnya, tetapi dia tidak mengandung, tolong saya selesaikan masalah ni untuk saya selamatkan kucing saya

Kucing Utara said...

sila refer entri mengenai
http://kucingutara.blogspot.sg/search/label/Lendir%20dalam%20najis%20kucing

Mish Wan said...

Kucing saya baru je bsalin.. tapi mslahnya sy xpasti smada ank dia hdup atau mati? Sbb dia xtnjuk anak2 dia:'( sedih sgt.. boleh jadi dia gugur ke wlaupun usia kndungn da 2 1/2 bulan? Kalo beranak kt tmpt yg xsesuai pn bole mati ke? :'( tolong saya... risau sgt...

Kucing Utara said...

2 1/2 bulan tu sdh cukup bulan.ibu kucing lebih sukakn sembunyikn anaknya sbb rasa selamat.cuba ekorinya utk jejaki anak2nya

Luman said...

Tumpang tanya, kalau kucing keguguran, anak dia yang mati dalam kandungan tu macammana? Boleh menyebabkan kematian kepada kucing ke kalau anak yang mati tu tak keluar dari perut?

Kucing Utara said...

ya..berkemungkinan risiko keracunn dn boleh mnyebbkn maut dn elok bawa ke vet utk pastiknnya

meimei said...

nak tanya..kucing sya kguguran..dah bawa pergi vet,dah ambik injection utk kluarkan ank yg gugur tu tapi smpai hari ni ank yg gugur tu tak kluar2..agak2 apa akan jd dekat kcing sya??

Kucing Utara said...

risiko maut..sila ke vet kembali utk pastikn tiada "anak" dlm kndungnnya

airin abdullah said...

Kucing saya mengalami pendarahan pd vaginalnya sejak pagi tadi.. Mula2 ada titisan darah pd lantai, tapi lepas saya mandikan dia, darah tu dh kurang dn warnanya dh cair.. Adakh kucing saya keguguran,, tapi saya tak tahu sama ada dia bunting ke tak sebab saya perasan perutnya membesar, tapi xsebesar kucing bunting yg lain.. Mungkin dia bnyk makan.. Sekarang kucing saya banyak tidur.. Saya nk mintak pendapat anda sebelum mmbawanya ke vet.. Saya risau...

Kucing Utara said...

lebih baik bawa jumpa vet utk kenalpastikn punca pendarahannya

Anonymous said...

salam.kucing saya sebelum ni baru beranak.akibat x baper paham selang waktu utk kucing beranak semula sy xtau yg dia beranak semula sehinggalah sy bwk jumpa vet utk rawatan biasa.vet kata kucing sy pregnant lagi.

masalah sy, sy x pasti yg kucing sy pregnant lg atau x sbb perut nye x makin membesar sebaliknye mengecil.beberapa hari lepas, keluar cecair putih, bersepah2 satu rumah dan berterusan.sy igt dh nak bersalin la kot.tp tunggu2 x de apa pun.pastu baru2 ni keluar lak cecair mcm darah.tp x beranak gak.

skrg perut dia makin kempis.selera makan kurang.pastu dh mula berbunyi mendayu2 dan asyik nak kuar rumah..mcm nak mengawan.apa kucing saya keguguran ke?minta pendapat tuan..sbb nak bawak vet utk check terlalu jauh.setidaknya blh buat persediaan kalo mungkin dia sakit atau apa2. ~ newbie baru bela kucing

Anonymous said...

Assalamualaikum. Kucing sy baru ni baru je beranak. Ptg tu dia dah mula brdarah dah tp sy ingat dia luka kat kemaluan tu je. Sampai la ke tgh pagi dia lahirkan anak dia tp mati. Sy pelik sbb nye yg keluar cuma sekor. Macam mana ye? Mungkin ke kucing sy keguguran? Anak dlm perut dia agak2 boleh hiduo tk? Sy tunggu n tunggu ingat die akan beranak lg tp takde. Perut die masih lg besar. & kemaluan dia keluar darah pekat :(

Kucing Utara said...

wasallam...kitten tu mati selpas dilahirkn bynk sebbnya dn antaranya masalah kesihatannya sendiri atupun masalah penafasan/lemas ketika/selpas dilahirkan...pendarahn ni biasa terjadi kpda ibukucing selpas lahirkn anaknya..

qistina ali said...

