Nufnang Ads

Wednesday, October 17, 2012

Langkah atasi kucing cirit

Kucing memang mudah mengalami  cirit-birit kerana perutnya agak sensitif kepada makanan terutamanya makanan kormersial serta juga bergantung kepada jenis baka, selalunya kucing akan akan berpuasa secara semulajadi untuk sehari ataupun 24jam dan hanya meminum air sebagai langkah menstabilkan kandungan air dalam badannya.

Langkah Yang perlu dilakukan
Makanan>Perlu menjauhkannya dari makanan untuk selama 24 jam dan selalunya kucing akan akan berpuasa secara semulajadi untuk merehatkan usus kucing yang mengalami cirit.
Air> Walau bagaimanapun, pastikan untuk mempunyai air yang ada segar untuk kucing pada setiap masa kerana kucing akan banyak minum air ketika ini. 
Makanan Segar>Selepas puasa selama sehari, kucing perlu diberi makan makanan segar seperti sup dada ayam rebus & nasi adalah pilihan yang baik sebagai permulaan bagi perutnya menghadamkan makanan setelah mengalami cirit
*Jangan memberi susu kucing, kerana ini boleh mengganggu perut kucing dan menyebabkan ciritnya bertambah teruk*.
Serat 'Fiber"> Serat adalah yang paling baik dalam merawat cirit-birit kucing.Pemberian makanan yang kaya dengan serat seperti labu "pumpkin" dalam kadar setengah sudu labu yang direbus setiaphari  boleh membantu memulihkan   najis berair menjadi keras.

Yogurt>Bakteria secara semulajadinya memang  wujud di dalam usus kucing untuk membantu dalam proses penghadaman ,namun, sekiranya kucing dijangkiti bakteria jahat yang mengambil alih "kerja-kerja" penghadaman dalam usus kucing, hasilnya adalah cirit-birit.Untuk mengatasinya adalah dengan memperkenalkan bakteria baik kembali ke dalam sistem usus dengan memberi kucing Lactobacillus acidophilus sebagai tambahan, Organisma Lactobacillus acidophilus didapati di dalam ditemui dalam yogurt segar . Pemberian  kucing 1-2 sudu yogurt tanpa perisa dan pewarna juga salah satu kaedah atasi cirit.

Kes cirit-birit perlu mendapat rawatan dari doktor haiwan,sekiranya gejala ini berterusan lebih daripada 2-3 hari, atau manakala jika cirit-birit yang mengandungi darah, kucing perlu dibawa ke doktor haiwan secepat mungkin kerana ada kaitan dengan parasit.Jangan biarkan kucing anda untuk menjadi dehidrat iaitu  kering air,pastikan ia minum air sebanyak yang mungkin.
 
 

137 comments:

Anonymous said...

anak kucing sy cirit birit slps menyusu dr ibunye perlu kah sy menghentikan dr ibu kucing tu menyusukan anknye?

Kucing Utara said...

xperlu sbb susu ibu terbaik

Nur Zahiah said...

ank kucing sy bru 2 mngu..x de mak..tahi dier cair sgt..dier mnum susu shje..adekh ini normal..ataupun ade cre nk mngatasinye.btul2 perlukn bntuan nsihat..

Kucing Utara said...

ya normal sbb kitten belum lagi hasilkn najis pejalnya kerana minum susu dn slpas umurnya 4-5 mnggu barulah najisnya keras skit

Anonymous said...

Sy mmbela kucing yg sblm ni dijaga org lain dn dia cirit. Mgkin ats sbb prtukaran menu. Ap yg ptut sy buat..

Kucing Utara said...

perlu bgi maknnya sebelum ni utk elakkn cirit atupun campurkn yg lama dngn baru & akhirnya berikn yg baru sja dlm proses tukarmaknn ni

Anonymous said...

Anak kucing sy dah lima bulan tp still nk mnyusu..ibu kucing tu asyik duk gigit dia..n then kucing tu slalu cirit..

Kucing Utara said...

ibunya gigit tu sbb sudah lebih umur anknya spatutnya sudah putus susu(masa umur 3bln lgi)..

Anonymous said...

saya baru mbeli kucing yang berusia 2bln lebih..sya telah menukar menu makanan nya..dan mendapati dia telah cirit..tahi nys cair..berak dlm 3x sehari..bgaimana cara utk mngatasi nya?walaupun demikian..selera mkn nya..tiada masalah..masih aktif

Kucing Utara said...

xda masalah sebbnya tukar maknan dn sementara sja tpi jika brterusan sila berikn mknn asalnya

Anonymous said...

