Tuesday, September 11, 2012

Pembuangan pertama Najis Anak kucing

Anak kucing yang baru dilahirkan sehingga berumur 3 minggu adalah dalam keadaan tidak berupaya berdikari lagi.Ini termasuk hal-hal pembuangan najis iaitu berak dan kencingnya.Secara asasnya anak kucing yang hidup semata-mata pada ketika ini hanya dengan meminum susu ibunya dan secara biologinya hanya akan menghasilkan bahan buangan >najis dalam bentuk cecair iaitu kencing bukannya tahi lagi kerana tiada bahan pejal yang dimakan serta dihadamkannya.

Bagaimana Ianya Membuang najisnya?
Disebabkan sumber makanannya adalah susu ibunya , najis yang terhasil adalah cecair "Kencing"nya namun, dikeluarkan sedikit saja dan tanpa masa tertentu serta adakalanya membuang hampir setiap waktu jaganya.


Peranan Ibu Kucing:
Ibu kucing akan menjilat mencucikan punggung anak-anak kucing untuk menghilangkan air kencing yang dibuangkan oleh anaknya sebaik yang mungkin dan tidak menjadi masalah terhadap ibu kucing yang termakan najis anaknya sendiri.Ini adalah bertujuan untuk mengelakkan bau kencing ini dapat dikesan oleh musuhnya.

Selalunya anak kucing akan membuang najis> kencing selepas mereka meminum susu dan untuk pertama kalinya membuang air besar adalah selepas ianya mulai memakan sendiri makanan pejal seperti wetfood ataupun kibble >biskut kucing pada usianya selapas 6- 8 minggu.Di awal penghasilan najisnya adalah terlalu sikit masih bercampur air dan kekadang sukar untuk memastikan poo yang dihasilkan.

13 comments:

Iela Lullaby said...

ank kucing sy bru berusia 1bln lbih..

tp dh poo2...sdgkn tk pnah bg mkn wetfeood ke ape..cme myusu ngn ibu nyer je..

mcm mana nk ajar dia poo2 dlm litter tray?

Kucing Utara said...

sediakn kotak pasir ,,letakkn sikit sja dn kitten secara nalurinya akn menggunaknnya

Anonymous said...

anak kucing saya dh berumur 2 bulan...tpi masih kencing dan berak merata...puas dh cuba mcm2 cara tpi hasil tetap sama...

Anonymous said...

Cuba sediakan bekas dengan sedikit pasir sebaiknya pasir nyahbau. Apabila kucing kencing atau berak ambil sedikit kapas kenakan pada najis itu dan letakkan kapas ke dalam bekas pasir tadi dengan menutup sedikit kapas dengan pasir. Insyaallah bila kucing hendak buang najis kelak dia akan mencari bau yg ada pada kapas tersebut. Selamat mencuba...

Anonymous said...

Anak kucing saya baru 1 bulan lebih tapi dah berak banyak. Padahal baru minum susu ibunya lagi. Dia berak merata dan ibunya akan mengiau setiap kali anaknya berak. Ada empat ekor semuanya tapi yang beraknya seekor je. Yang sekor ni jugak yang paling banyak minum susu. Apa sebb minum susu ke dia banyak berak?

MyBeeHana said...

Anak kucing saya asyik kencing je dia tk berak pun risau jugak saya
Dia cuma minum susu xmakan wetfood so macam mana yaaa risau takot dia kene sembelit apa yg patut saya buat?

Kucing Utara said...

Ini disebabkan ia hanya mengambil minum belum lagi makanan pejal sebab tu najisnya cair.

Unknown said...

Sya ade kutip ank kucing bru lahir. Xpasti jugak brapa hari dah lahir.mta blum celik lagi. Td lpas bagi susu die berak (pun xpasti berak ke x). Cecair warna kuning n sikit blendir.. Adakah ank kucing sya sehat??sya beri goat's milk 0% lactose punye. Xtau sesuai ke x.sbb search kt gogg ada ckp sesuai n xsesuai. Bingung.. 😟

Unknown said...

Anak kucing saya dh mkn wetfood tapi smpai skrg Tak berak. Kenapa ye?

Unknown said...

Da berak Tak anak kucing tu?

rashidah said...

Normalnye ank kucing berak berapa kali

Unknown said...

Anak kucing saya sdah pandai berak cair tpi ibu dia makan ada kah itu normal?

Unknown said...

Kucng saya memakan taik anak nya ada kah itu normal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...