Salam... saya nak tny.. kucing saya keguguran / lahir xcukup bulan.. selepas dr tu..ada keluar darah pada kemaluan dia..selama sehari..selepas sehari tu keluar cecair kaler cream yg cair pula..klau ditekan atau diurut perut dia..dia x menunjukkan reaksi sakit..dan skrg kucing tu dh aktif blk..dia beranak pagi isnin sampai hari rabu..ada 5 ekor anak yg keguguran.. bahaya ke? atau tu memang biasa bg kucing yg keguguran..terima kasih.

Kucing Utara said...

wasalam..xda masalah sbb ni pendarahn selepas bersalin "darahkotor"nya sja

Anonymous said...

Kucing saya baru saja tetabrak, terus pendarahan dari anusnya. Bagaimana? Saya takut die mati

Munira Ezzati binti Omar said...

Salam saya ada seekor kucing yang sedang bunting..tapi tadi ada keluar lendiran kuning cair di kemaluan kucing sy.lepas poop tadi,saya perasan ada ketulan yg melekat di anus nya.xpasti daging atau selaput yang brwarna merah pudar..selera makan sgt bagus,suhu badan normal.cuma dah dekat seminggu selaput mata kucing saya tak terbuka habis tapi vet yang biasa saya pergi noted benda ni..ke keluar lendiran macam tu normal utk kucing yg nak branak..sy harap en dpt tlg sblm saya bawak kucing sy ke upm utk scan ke ape yang patut..tq sgt2

Kucing Utara said...

tetabrak???apa2pun pendarahn tu tanda2nya

Kucing Utara said...

Salam Munira>> lender tu kemngkinn tanda awalnya dia nk bersalin jika sudah cukup tempohnya(kucing mngndung 9 minggu)..jika bukan lgi masanya elok bawa jumpa vet utk kepastian

Yulia said...

Kucing saya mengeluarkan darah kenapa yah???

Anonymous said...

Assalamualaikum. Kucing sya preggy tapi dia sllu cirit kenapa ya?

zwan said...

Assalam..Kucing sy keguguran..rasenye semua anaknya dh kluar..Ade 3 ekor..perlu atau tidak utk bawa Kucing sy ke vet..adakah sebarang kemungkinan berlakunya jangkitan kuman? TQ

Kucing Utara said...

wasalam...bawa ke klinik adalah lngkah terbaik tpi ibu kucing tahu hal nak bersihkan sendiri bekas peranakannya

shida said...

As salam..risau tngok kucing sya..kucing kampung je umur bru 8 bln...umur 5 bln dah mula mengawan..4 mggu lpas keguguran keluar darah bnyak..tp hingga hari masih keluar cecair warna krim kadang darah coklat kadang lendir keputihan. dia aktif tk demam mkan pn selera cam biasa..benda2 keluar bila dia brjalan atau melompat menitik2 dalam rumah..dah bawa klinik haiwan tp diaorg xtau kenapa sebab kucing tu aktif je..camne nk buat ni susah juga nak brsihkn rumah setiap masa..

Kucing Utara said...

wasalam...jika berterusan sila dptkn diagnosis dri Vet utk kenalpastikn samada masalah cancer rahimnya

maslina zaini said...

As salam..sy nk tanya klu kucing start mgawan pd 31.10.2014 -5.11.2014..bila kmungkinan duedatenya sebab 4 hari yg lpas ada darah keluar dr alat sulit kucing sy brserta air..kucing sy msih aktif tp selera mkn kurang..dan klu kucing keguguran dia akan makan janinnya/anaknya ke?tq

Kucing Utara said...

wasalam..sudh hmpir Dn sdh cukup harinya.Ketika ni sukar nk jdi keguguran

farhan said...

Kucing saya mengeluarkan cecair kuning tetapi dia tidak keguguran langsung
dah 6 hari macamtu je kenapa ehhh tu normal ke

Anonymous said...

Kucing saya mengeluarkan lendir kuning tetepi dia tak gugur dah 6 hari macamtu je tu normal ke bagi kucing bunting tapi perut dia makin besar

amin said...

Salam. Kucing saya keguguran. Nampak ada kaki je keluar kat anus dia... kucing saya nampak lemah. Kalau bawak g vet berapa harga kos rawatan?