Saya bela anak kucing yang berusia 1 bulan tanpa ibu kucing sebab ibu kucing tu hilang. Saya memberi anak kucing saya makan makanan basah seperti whiskas junior. Tapi kenapa anak kucing saya cirit, tahi nya cair lah. Adakah sebab anak kucing tu tidak dapat susu ibu secukupnya. Macam mana nak atasi masalah ni ???

Kucing Utara said...

kitten mmang berak cair/lembik.Jika cirit sama seprti air saja najisnya.Jika susu bukan susu khas utk kitten pula penyebabkannya cirit

Anonymous said...

Kucing saya sselalu cirit skrg ni tgh mngndung knpa ya..?

Kucing Utara said...

ibu kucing yg mengndung perlu makann berzat tinggi & cirit ada kaitan dngn jenis mknn yg dimakannya

Anonymous said...

sy nk tnye..knape ank kucing yg sye bela ni x brape nk aktif bile diajak main? Lagi satu mcm mne cara paling senang nk bg cirit birit die hilang?

Anonymous said...

sy nk tnye..knape ank kucing yg sye bela ni x brape nk aktif bile diajak main? Lagi satu mcm mne cara paling senang nk bg cirit birit die hilang?

Kucing Utara said...

cirit boleh diubati dgn charcoal pil dn mainan kucing boelh bantu utk bermain dgnnya

Anonymous said...

saye nk tnye knape kucing sy bile tido die bernafas dgn laju? Tp mulut die x ternganga pon...

Ida said...

Sy baru bela kitten. Berak nya cair yg mengandungi darah pada waktu pagi sahaja.tp bukan cair air. Kitten ni aktif,selera mkn pon ok.minum pon ok.mcm mana tu?

Kucing Utara said...

itu tandanya dijangkiti cacing

abu said...

salam..kitten sy berak cair hari ini..badan nya lemah je..nak bwk ke vet mmg sy tak mampu..so,ada tak kaedah merawat kucing yg berak cair ni selain bw ke vet?

Anonymous said...

Kucing saya berumur 2 bulan lebih tp dh dekat sebulan cirit, taiknye cair, warna kuning pulak tu, n x de bau taik kucing, sye dh bg mcm2 garam la teh la pocai semua saya kasi n ubat cirit binatang saya kasi pon x ok jugak, boleh x bg tips supaya dia berhenti ciritnya, sbb dia punya burit pon dh merah n bengkak kadang kala.

Kucing Utara said...

beriknnya fibre ..iaitu berikn pumpkin rebus setiaphari

Anonymous said...

Anak kucing saya baru usia 3 minggu , pgi tdi masa saya nak bagi dia susu saya nampak tahi dia cair dan dia tak berapa aktif mcm biasa , tapi suaranya masih kuat . Adakah itu normal atau kitten saya dijangkiti cirit birit

Kucing Utara said...

ya normal ..perlu berikn susu lactosefree utk elakn cirit-birit

Anonymous said...

Anak kucing sye bru brumur 1bln lebih..sye tidak bagi lagi susu ibu nye kerana ibu nye sudah hilang.. kemudian,sye ganti kn susu ibunye dgn susu khas utk kucing..s'tlah bberapa hari kucing sye berak cair shaja lebih dari s'minggu.. ape punce nye n cara mengubati nye? urgent..huhu

Ashiqkeen Beauty said...

Nama kucing sy melo pernah mengalami cirit birit selama seminggu sampai bontot pun merah...masa tu sy xtau ape penawarnya...

Bapak sy ubati melo dgn jus pucuk jambu buatan sendiri 3 hari kemudian melo baik dah...bontot merah pun beransur pulih

Anonymous said...

Anak kucing saya alami cirit birit selepas minum susu. Saya dapati susu kucing yang saya beri mengandungi full cream cow milk. Adakah susu tersebut tidak sesuai untuk anak kucing saya?

Kucing Utara said...

Ya..sebb kucing alah kpda lactose yg ada dlm susulembu

Mass Atie said...

Lepas kucing saya mkn secara berlebihan 2 hari lepas,dia terus x mkn n mnum..murung.kerap membuang air kecil @ berak..n najisnya cair dan brlendir.boleh saya tau apa masalahnya?

Kucing Utara said...

mgnkin ianya sembelit

Silent Night said...

Salam..saya ada anak kucing berusia 5 hari...sy beri kucing ni minum susu pada hari ke 2..pg ni...hari ke 5 kucing sy alami cirit..adakah ini normal atau sakit...jika sakit apa ubatnya..utk pengetahuan...kucing ni xada ibu.

Kucing Utara said...

puncanya adalah susu jika bukan susu lactosefree

Anonymous said...

