Tuesday, December 4, 2012

Tempoh Kucing Mengandung

Tempoh ataupun berapa lamakah kehamilan/bunting dan berapa banyak anak kucing yang akan dilahirkan oleh ibu kucing adalah dua soalan yang pemilik kucing yang paling biasa tertanya-tanya dan ingintahu tambahan yang memiliki sepasang kucing yang comel dari baka-baka yang baik.


Tempoh Kucing Bunting:
Tempoh bunting ataupun kehamilan kucing adalah antara 58 dan 65 hari, atau lebih kurang 9-10 minggu. Terdapat tanda-tanda awal kehamilan selepas 3 minggu pertama seperti puting susu kucing akan mula membengkak dan warnanya akan berubah dari putih ke merah jambu cerah.

Kucing mengandung selalunya boleh mempunyai antara 1-8 kucing pada satu-satu masa ketika mengandung, Namun secara purata adalah antara 2-5 ekor anak kucing. Doktor haiwan anda mungkin dapat menganggarkan bilangan kucing dirasai di rabaan abdomen semasa peperiksaan serta juga boleh melaksanakan ultrasound untuk mengesahkan kehamilan dan mengira bilangan kucing.



>>Kebiasaan  DSH (domestic Shorthair) dan DLH (Domestic Longthair) iaitu baka campuran adalah sangat subur dan mempunyai jumlah anak yang sederhana ramainya iaitu antara 4 atau 5 ekor anak kucing.
>>Untuk kucing Siamese pula akan mempunyai jumlah anak yang besar
>> Parsi dan lain-lain baka mewah(pure breed) cenderung untuk menjadi kurang subur dan mempunyai bilangan anak lebih kecil .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...