HALIMAH MOHAMAD said...

Kucing saya melahirkan anak 4 ekor semalam dlam pkul 7 mlm,hari ni dia lhirkan sekor lagi..tapi alat sulit dia msih keluarkan darah sampai mlm ni,adkah kemungkinan masih ada ank dlam perut dia?

liza asraf said...

Kucing saya tertinggal uri dlm perut masa beranak. Pagi ni saya perasan ada darah pada kemaluan. Dah 4 hari dia beranak. Hari pertama induce. Kelmarin pergi scan doktor cakap takde apa. Apa patut saya buat. Baby kucing masih menyusu.

Kucing Utara said...

xda masalah jika tiada apa2 yg tertinggal dn ianya akn susukn anaknya sendiri

Fitrah ramli93 said...
This comment has been removed by the author.
Fitrah ramli93 said...
This comment has been removed by the author.
ifan_9701 said...

salam,kucing saya mengandung sulung.due date hujung minggu ni around 23rd May.tapi tetibe hari ni kluar darah dr vaginal.bila hantar ke vet,doc ckp ada 2 ekor anak,tapi heartbeat ada 1 je.means seekor lagi dah mati.so doc nak proceed bedah ceasar petang ni.soalan saya...apa akan jadi pada anak seekor yg still hidup dlm kandungan tu?

Kucing Utara said...

wasalam..Insha allah yg masih hidup tu boleh diselamatkn kerana tempoh ngndungnya sudah matang..

Menteri Passola said...

Salam, kucing saya dah beranak sekor hari sabtu baru ni tapi anaknya dah mati. Tapi sampai Isnin si ibunya masih tak beranak2 lg. Normal ke mcm tu? Sbb bila pegang perut si ibunya mcm ada anak lg yg belum keluar. Ada kemungkinan ke anak2 dlm perut dia tu masih hidup? Kali pertama ada pengalaman mcm ni.

Kucing Utara said...

wasalam..ni sdh lebih hari rasanya tidak ada masalah sbb siibu masih ok..kerana jika masih ada anak lgi yg mati dlm perutnya ada risiko kepadanya..

Anonymous said...

salam...kucing saya mengandung n sy rasa xckup waktu lg utk beranak...tetapi ada lendir or cecair kluar n masuk ari ni..dh 3 ari berturut2

Kucing Utara said...

mngkin sdh petunjuk/tanda2 ank bersalin dah

RiysesLady Z said...

salam.kucing sy baru beranak 2 hari lepas..tp pagi ni nampak dia jilat2 bontot dia.ada darah mcm pendarahan. adakah itu normal? kucing sy hanya melahirkan sekor shja .normal ke sekor tu? ini 1st time bg dia. ada kemungkinan x yg masih ada baby dlm perut dia..terima kasih.

Kucing Utara said...

ya normal cucikn darah kotorannya sendiri (kucing betina akn bidankan dirinya dulu sebelum ambil langkah perlu kpda anaknya)..

,twins-atirah. said...

Salam admin nak tanya ni, kucing saya baru beranak 5 ekor anak, skrg dh masuk 1 bulan, 21hb nov ni ckp 2bulan, yg peliknya kucing sy yg bru je beranak tu dh bunting balik? Mcm preggy pulak..logik ke admin?
Smlm saya pulang kerja dia jalan longlai, kaki dpn blkg dia mcm lemah.. jalan sikit rebah.. tp lepas saya sapu uba gamat tu dh ok.. adakah tu simptom keguguran? Mohon reply.. tq

Kucing Utara said...

kucing boleh bunting kembali seawal 3-7hari selepas bersalin jika mengawan

Miko said...

Nk tanye kucing saya baru lahirkan anak 2 ekor tp anak die mati semua kenapa ya??sebelum tu kucing saya yg lain dh lahirkan anak lebih kurang 1 bulan atau kurang saya x ingat...masalahnya ibu kucing yg kehilangan anak ni asyik gigit kt bahagian tengkuk anak kucing kucing lain kenapa ya??sekarang saya kurung ibu kucing yg kehilangan anak ni dlm bilik then die asyik meow2 pastu die terjelir lidah...die pon bernafas laju sangat lain dr sebelum ni dan kucing saya yg lain...saya ade terfikir adakah die meroyan??

amirah afina said...