Salam..kcing sya skit..taik dia wrna kning cair n brlendir..dia xnk mkan dn mnum..sya xthu ap mslah ksihatan dia..ari ni dh dkat 2 hari dia xnk mkan..bleh bgitau masalh dia n cra nk ubatkan dia..

Kucing Utara said...

wasalam..ni masalah cirit-birit sbb tu dia takmakan buat sementara..

Adam Shah said...

kucing sya crit birit mcm mna nk atasi?

Adam Shah said...

kcing sya cirit birit mcm mna nk atasi

azusakranosuke said...

Kucing saya ada masalah cirit selepas dia minum susu lembu....perlukah saya rehatkan dia dari makan dan minum hanya beri air bersih sahaja...tapi dia anak kucing still minum susu ibunya..perlukah saya pisahkan...macam mana nak kurangkan....saya nak cuba dengan beri makan sayur labu....boleh ke??bile kucing cirit boleh ke nak berikan dia makan lagi atau macam mana..apa solution yang terbaik??

A I S H A H said...

salam .. kucing saya baru 2 minggu melahirkan anak . dia taknak makan makanan dia (cat food) . jadi saya beri dia ikan rebus , dia makan . lepas tu dia cirit birit dan kelihatan lesu sahaja . badan pun menyusut sekarang .kenapa ya ? dan bagaimana cara mengatasi ?

Kucing Utara said...

wasalam..yg masalah ni si ibunya kan? ni berkemngkinn symptom yg dia diserang virus/jangkitn dll..sila dptkn rawatn segera

tyra tyranah said...

Salam sya nak tnya..sblum ni kucing sya di berikan mknan o tuan lma dia..KisKa..slpas sya yg ambil pula sya tukar dgn blackwood..memandangkn dia tak seberapa gemar dgn mknan ni..sya tukar smula mknan dia dgn yg sebelum ney Kiska..tapi sya dapati najis dia Cair..tak mcm sebelum ni..Apa patut sya lakukan ? Pliss respon sbb ni First time sya ada kucing.

Kucing Utara said...

wasalam..ni masalah tukarmakannnya sbb tu cirit..sila rujuk entri cara menukar maknan dlm blog ni

noor azliana isa said...

Kitten sy mengalami cirit birit yg x berapa truk.. tp poopoo die lembik.. kdg2 berdrah.. ari ni sy bwu g die aym rebus.. tp die stil berak cair.. bole x g sy sukatan pemkanan aym rebus yg btol tok 3 eko ank kucing.. urgent.. tyvm..

noor azliana isa said...

Kitten sy mengalami cirit birit yg x berapa truk.. tp poopoo die lembik.. kdg2 berdrah.. ari ni sy bwu g die aym rebus.. tp die stil berak cair.. bole x g sy sukatan pemkanan aym rebus yg btol tok 3 eko ank kucing.. urgent.. tyvm..

The Ustazah's Blog said...

Bulus saye umo 6 bulan..semalam saya tgk najis dye lembik ckit..pg ni najis dye cair..tp tak cirit birit..bulus saya pun still aktif cm bese..cume kurag makan..kenapa ye..n sebelum najis dye lembik tu bntot dye kuar cecair wrna putih..mohon
pencerahan..

Kucing Utara said...

rasanya tiada masalah sbb ni bergntung kpda apa yg dia makan..lendr tu adalah sejenis mucus dari ususnya

Kucing Utara said...

rasanya tiada masalah sbb ni bergntung kpda apa yg dia makan..lendr tu adalah sejenis mucus dari ususnya

comel indah said...

Mcm mne ye ank kucing sy asyik cirit birit je.. ketika main ketika tidur.. ada x cara utk mengatasinya

Kucing Utara said...

antara punca utama cirit bagi kitten adalah susu (jika susu ni bukan lactose free)

Aqel and Ayu said...

Kucing saya baru berumur lebih kurang 3 bulan. Cirit birit dan saya telah kurungkan dia dlm sangkar sbb cirit merata2. Saya baca entry ini kena puasakan dia sehari dan beri air. Dia kerap mengiau walaupun tak sampai sejam letakkan dlm cage dan saya tak sampai hati. Boleh ke saya berikan makanan dia spt biasa?

Kucing Utara said...

kurungkannya bukan boleh atasinya masalah cirit dan beriknnya mknn yg bnyk fiber

Anonymous said...

Anak kucing sy baru 22 hari kenape dy berak cirit wrna putih? Mohon penjelesan..

Anonymous said...

Anak kucing sy baru 22 hari kenape dy berak cair wrna putih

Kucing Utara said...

sbb kitten ni masih muda lagi ,,baru umurnya 3minggu+ , belum lgi dpt hasilkn najispejal

Nurul Athirah said...

