Friday, September 7, 2012

Cicak kepada Kucing

Kucing memang gemar bermain-main dengan serangga dan apa-apa haiwan kecil seperti lipas, burung,semut termasuk juga cicak sebagai latihannya memburu kerana ianya lebih bersifat ke arah pemburu.Cicak lebih mudah menarik perhatin kucng untuk menangkapkannya kerana cara pergerakannya yang berjalan & berhenti secara berulang-ulang serta bunyian yang dihasilkan (malah kita juga mengajuk bunyian cicak "cit cit" untuk menarik perhatian kucing).

Persoalannya adalah adakah cicak yang ditangkapnya boleh membahayakannya ataupun meracuninya jika tergigit ataupun termakannya?
Secara asasnya cicak rumah tidak membahayakan kucing dan anjing kerana mereka antibodi mereka boleh mengatasinya walaupun memakan ekornya yang terputus semasa melarikan diri.Cicak rumah tidak berbisa,
Namun begitu ,bergantung kepada kucing sendiri dan secara keseluruhan semua kucing boleh menerima ataupun memakan cicak tetapi ada juga yang alah kepada cicak dan memabukkannya secara sementara.Simptomnya ataupun tindakbalasnya adalah memuntahkannya keluar serta mengeluarkan air liur secara berlebihan dan sebagainya sepertimana ianya keracunan.

"Fakta> Pet iaitu dari kalangan kucing & anjing digunakan sejak zaman dahulu lagi untuk mengawal kehadiran cicak rumah terutamanya dia dalam kapal pelayaran, gudang-gudang simpanan orang-ornag terdahulu"""

7 comments:

Anonymous said...

arwah kucing sy kiko kompot dulu makan cicak lps tu dia muntah...huhuhuhu

Unknown said...

kucing saya baru lepas makan anak cicak.sy pukul dy.huhu..sbb takut dy sakit

Zhizhi said...

kucing sya tiger br mati semalam lepas mkn cicak 2 hr lalu... meninggal dpn MTA...

Unknown said...

Seramnya, td kucing kucing saya Kiki makan cicak pula huhu

Unknown said...

Kucing sy tgkap cicak then sy buang,dia bising mengiau..marah kite buang..dia tercari cari

Unknown said...

This morning my cat named Cimok make nonsense when she just eat a lizard the she caught. Mmg nak kene likuk kepale die.. aku bli makanan mahal2, cicak gak yg die pilih. Dah la time solat subuh td dok sebuk ngiau2.. (little hot temper)

Anonymous said...

Kucing saya dah 4 hari xnak makan xnak minum, tak tahu sakit ke apa. Dah bawak jumpa Vet tapi masih tak sihat ubat susah nak makan, pagi ni dia makan cicak saya buang lebihan cicak tu, dia tercari-cari. Apa ye cara nak bagi Tomey saya makan balik? please bagi pendapat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...