Nk tanye kucing saya baru lahirkan anak 2 ekor tp anak die mati semua kenapa ya??sebelum tu kucing saya yg lain dh lahirkan anak lebih kurang 1 bulan atau kurang saya x ingat...masalahnya ibu kucing yg kehilangan anak ni asyik gigit kt bahagian tengkuk anak kucing kucing lain kenapa ya??sekarang saya kurung ibu kucing yg kehilangan anak ni dlm bilik then die asyik meow2 pastu die terjelir lidah...die pon bernafas laju sangat lain dr sebelum ni dan kucing saya yg lain...saya ade terfikir adakah die meroyan??

Kucing Utara said...

Kematian anak semasa dilahirkan ada sebb tertentu dn umumnya masalah kesihatan/pernafasan dll.ibu kucing tu rasa confius keadaan anak2nya sebab tu dia gonggong anak kucing lain kerana tersalah anggapkan sebagai anaknya.Kurung atau asingkannya adalah salah satu caranya.

Bagas Abiyu said...

kucing saya sdh cukup 2bulan utk melahirkan,ttapi skrng dia mengalami pendarah dah mengeluarkan satu kaki anaknya dan satu buntutnya,utk penangan kedepan harus bagaimana yaa?

Solehah Arshad said...

assalamualaikum admin yg baik hati.
Alhamdulillah kucing jannah da selesai dibedah di perut nya bagi sesi pengeluaran anak.Semua anak mati didalam perut,seekor keluar separuh di bahagian vagina.Tambahan pulak kes kucing jannah ni special sbb peranakan dia jatuh (akibat waktu dijumpai dulu kemungkinan dia terjatuh dalam longkang) peranakan nya dibawah bahagian kaki.Kesan operate pun di bahaggian tepi kaki.Skrg dah 7 hari tp jahitan x kering lagi.risau effection..Dah 2x kali jahit sbb yg pertama terbukak.nk mintak pandangn korang dan admin mcm mana nk bagi kesan jahit tu kering...

tq admin. :)

Kucing Utara said...

wasalam,,cuba berikan rebusan ikan haruan

Muhammad Isa said...

Assalamualaikum.. tumpang tny kucing sy blom brnak lg, tp kt bhgian blkg tu kuar mcm kntung air.. kesian tgok, mcm mne ye

Si Penganggur Sekolah :'( said...

assalammuaalaikum admin .. kucing sy dah dua kli mengandung .. ni kli kedua dan keluar darah .. saya rasa dy gugur ... apa perlu sy buat .. adakah perlu buat penbedahan pada untuk keluarkan janin ?

Kucing Utara said...

wasalam,,keguguran tu sbb kelaur darah dn umumnya ada ketulan

Anonymous said...

slm admin nak tanya kucing sy ni dh 5 6 hari rasanya keluar cecair kekuningan dr anusnya ... makan ok and masih aktif cuma sy risau adakah itu tanda ingin melahirkan atau anak mati dlm perut? tq ...

Kucing Utara said...

sdah nak beranak dia tu

yatie yuri said...

Salam.tumpang Tanya.Kucing sy dah melahirkan 5 ekor anak pg semalam.msalahnye dia bernafas laju &terkadang bernafas melalui mulutnya.masalahnya ini hanya berlaku semasa dia menyusukan anaknya.masa makan & berdiri x der pulak.makan minum semua ok.normal ke?

meJuliedLanz said...

asslm tumpang tnya,kucing sya bru branak 3 ekor anak.tp malangnya anak yg pertma mati akibat usus anaknya tu dluar perut😭😭😭😭😭(apakah penyebab usus anak kucig tu diluar??
dan skrg ni kelihata mama kucing masi ada lagi baby didalam perutnya..sedangkan dah bersalin pagi tadi jam 11.skrg ni rasa2 kat perut mama kucing sperti ada benda keras dldlm perutnya..apakah normal kucing bole bersalin berhari-hari

Kucing Utara said...

wasalam...keadaan anak kucing yg dilahirkan mati adalah berbeza(kes ni ususnya terkeluar) adalah disebabkn mingkin keadaan fizikalnya yg sudh tidak bermaya mnyebabkannya jdi begitu selepas dilahirkan..tidak normal kucing beranak berselang berhari-hari tetapi ada juga yg melahirkan anak2 nya selang beberapa hari dan ini kes "rare" jarang berlaku

Ain Nad said...

admin budiman, kucing saya keluar darah mcm keguguran, dah hampir seminggu masih keluar sekurang2nya sekali dlm sehari. Tanda apa tu ?