Salam..kitten sy dlm umur sbln lebih cmtu..lately dia alami cirit birit..tp xteruk sgt..lps tu dia hilang slera mkn(kalau mkn pn kuantiti sdikit sgt,dlm secubit)..cuma mnum susu ibu..tp tempoh mnyusu x lama..sy asingkn dia dgn adk2 yg lain takut dorg main najis dia..sy ikut petua yg kbanyakan sy google..cth bg dia mnum air bersih dgn kerap..cuma yogurt dgn labu sy x brani nk bg..sbb dia bgntung pd susu ibu utk knyg,so blh x sy gnti dgn susu kambing khas utk kitten dlm tmpoh dia cirit birit ni..sy x smpai hati sbb dia lalu mnum susu ibu je,tp ibu dia lak xnk kasi susu..vet sy blm lg pergi sbb vet sini xbke..so utk tmpoh smntara vet bcuti,ada ikhtiar lain x..

Kucing Utara said...

wasalam...tidak perlu tukarkn apa2pun dri segi pemakannnya teruskn dengan susu ibu kerana ini yg terbaik dn cirit tu xda masalah sbb jika kitten hnya minum susu , najisnya tetap jenis cecair.

Noorliza Abdullah said...

Assalamualaikum,hai..
Saya ada bela anak kucing berusia sekarang dalam nak masuk 2bulan, dua tiga hari ni anak kucing saya ada cirit berwarna kekuningan. Sebelum ini alhamdulillah berak normal tp semenjak saya menukar pada menu yang lain anak kucing saya cirit. Saya pun kembali tukar pada menu yang asal tapi masih cirit. Still aktif main,makan dan kuat minum air.

Kucing Utara said...

ok sbb sudah tukar ke mknn asal dan juga dia bnyk minum air (ini dpt elakkan dehydration)..cirit tu smntara saja shngga kmbali normal

Anonymous said...

Kucing sy umur 4bln.masa dia umur 3bln,sy bwa jmpe vet sbb demam.vet bg ubt n lps dr tu,dia slalu cirit birit n kadang2 dlm poop dia ade darah..adakah alergi ubt?and 1 lagi,dekat perut dia ade benjolan,mcm bengkak.kalo lps mkn nampak lagi jelas..agak2 kenapa ye?

Hayati said...

Kucing sy umur 4bln.masa dia umur 3bln,sy bwa jmpe vet sbb demam.vet bg ubt n lps dr tu,dia slalu cirit birit n kadang2 dlm poop dia ade darah..adakah alergi ubt?and 1 lagi,dekat perut dia ade benjolan,mcm bengkak.kalo lps mkn nampak lagi jelas..agak2 kenapa ye?

Kucing Utara said...

terlalu kerap cicir birit boleh lukakannya juga dn cirit berdarah ni ada juga kaitan dgn masalah cacing..sila rujuk vet utk kepastian

Vimax said...

sungguh kucing yg sangat cantik

Anonymous said...

Salam..nk tanye kucing sy mkn ikan tpberaknye cair..tp tak mencirit..adakah ia normal..sy dh cube bg mkn wetfood/mknan keras tu tp dia tak nk..najis nye mcm air..

Kucing Utara said...

wasalam..ini sbb ianya sdng membiasakan diri dgn mknn tu dn hanya sementara sja..

Unknown said...

assalammualaikum kak . saya mempunyai anak kucing yang baru putus susu . baru putus susu . tapi dye tengah mengalami cirit birit . apa perlu saya buat ? permakanan dye macam mana ye ? saya confuse .

Choki said...

Salam..kucing sy berak agak cair dan warnanya kehitaman..sy bimbang dia keracunan ataupun disebabkan kemurungan atas kematian anaknya sehari sebelum dia sakit..anak nya mati disebabkan demam panas..apa yg perlu sy lakukan? Makan minum pun kurang..dia masih punya anak2 untuk disusukan..

Kucing Utara said...

najis berwarna hitam ada kaitain masalah ususnya berdarah samada pendarahan ataupun dijangkiti parasite usus/cacing dll

Farha said...

anak kucing saya cirit lepas makan pepejal. Doktor kata, sila beri susu ibu sahaja. ehheheheeh. anak kucing pon kene full breastfeeding gamaknya

Anonymous said...

Anak kcing saya berusia 1 bulan stngah.Anak2 kcing saya cirit sdh 3 ari.Najisny wrna putih..dan ank yg lain najisny bwrna kuning.Masalahny..slpas myusu mlm ank kucing akn mntah kn blik selang brapa jam.

