Sunday, August 5, 2012

Kucing Betina membunuh anak kucing

Pembunuhan anak-anak kucing yang baru dilahirkan samada oleh ibunya sendiri ataupun kucing lain(samada jantan ataupun betina) adalah perkara luar biasa ataupun peristiwa yang menyayatkan hati kita serta sukar untuk difahami.Ini adalah kerana ada sebab-sebabnya tersendiri berkelakuan sedemikian.

Antara Sebab-sebabnya:
Dinyatakan di sini adalah beberapa sebab yang mungkin kucing betina bertindak sebegini walaupun dari pandangan kita agak kejam:
>Ibunya sendiri 
~Ibu kucing akan memakan uri-uri yang dilahirkan bersama-sama anaknya untuk mengelak dikesan musuhnya.Jika ianya mengalami keadaan tertekan(mungkin terdedah "sarang" tempat bersalinnya dan diketahui oleh kucing lain/kita sendiri) ketika sebelum & selepas melahirkan anak-anaknya ianya juga akan memakan anak-anaknya sendiri bertujuan yang sama kerana anggap terdapat ancaman.
~Ibu kucing yang melahirkan buat pertama kali>ini berlaku jika mengalami masalah berkaitan ketidak seimbangan hormonnya sendiri iaitu kelemahan penghasilan  hormon naluri keibuan dikenali sebagai "maternal instinct",di mana ianya tidak dapatkan bezakan antara mangsa dan anaknya sendiri.
~Ibu kucing juga akan memakan anaknya sendiri sekiranya di kalangan anak-anaknya yang mati selepas dilahirkan bertujuan untuk elakkan dapat dihidu musuhnya.
~Kehadiran kucing jantan yang menghampirinya samada yang liar ataupun yang bersamanya.
~Kepincangan/kecacatan anak kucing.Ibu kucing berkebolehan dalam mengesan sebarang kepincangan tahap kesihatan anaknya sendiri terutamanya dari bau ataupun tingkahlaku anaknya sendiri walaupun kita sukar untuk  mengenalpastikannya.Dengan cara membunuh adalah cara terbaik baginya mengawal keadaan dan tumpukan kepada anak-anaknya lain yang lebih sihat.


>Kucing Betina lain
~Kucing betina lain yang belum pernah melahirkan anak akan jadi keliru dengan anak kucing yang kecil di bawah umur 2 minggu dan selalunya menganggapkannya seprti tikus serta sudah tentu tiada hormon "maternal instinct" dihasilkannya.
~ Menghapuskan saingan >Kucing betina lain yang hidup di dalam kelompok ini berkemungkinan akan menculik anak-anak kucing lain serta membunuhnya untuk mengelakkan saingan hidup di masa depan seprti sumber makanan,tempat tinggal serta juga perebutan kawasan /pasangan.Ini agak jarang berlaku tetapi berkemungkinan.


***Ibu kucing secara lazimnya menerima kehadiran manusia dalam membantunya semasa dan selepas proses melahirkan anaknya tetapi hati-hati ketika menolong mengangkat/memegang anaknya kerana jika bau kita terlekat agak kuat dan banyak kerana memegang lama ataupun kerap  kepada anak kucing yang di bawah umur 2 minggu, ibu kucing tergerak untuk membunuhnya juga****

11 comments:

Cik tikah said...

baru tikah tahu sebanya ape. tq! :D

ctpayong said...

belom pernah pulak kucing betina kakCT makan anaknye sendiri sewaktu melahirkan...

anyway...good info.

terima kasih.

Kucing Utara said...

pastikan kita tahu puncanya..xkan jadi masalah...

Unknown said...

Risau pulak nk tggu si gurl2 deliver wat 1st time ni..mcm mn cr nk elak dr bnda2 ni terjadi ya

kurtsuzuniqka said...

1st time mengalaminya :'(

Unknown said...

Kucing betina saya lahir anak 3 kali dah.. semua dia pegi makan anak sendiri.. pelik sungguh.. tp kucing betina lain ok plak.. xda plak dia mkn anak sendiri.. dah beso2 dah pun anak dia..

Unknown said...

Alhamdulillah

Unknown said...

Jangan bersedih

Anonymous said...

Adoiii aii semalam , smpai putus kepala , tkuar usus maknye lahap anak dia macm santap ayam pulak

AZMA AHMAD said...

Kucing sy pun makan anak dia...pelik tapi benar...betul laa kan tentu ada sebabnya dan hanya ibu kucing yg tahu.

Shafiq said...

Sedih.. Anak2 dia yg comel kene bunuh.. Sy rse mcm nak bunuh kucing saya sebab bunuh anak2 dia yg comel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...