Anonymous said...

Admin budiman, kucing saya dah hampir seminggu pendarahan mcm keguguran, dia keluar sekali atau dua dalam sehari. Adakah itu tanda keguguran? Biasanya keguguran, pendarahannya berapa hari ?

Sitimunirah Ismail said...

Salam...kucing saya umur dlm 8 bln.beranak 3 ekor.ank semua mati.dlm masa 6 hr ibu pula mati.ada pendarahan.kenapa dan apa sebab ya kucing saya mati

Kucing Utara said...

wasalam..antara kemngkinannya adalah kesan jngkitan rahimnya mungkin ada kitten yg mati dlm kndungn xsempat dilahirkannya dan pendarahn adalah petunjuknya

Anonymous said...

Salam admin, Kucing sy pg td mengalami keguguran. Klu tgk pada Anak dia memang tak cukup Bulan. Hanya seekor Sahaja yang beranak keluar. Sampai ke malam tiada pape berlaku pada Kucing saya. Kucing saya juga Telah Henti pendarahan. Soalan saya
1. Ada anak lagi ke dalam kandungan Kucing saya tu.
2. Kucing saya sebelum ni pernah menjalani pembedahan untuk melahirkan anak. Caesar.

Maizatul Madihah said...

Salam, kucing saya mgndung dn keluar cecair kuning dan berbau. Knpa ye? Dia masih aktikf dan makan banyak.

Kucing Utara said...

rasanya tanda awal utknya bersalin..jika keluar cecair kuning dari vaginalnya

Sazanie said...

Slm admin kucing sy baru berumur setahun pertama kli bersalin.hari ni hari ketiga dia bersalin dn anak 4ekor.sekaranhg kemaluan dia balik berdarah....knapa tu bahaya ke?sy risau.perlu rawatan ke?n klu perlu skg apakh rawatan kucing sy yg dpt sy buat?

Kucing Utara said...

pendarahan selepas bersalin adalah normal..sila baca artikel "pendarahan selepas bersalin" dlm blog ni..

ephy said...

Slm admin..kucing sy bunting kali pertama.. Tak tau bila dia mengawan dan sekarang bunting.. Now dah 3 ari cecair kuning dan juga merah muda keluar dari vagina kucing.. Mslh nya sy x tau due date die dan adakah tanda tu kucing akan keguguran? Keadaan perut kucing adlah besar dan nmpk jatuh.. Tq admin

Kucing Utara said...

wasalam..sudah hmpir wktu nk bersalin...

Anonymous said...

Salam admin. Sy nak tanye.. 4 hari lepas kucing sy branak (bkn 1st time).. mula2 kluar sekor je. Hampir 10jam tunggu, anak yg lain tak kluar2. Sy bawa pegi vet & kucing sy di suntik. Balik rumah, terus dia branak lg 3ekor. & brape jam kemudian 2ekor lg (tp mati). Pg td sy tgk kemaluan kucing sy berdarah.
Soalan sy.. ade kemungkinan ke msh ade anak lg dlm perut? Sbb sy tgk perutnye tak kempis mcm sblm2 ni. Perlu ke sy bawa ke vet skali lg? Sy risau ade anak lain mati dlm perut & membahayakan kesihatan kucing sy. Tlg sy. Terima kasih.

Kucing Utara said...

wasalam..pendarahan selepas bersalin adalah normal mcm kita jugak>>nifas...rasanya xda masalah tpi jika was2 tu eloklah ke vet

bibi samantha said...

Salam admin nak tanya kenapa kucing saya tiba2 mengeluarkan darah yg banyak dr duburnya.. darah keluar tak berhenti. dulu kucing saya pernah kena langgar dan saya dah rawat dia shingga sihat dan hari ni tiba2 pula keluar darah dan dia sangat lemah dan kesakitan.. tolong apa. Perlu saya buat

Kucing Utara said...

sila bawa ke klinik sbb ni mungkin pendarahan dalaman organnya

Anonymous said...