Kucing Utara said...

rasanya cirit alahan susu jika bukan susu ibunya

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Saya mempunyai 3 ekor anak kucing yang ditinggalkan oleh ibunya. saya telah berikan mereka susu tepung kucing sebagai gantian kpd susu ibu mereka. tetapi semalam 2 ekor anak kucing lemah dan xmahu menyusu. boleh sy dapatkan pandangan?

shafeeq rosli said...

kucing saye berak cirit slps bwk die pegi vaksin n mkn ubat cacing sabtu lepas.mlm tu die berak cirit.tahi die cair.esoknya die ok.tahi pun normal.tp hari ni die start balik cirit.selera mkn die ok n aktif.apa masalah die

Ida said...

anak kucing sy cirit birit.punggung sentiasa basah. sy dah tukar makanan biasa kpd kitten royal canin.dh bagi ubat cacing.tp same je berak cair.... bole bg air kelapa ke? atau ape perlu sy buat? ubat cirit birit doc pon dh bg.

Kucing Utara said...

air kelapa bukan jalan penyelesaiannya dn hanya perlu teruskan berimakan rc tu

Anonymous said...

Salam..kucing sy umur 10bln. Aktif. Tp hari nie dia tetiba cirit. Berak cair n berwarna kuning. Sarapan pg dia mkn spt biasa. Sy bg RC. Then,lunch dia sy bg ayam rebus. Berselera sgt tp x lama lps tu dia berak cair. Xtau apa mslh dia. Boleh terangkan knp? Nie 1st time sy bela kucing. Tq.

Kucing Utara said...

wasalam,,, berak cair kuning tu mngkin masalah cacing

Anonymous said...

Salam.sy ada ank kcing brmur 1 bln ibu hilang,sy beri susu brasas kn susu lmbu dn skrng ank kcing sy almi cirit bwrna jernih..mcm mna nk atasi mslah crit.

Anonymous said...

Salam,ank kcing sy brumur 1 bln dn khlngan ibu,skrng sy bg susu brasas kn ssu lmbu.dn ank kcing sy almi cirit tahi dia cair dn jrnih.mcm mna nk atasi mslah ni?

Kucing Utara said...

salam..sila berikan susu kambing kerana susu lembu ada lactose yg sebabknnya cirit

anna said...

As salam,anak kucing saya 2 ekor baru berusia 40hari. Ditinggal ibu masa usia 2 minggu. Saya biasa beri dia minum susu kambing yang dibeli di pet shop kerana menurut mereka susu lembu tak sesuai. Tiada masalah dengan susu. Bermula 2 hari lepas sy beri mereka makan whiskas junior. Pagi ni kedua-duanya cirit birit dan kelihatan seperti kejang sehingga kepala terteleng sedikit. Kami Cuba urut-urut untuk redakan keadaan. Apa yang patut saya buat untuk sementara sebelum saya bawa mereka ke vet? Adakah beri air kelapa boleh membantu,takut mereka keracunan makanan sbb tu cirit...harap dapat tolong saya..saya tak mahu mereka mati...

rose pelitadunia said...

Hai. Kucing sya Aten cirit kekuningan dan keluar tanpa henti..tahi akan keluar semasa pegang ataupun sedang main..sgt aktif..makan pun kerap kali dan minum air..cma tahi kucing tu keluar tak kira masa..sudah masuk 3 hari..

rose pelitadunia said...

Kucing sya aktif tp slalu keluar tahi tnpa henti..mcm mana slain dari hantar vet? Tq

Anonymous said...

Salam..anak kucing sy usianya hampir 3 bulan..sejak kebelakangan ni die takde selera makan dan beraknye cair dan berwarna kuning selama 4 hari dan keadaannye masih belum sembuh lagi..die cuma menyusu dan minum air yg disediakan je..mcm mane nk atasinye??

rose pelitadunia said...

Kucing sya aktf berumur 5bln.. Cirit birit blarutan..selesa makan ok, main pun ok..tp tahi keluar tanpa henti..mcm mn?

Nurol Zaidi said...

salam...kitten sya umur 2bulan lebih membuang najisnya sedikit lembek dan kekuningan...sblm ni najis dia berketul dan sedikit gelap...adakah ini dikira cirit birit atau fenomena biasa...malam sblmnya saya ada beri minum susu kambing segar utk ibu kitten...kitten tumpang minum skli...mohon pncerahan...tq

Kucing Utara said...

wasalam..xda masalah

zainura rusdi said...

Asslm. Saya nak tanya saya ada bela anak kucibng tanpa ibu mgkin umur sebulan lebik. Kuat menyusu. Tp 2 hari ni berak cair warna kuning kdg2 putih. Ada lendir. Apa perlu saya buat kalau tk bgi susu terketar2 lapar kesiab. Tiap kali bangun mesti nak susu adakah sbb kerap sg menyusu? Tolong ye

Kucing Utara said...

wasalam..tiada masalah dan memang begitu keadaan kitten dibawah umur 2-3bulan

saidatul syafiqa said...

