Monday, November 12, 2012

Pokok Kucing Galak & Kucing

Memang tidak dinafikan ,kucing memang teruja dan mengemari bermain-main dengan pokok kucing galak atas sebab-sebab tertentu serta nama pokok rumpai/kecil ini pun dinamakan sebagai "pokok kucing galak".Sebagai panduan dan rujukan disertakan photo pokok ini serta fakta mengenainya.

Fakta Mengenai Pokok 
Nama Tempatan: Kucing Galak
Nama Saintifik: ACALYPHA INDICA ,juga dikenali sebagai nama Indian copperleaf, Indian Acalypha.
Kandungan: Kandungan bahan kimia yang di dapati dari pokok ini mengandungi antibiotik, antiradang serta juga sebagi pelawas kencing dan pelbagai faedah lain membantu untuk rawatan secara semulajadi.(Daun ini juga boleh dugunakan untuk memberhentikan pendarahan).
Tempat yang dijumpai:
Tumbuhan rumpai ini mudah didapati/dijumpai tumbuh secara liar di negara kita dan amat mudah didapati tumbuh di halaman ataupun belakang rumah terbiar samada di celah rekahan simen dan sebagainya bersama rumput-rumput liar di kawasan terbiar.

Tindakbalas Kucing :
Tumbuhan ini memang menjadi kegemaran kepada kucing jika berjumpa dengannya ataupun diberikan kepadanya dan ini antara tindakbalas kucing :
>>Kebiasaannya akan memakan daun dan lebih gemar kepada akar pokok.


>>Memakan daunnya serta akarnya berkemungkinan akan muntah keputihan berbuih bersama air liurnya, keadaan ini mungkin perutnya menghadapi tindakbalas terhadap bahan kimia dari pokok ini dan melalui muntah ianya mengeluarkan kembali.Daun serta akar kucing galak mempunyai rasa pahit dan bersifat sejuk.


 >>Bermain-main dengan pokok ini seperti mengigit, menangkap , melompat , mengesel-geselkan badan ataupun kepalanya ke batang pokok untuk seketika dan secara umumnya dalam masa 15- 20 minit(Kucing betina lebih menunjukkan tindakbalas sebegini , manakala kucing jantan pula lebih gemar memakannya dari bermain) .Keadaan tingkah laku ini sama seperti mana ianya galak ketika "heat" bagi kucing betina.

***Berkemungkinan juga kucing lebih tahu dari kita kenapa ianya amat gemar pokok kucing galak ini sebagai bahan rawatannya secara semulajadi walaupun dalam keadaan sihat ***

9 comments:

Alia said...

bolehkah kucing kita makan daun pokok buluh?

Kucing Utara said...

daun xda masalah utk kucing kerana kucing tahu jenis daun yg boleh dimknnya utk "ubat" lawas perutnya

miaw said...

akar pokok kucing galak nie mmg menjadi ubat samada pada kucing mahupun manusia. Sy beri mkn pada kucing yg dibela dari lahir smpi sekarang dh 9thn bela. Diberi setiap hari mmg smpi skrg dh tua pun masih kuat dan mampu bawa blk 2-3 ekor kucing betina siap ada anak lg tu...huhuhu. tiap2 hari mengiau mintak ubat dia dh mcm ketagih pun ada. Dgn petua/cara tertentu akar pokok nie kalau diambil amat mujarab untuk merapatkan hubungan suami isteri. Lebih elok jika diambik bersama..mmg manja mcm kucing slalu..hehehehe.

Eyqa Zainuldin, MY said...

Kalau kucing yg hidap penyakit FIP blh mkn x? Blh sembuh kan penyakit dea x?

Kucing Utara said...

pokok kucing galak ni xbntu FIP..

Anonymous said...

Kalau kucing ada sakit saporo AID versi kucing boleh membantu tak?

Unknown said...

Utk lawaskan kucong kencing blh tak pokok ni bg kt dia..bahagian mana yg patut diberikan

Edita Ezy said...

Boleh kah virus pavo di rawat dgn pokok galak kucing ni???

Unknown said...

Ubat ni mmg berkesan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...