Salam saya nak tnya,kucing saya ade pndrhan kat anus nye n ade gak selaput putih kt kdua blah mata.kucing saya tu bru brnak sbulan lpas n sjak akhir2 ni selera mkn dye kuat.so ,mcm mna ya?

Anonymous said...

Salam admin,

Kucing saya dah melahirkan anak tiga hari lepas. Sehingga kini masih keluar darah. Kenapa jadi begitu ya. Ada anak lagi ke dalam perut dia. Untuk makluman admin, kucing saya lahirkan empat ekor anak. Yang sulung mati selepas dilahirkan (tiada ekor,tiada tempat poop) yang kedua mati dua hari lepas dilahirkan (usus diluar badan) lagi dua ekor normal. Kenapa anak kucing dilahirkan kurang sempurna? Tahun lepas ibu kucing saya pernah pergi klinik sebab jadi pendarahan selepas melahirkan anak. Ibu kucing kena suntik. Doktor kata untuk cuci perut. Ada kaitan ke kecacatan anak sekarang dengan suntikan terdahulu? Minta pandangan daripada pihak admin. Terima kasih.

Kucing Utara said...

wasalam...kucing mengandungkn beberapa ekor anknya dan salah satu factor yg penting utk anak2nya utk tumbesaran/pembentukan sempurna adalah dari nutrient/zat dsbnya adalah sgt penting semasa mengndung utk pembentukan janinnya melalui pengmabilan makannnya kerana kurng zat akn mengugatkan tumbesaran janinnya..cuci perut adalah utk ususnya dn tidak secara lngsung gugatkan rahimnya.

Tiqa Ibnu said...

Salam admin..saya nk tnya..kucing sy ad pendarahan di kmaluan..sblm nie dia ada mgawan..tp sy tak pasti sama ada dia bunting atau tidak..makan mnum xde mslah..semua ok..adkah kcing sya keguguran? Bahaya x? Dia jilat darah tu..

Tiqa Ibnu said...

Salam admin..kucing saya umur x sampai 1tahun lg..dia dh mgawan..dan sya rsa dia bunting sbb puting susu dh keluar..tp sejak2 nie dia suka suruh sya belai di bhgian perut dia..bla sy belai dan tgk pd kmaluan dia keluar darah..adakah dia keguguran..bla darah kluar dia jilat..adkah bahaya?? Makan minum semua ok..alhmdllh..harap admin boleh tolong..

TYHAA said...

Salaam. Saya nak tnya. Kucing saya baru lpas keguguran. Sekorje yg gugur. LPs tu dia mcm xsihat.tido je badan panas. Macam mana kndungan DLM perut dia? Boleh memudaratkan kesihatan dia ke?

Anonymous said...

Kucing saya kecik lagi. Tapi dah bunting. Saya risau satu hari tengok ada setompok darah dekat lantai. Saya check bontot dia tak ada pulak kesan darah ke. Tapi saya risau. Sebab ada nampak cacing. And then saya syak dia gugur. Tapi masih ada pergerakkan dalam perut dia. So saya tak pasti kenapa darah tu keluar and adakah kucing saya gugur.

Anonymous said...

Reply please

Kucing Utara said...

tompokan darah yg terhasil tu adalah sebabnya luka kesan dari cacing yg berkampung diususnya...sila dptkan pemriksaan lanjut

nur faezah said...

Salam admin.saya Nk tnya,saya ada seekor kucing betina.haritu kucing saya mengawan n skarang ada tnda -tanda kucing mngandung.tp beberapa hari ni kucing saya asyik kena penyakit sawan(kekejangan) n berlaku hampir setiap hari.n tadi saya perasan ada cecair putih keluar dri kmaluan kucing saya.saya nk dptkn kpastian ttg keadaan kucing saya.adakah saya perlu membawa kucing saya ke klinik haiwan?

Kucing Utara said...

salam...kekejangan ni belum pernah berlaku sebelum ni? jika xpernah ..besar kemungkinan ni bukan masalah genetiknya tpi disebabkn kesan dari beberapa sebab & antaranya kesan hentukan/pukulan yg kuat di kepalanya ataupun kesan benda racun bertoksik dll.,,,elok ke klinik utk kepastian

nur faezah said...