Assalam nak tnya kitten saya baru 2 bulan lebih. Sejak semalam dia kerap berak najis warna hitam cair. Kenapa ye? Adakah sebab susu ibu atau makanan yg sy bg? Dan bagaimana cara mengatasinya?

Kucing Utara said...

wasalam..warna najis hitam ada kaitan dengan masalah kecacingan

Azwin Nur said...

Salaam..sy Ada sekor kitten dlam 2 bulan..dia cirit birit sebelum ni Ada bawak pi vet bg mkn ubat cacing dgn antibiotic tp x berkesan..skrg ni cirit dia makin teruk kluar tanpa henti n busuk..ape masalah nye yea??

Mariam Solehah said...

Salam alaikum..saya memiliki ank kucing dlm lingkungn umur 3 bulan mcm tu..masalahnya skg, sudah masuk 2 hari dia cirit birit,tahi nye berair dan bebrau tengik. dan kadang2 muntah selepas makan,makanan tu masih lagi dlm bentuk pepejal,seperti tidak dihadam dgn elok..apa perlu sy buat?
puasa pun dah sya buat.sy buntu skg ni. terima kasih

Kucing Utara said...

wasalam..berkemngkinan masalah cacing/parasite ...sila berikan ubat cacing

liza sumari said...

Assalamualaikum... sye ade 2ekor kucing berumur 2 bulan ...kucing sye tiba2 2 2 kne cirit birit .. da 2 minggu still cirit birit... da g vet doc bg ubt cacing tp still cirit birit lgi...sye da try puasekan,and bg aym rebus dengan and cube jge ikan rebus ngan nasi... tp betambah cirit.. jdi sye kurangkn susu juge.. sekali sehari(susu kambing)...tp cery bery jgk... b4 cirit birit sye nk aja mkn dry catfood tp kucing sye xnak... jdi sye mix ngan ikan rebus n nasi.. but still dia xnak mkn dry catfood tu n still cirit birit.. ape lagi sye nk buat... tolong sye���� ... b4 dis seko kucing sye sakit.. usus bengkak.. so doc soh bg mkn RC wet food (for recovery) so 2 2 ni melantak lahap... but now bg dry catfood xnak n still cirit birit.. help me��..

hajaryns 🌸 said...

Kelmarin nampak benda panjang mcm taki kt bontot kucing then saya tarik sampai keluar tak lama pastu dia cirit pastu kadang najis dia n berair air keluar meleleh even dia tgh baring/duduk. Kenapa ya? ada kaitan dgn benda yg saya tarik keluar tu ke dab cemana nak rawat selain bwk vet?

Kucing Utara said...

wasalam...Liza sumari>>> stop berikn susu berikannya makan dryfood+wetfood sbb dulu dia pernah mkn dryfood..

Unknown said...

Kucing sy baru 4 hari lps branak. Skrg dia berak kuning cair. 2 hari lps ok je tahi dia. Napa ya?

Kucing Utara said...

sebab baru lepas bersalin

TIDAK BERNYAWA said...

Assalam. kucing sy baru beranak. tp dia tak menjilat anak2 dia. perut baby membuncit sgt mgkin sbb najis tak keluar sbb ibu kucing tak jilat kemaluannya. mcmana nak ajar ibu kucing tu jilat anak dia?

Kucing Utara said...

wasalam..ini masalah perut kembung "bloating" bukn masalah najis xkluar.

louisa gaung said...

hai...kucing saya ada masalah buntut dia berair..bolah tolong sy???terima kasih....

Wan Imraatul Solehah said...

Salam..sy ad bela ank kucing tanpa ibu..masa mula2 bela sy bagi susu lembu,najisnya ok. Lepas dah beli susu khas untuk kitten jenama midalac, kitten tu jadi berak cair dan kentut2..sy stopkan bagi susu tu..tukar susu lembu balik..tapi masih sama..kitten tu dah pandai makan nasi+ikan rebus.selera makan dia x berkurang,jadi susah nk stopkan dia mk 24 jam tu.berak dia cair dan sikit2.. perut pun dah mula mengeras.saya risau,apa sy perlu buat?😭😭

Wan Imraatul Solehah said...

