Nufnang Ads

Saturday, July 28, 2012

Kucing Sphynx

Kucing berbaka *Sphynx* adalah satau-satu baka kucing yang unik dan ganjil kerana ketiadaan bulu yang terjadi kerana masalah genetik.

Sejarah Kucing Sphynx:
Tahun 1966 , di Toronto Canada seekor kucing tempatan melahirkan anaknya tanpa bulu buat pertama kalinya dan ini adalah kerana *mutation*.Walaupun beberapa percubaan mengahwinkannya dengan kucing berbulu oleh beberpa breeder di Eropah malah Amerika sendiri ,namun baka anaknyamenjadi ketiadaan bulu secara beransur-ansur dn akhirnya tiada bulu.


Fakta Fizikal:
Saiz badan: sederhana dan lebih kepada rangka tubuh yang memanjang serta tidak gemuk ,lebih berotot serta agak keras isi badannya.
Kepala: Membujur tirus dan bersaiz sederhana
Telinga: Besar serta tiada bulu di bahagian dalam cuping telinganya.Kedudukan telinga yang besar tidak mengimbangi dengan saiz kepalanya yang kecil.
Mata:Besar dan bulat membujur serta warnanya terdiri dari biru,kucing/oren.
Kaki: kaki-kaki belakangnya agak panjang sedikit dibandingkan dengan kaki hadapan dan penampilannya tampak seperti kebongkokan sedikit ketika berdiri.
Ekor: Jenis panjang dan ada sedikit bulu di bahagian bawah serta hujung ekornya
Jangkahayat: 15 tahun


Penjagaan:
Disebabkannya tiada bulu beberpa perkara asas perlu dibuat dalam hal penjagaannya:
1) Mandian>>Perlu dimandikan kerap iaitu seminggu sekali ,ini adalah kerana badannya mudah berminyak kerana tiada bulu.
2)Cucian telinga>>Juga disarankan dicucikan/dibersihkan selalu kerana ketiadaan bulu telinga sebagai penghalang benda asing memasuki telinganya yang besar.
3) Suhu Persekitaran>>elakkannya dari terdedah kepada cahaya matahari yang terik

>>>Apa yang menarik kucing ni adalah sangat aktif serta suka bermain dan ada yang mengelarkannya sebagai **Monkey-like** kerana kepandaiannya membuka pintu almari<<<

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...