Kekejangan jd lpas dya pregnant ni.n mnggu lps kerap sngt.bole dktakn hampir setiap hari.smalam 3 kali dya jadi.ttiba keluar cecair putih n dya trus cri tmpt trsmbunyi.mcm dh nk bersalin

Kucing Utara said...

Hal cecair keputihan tu adalah tanda awal nk bersalin..utk info kucing mengandung 9 minggu..cuba ingat balik bila dia mula mengandung..

Arthur Philip said...

Selamat pagi kucing sy jatuh dan telah keguguran sy sudah bawa kucing sy ke jabatan haiwan telah diberi suntikan antibiotik dan vitamin masalah kucing sy skrg lemah, kurus dan dikemaluannya ada keluar cairan sperti nanah..... harap komen awak dapat membantu permasalahan sy.... terima kasih.

Kucing Utara said...

keluar cairan sperti nanah/darah dan sebagainya adalah kesan keguguran dan ni mungkin berlarutan 1-3hari secara umumnya.Antibiotik dan vitamin utk memulihkannya

aida superwoman said...

Kucing saya alami pendarahan dan ketulan keluar dari kemaluannya. Mengikut bacaan yang saya baca disini, dia keguguran. Berapa ye kos rawatan keguguran? Average kos? Mohon reply admin.

Kucing Utara said...

kos rawatan bergantung kpda klinik serta jenis rwatan/ubatan/klinikal dan sebagainya

Ita Rustam said...

Kucing saya mengandung 57 hari. 2 hari pagi pagi keluar cairan dari kemaluannya. Saya dah agak nak beranak. Petang dia memang beranak tapi anak yang keluar mati macam tak cukup bulan, 2 ekor sahaja. Saya tengok perut macam masih besar. Tapi dia ok, makan tidur banyak. Main main macam tak ada masalah. Hari ini saya tengok ada darah lagi keluar dari kemaluan nya. Apa masalah kucing saya ni ye. Dia keguguran ke? Masih ada anak yang tertinggal di dalam perut ke? Saya risau tengok darah tu keluar balik

Kucing Utara said...

pendarahan selepas beranak adalah normal sama seprti manusia(darah kotor=nifas) dan perut pun sama jugak masih nampak kembung utk seketika.

Anonymous said...

Kucing saya telah melahirkan 3 ekor kitten tp malangnya semua mati. Saya berikan anak2 kucing lain untuk ibu itu menyusukan kerana ibu kucing selalu seakan akan tercari cari anak anaknya yg telah mati. Masalhnya sekarang ibu tidak mahu dekat dengan anak anak kucing yg saya tumpangkan itu. Apakah ada cara untuk saya lakukan supaya ibu mahu menyusukan anak anak kucing tumpang itu...

Kucing Utara said...

sukar bagi ibu kucing yg kematian kesemua anaknya utk susukan anak angkat sebb ianya sudah tidak lagi hasilkan susu.

dwi puryani said...

Selmat siang admid,kucing saya hamil sekitar 45 hari,suatu ketika keluar darah dari kemaluan ny,pagi hingga sore bertetes darah.selang ini dah 3 hari tak ada darah keluar lg. Itu berarti kah anak nya baik baik saja? Atau kah cuma hamil anggur sebab meski puting membesar perut nya pun tak begitu besar saya rasa.selera makan pun biasa saja. Dan apabila hamil anggur terjadikah pendarahan jg?. Trimakasih admin semoga jawaban nya bermanfaat

dwi puryani said...

Admin apakah Hamil anggur berapa lama?apakah meneteskan darah? Kl iya berapa hari lamanya

Kucing Utara said...

pendarahan seketika sementara ataupun sekali saja begitu tidak ada masalah dengan kandungannya dan ini mungkin disebabkan factor lain seperti luka dalamannya smada disebabkn najis keras dan sebagainya

Haiza Ibrahim said...

Admin, kucing saya KKU bahagian kaki.. Jd sy x bagi dia mengawan takut kalau beranak, dia x boleh nk jaga anak dia.. Semalam, ada darah keluar dari kemaluan dia.. Pagi ni pun sama sampai menitik. Ada sebab lain tak kenapa darah tu keluar? Sebab saya risau tengok darah tu.. Tq..

Kucing Utara said...

darah tu ada kaitan dengan kecacingan ataupun parasit ususnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...