Sy juga dah hentikan pemberian kedua2 susu untk kitten tu..skrg saya bagi dada ayam dan nasi+ikan rebus sedikit bila dia xnak mkn ayam..tapi beraknya masih sama..cair dan sedikit..apa sy perlu buat ya?minta tolong sgt2

Kucing Utara said...

wasalam..xpasti berapa umur mereka tpi sudah boleh makn sendiri tu bererti sudh boleh putus susu..teruskan beri makn dada ayam dan nasi+ikan rebus(jika boleh cuba berikan HANYA 1 jenis mknn saja..disarankan ayam rebus) walaupun masih beraknya cair dan utk keserasian mereka perlukn masa..sila pantau utk 1-2 mnggu.

ain syafika said...

Salam . Kucing sy asyik termenung 2hari ni . Makan pun tak . Minum pun tak .. knpa ya . Dh makin kurus . Atas mata mcm ad kudis sikit .. sy risau la . Tolong sy admin . Ataupn boleh tolong chat sy 01129441132

Kucing Utara said...

salam..ni masalah kesihatannya ..elok ke klinik utk pemriksaan lanjut..

Faradillah Qaseh said...

Salam. Kucing saya umur dh sethn. Lps tukar food. Dia cirit birit bbrapa hari n nmpk lemah sikit but still ada selera mkn. Sy ada beri grasbits. Then, beri dia mkn ikan rebus n whiskas jenis basah.

Faradillah Qaseh said...

Salam. Kucing saya umur dh sethn. Lps tukar food. Dia cirit birit bbrapa hari n nmpk lemah sikit but still ada selera mkn. Sy ada beri grasbits. Then, beri dia mkn ikan rebus n whiskas jenis basah.

Kucing Utara said...

salam..memang ada kesan bila tukar makanan dan cirit tu hanya sementara.Sila rujuk tajuk "cara tukar makanan'

yard fraiture said...

Salam...sy ad ank kcing yg x lalu mkn dan dia dh semakin kurus...jalan mcm x brmaya...najis pun cair dan berbau begitu busuk..bagaimanakah cara sy nak merawatnya...

Kucing Utara said...

salam,,ni masalah jangkitan prasit/cacing ataupun virus.elok ke klinik utk kepastian puncanya serta rwatan susulannya

Anonymous said...

Kalau bg labu rebus tu memang bg macam tu je ke? Kalau dia xnak makan mcm mana?

Kucing Utara said...

campurkan dgn makanannya

dila adila said...

Salam..sy ade bela ank kucing tanpa ibu..usianye dlm 1bulan lebih..sy berikan susu kambing pd mulanya sy bagi ok tapi lama2 ank kucing sy mengalami cirit birit y teruk..najis nya cair & berbau agak hanyir..kerap cirit birit sampai dubur nya melecet..ank kucing tue dh mula pandai mkn jd sy bagi dia isi dada aym utk mengurangkan cirit birit nya tapi still xok..walaupun cirit birit tapi dia still aktif..apa y perlu dy laku kan..

Kucing Utara said...

salam...teruskn beri mkan isi ayam pada kdar sikit2 tetapi kerap iaitu sehari 5-6kali ..ciritnya akn beransur pulih ataupun dptkn kibble /biskut kucing utk kitten

Unknown said...

Salam.. Kucing sy brusia lingkungan 7bln dan sgt aktif. Baru2 ni kne cirit birit dan mntah2,slps 2 hari crit dan muntah bkurang..nmpk mcm nk baik dah..tp still x nk mkn,knapa ya? Semua jenis mknn da cuba dia still x nk mkn,ade cara lain x slain dr bwk ke vet??😭

Kucing Utara said...

salam..mngkin ada benda baru yg dimaknnya sebb tu jdi gitu..ataupun masalah cacing>>berikan ubat cacing jika belum

Unknown said...

Salam kucing saya baru bersalin dalam sebulan..sepanjang bela x pernah cirit..baru kali ni cirit..x pernah bagi ubat cacing..adakah cirit sebab cacing?dia hanya makan ikan rebus dengan makanan kering sahaja..

Kucing Utara said...

tanda kecacingan bila ciritnya berdarah ataupun nmpk butir2 seperti beras di punggungnya

Anonymous said...

Salam.. Sy pernah bg kucing sy mkn mknan basah sblum nie ok jaa dia xdk masalah apa xp kali nie dia ciri birit dh 4 hari..xp bila bg mkn mkanan kering saja dia xmkn..bila cmpur dgn mknan basah baru dia makan.. N dia masih cirit birit.

Kucing Utara said...

salam...rasanya cirit ni berkmngkinan bukan sebab maknnnya sebb sebelum ni xda masalah dia mkn makann yg sama(kecuali mknn tu basi/tercemar dll)..ni kmngkinan masalah parasit sperti protozoa ataupun bakteria salmonella yg sebbkn cirit berterusan.

suziro 10 said...

