Saturday, January 19, 2013

Cara memeriksa nadi kucing

Mengetahui bagaimana untuk memeriksa nadi kucing dan mengetahui apa kadar jantung kucing yang betul adalah penting topik penjagaan kucing. Kadar denyutan jantung kucing yang normal ketika berehat adalah:
>>Kucing dewasa 140 - 220 degupan per minit (bpm)
>>Anak Kucing     160 - 240 degupan per minit (bpm)

Kadar denyutan nadi kucing agak laju berbandingkan kadar berehat denyutan jantung manusia biasa adalah 60-70 denyutan per minit(bpm). Jadi kadar kucing jantung adalah hampir 2.5 kali lebih dari kita.

Cara memeriksa nadi kucing & tempat pemeriksaannya samada kaki hadapan ataupun kaki belakangnya:


>>Letakkan jari di bahagian dalam kaki belakang dan gerakkan tangan anda ke atas sehingga belakang jari anda menyentuh abdomen/bahagian perutnya. Gerakkan jari anda ke belakang dan sebagainya di bahagian dalam kaki belakang sehingga anda rasa denyutan dari saluran darah iaitu di situ,.jari sudah menyentuh serta berhampiran arteri femoral iaitu urat utama yang membawa sejumlah besar darah melalui sistem peredaran darah kucing.


>>>Di bahagain kaki hadapannya pula,  untuk merasai denyutan jantung adalah belakang siku kiri di antara tulang rusuk ketiga dan keenam.

>>Mengira bilangan denyutan dalam 15 saat dan darab dengan 4 ataupun untuk 30 saat dan didarabkan dengan 2, Ulangi untuk 3 kali bacaan untuk mendapat bacaan yang agak tepat. Ini akan memberikan jumlah degupan per minit (bpm).

*** Denyutan nadi yang melebihi kadar normal adalah petunjuk awal kemungkinan ianya akan mengalami jangkitan/jatuh sakit****


1 comment:

ZULHILMI TEMPOYAK said...

kakak sy ad kucing.. bleh try kot. btw.. klu lebih mcm mn bro..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...