Kucing sy ni keluar najis d dubur dia . dkt2 2minggu, sy sdah try bagi makan ubat charcoal ,metronidazole dan khas ubat ciriy kucing dan anjing berkesan berberapa jam shaja. Soal makanan sy x gnti2 , dia ni aktif sngt2 main dan kuat makan walau pun poo dia asyik2 keluar. Sy penat juga bersih kan poo f lantai tu hari2

Kucing Utara said...

masalah kucing cirit berterusan ada kaitan dengan masalah usus tersendiri iaitu aensitif kepda makanan yang dimakannya.antara perkara yg perlu dibuat adalah berikannya makanan khas seperti royalcanin sensible yg diresepikhas utk kucing bermasalah sebegini..ada jugak jenama produk lain ,elok dptkan nasihat dari vet dan mereka boleh sarankan jenis makannnya

afieyzah akmal said...

kucing sy bru berumur 4 minggu dan masih lagi tidak makan makanan lain slain susu ibunya..tetapi sy dapati 2,3 hari ini dia berak kerap,punggungnya membengkak dan badannya lemah..ape yg hrus sy lakukan slain ke vet?

Kucing Utara said...

kemngkinan kitten ni masalah cirit-birit disebbkn parasit(susu ibu juga adalah salah satu pembawa jika si ibu mmpunyai parasit/cacing sebagainya)...umumnya kes begini disebbkn kecacingan dan perlu diberikan ubat cacing

asilati ariffin said...

Charcoal pil tu apa ye?

Kucing Utara said...

sejenis ubat utk atasi masalah ciritbirit,sakit perut dll & boleh didapati dari klinik haiwan/petshop dan sebagainya

asilati ariffin said...

Kalau charcoal solution sama tak fungsinya? Adakah selamat utk anak kucing yg ciritbirit?

Kucing Utara said...

rasanya sama fungsi sekiranya charcoal jenis cecair dan sila rujuk kepda produk label hal penggunaannya

Mohd said...

Salam.kucing saya jantan berumur dalam 6 tahun.saya beri makan rc selang seli ngan ayam/ikan rebus.tapi 2,3 hari ni dia macam cirit.najisnya pon berair dan berlendir.makan pon dh kurang x seperti biasa.kalo saya cuit perutnye dia macam marah.ape yang perlu saya buat?

Sblm kucing saya cirit ni saya ade mandikan kucing saya ngn syampoo ANICIDE anti kutu tu.saya takot x bilas dengan bersih mase tu sampai menyebabkn masalah ni.tapi ape pendapat tuan/puan?

Naimah Shahidah said...

Saya ada dua ekor kucing ibu dan anak..dua ni berak cair tapi x kerap..normal ja sehari sekali..setiap pagi..cuma masalah cair ja..masalah ni jadi lepas si ibu cucuk ubat untuk earmites di klinik vet kerajaan..si anak masih menyusu tapi x kerap sbb da pndai mkn kibbles n umur nk masuk 2 bulan..sbb cucuk ubat earmites ke

Kucing Utara said...

To Mohd>> lendir adalah mucus(seperti hingus) dari ususnya yg membantu pelancaran dan melembabkan najisnya tetapi jika terlalu bnyk adalah masalah samada parasite usus,masalah sembelit,masalah makanannya,bakteria seprti salmonella dll.

To Naimah>> cirit ini adalah keadaan najisnya hmpir 90-95% adalah cecair..kitten akan mula putus susu seawal umur 1bulan..dan umumnya 2 bulan adalah biasa

Anonymous said...

salam. anak kucing saya berumur lebih kurang dalam 2 bulan lebih. dia asyik berak cair je. then saya ada bagi air dkt dia supaya tak dehydrate. tp selepas tu, dia akan automatic berak cair lagi. apa yang perlu saya buat ye? mohon dibantu. and adalah yogurt tanpa perisa nestle tu blh bagi dkt dia?

lyna amrin said...

Salam...normal ke utk anak kucing yg berumur 1 mggu lbih berak cair warna kuning...Agk2 knp ye? Perlu ke sy bwk pgi vet...terima kasih

Kucing Utara said...

wasalam..diawal umur agak normal anak kucing berak cairan=watery sebab masih mengambil susu/air dan makanan pejal dlm jumlah sikit.Tiada masalah kecuali tahinya bercampur darah=masalah cacing

Arein AraUZ said...

Assalamualaikum,kucing saya dia dalam 5@6 bln ...dia cirit birit dan saya bagi susu kambing sbb dia tak lalu makan n dah pergi vet...tapi dia masih cirit birit..najisnya sgt cair dan bewarna kuning.Boleh ke saya teruskan bagi susu kambing memandangkan dia mmg tak nak mkn apa2

Kucing Utara said...

wasalam...sebaiknya stop sebarang susu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...