Monday, April 29, 2013

Kenalpasti Kucing Alergik Makanan

Hampir 10% daripada kucing tanpa mengira umurnya,baka ,jantina boleh berpotensi mengalami alahan kepada makanan yangdimakannya.Kucing merasakan gatal-gatal pada kulit (gatal-gatal yang teruk terjadi pada kulitnya dan menyebabkan kehilangan rambut), dan luka-luka kulit disebabkan garuannya sendiri secara berulang adalah simptom yang boleh dikaitkan dengan alahan makanan.


Bahan-bahan tertentu dalam pasaran makanan kucing terutamanya makanan komersial akan menyebabkannya bertindak balas terhadap alahan ini disebabkan oleh sistem imun kucing itu sendiri.Antara bahan-bahan yang terdapat di dalam makanan kucing  yang menjadikannya alahan adalah daging, makanan laut (ikan), produk tenusu, ayam dan gluten gandum yang menyebabkan reaksi alergi di pangkal akar umbi rambut pada kulit.


Alahan makanan punca masalah kulit
Alahan makanan kepada kucing sering dan secara umumnya boleh dikaitkan dengan ciri-ciri masalah kulit. Selalunya kucing akan mengalami gatal-gatal kulitnya atau kerengsaan/kegatalan pada kulit. Membotak setempat (rambut gugur) terutamanya di leher, hujung telinga dan kaki. Di reaksi alahan yang bertambah  teruk, atau di peringkat lanjutan alahan makanan kucing, dermatitis dan penghasilan granuloma (keradangan teruk) adalah perkara biasa terjadi kepadanya.

Kenalpasti Punca alahan
Agak sukar untuk membezakan alahan makanan kucing dari jenis lain alahan kepada kucing (alahan bukannya hanya disebabkan makanan semata-mata kerana kucing juga mengalami alahan bermusim). Antara yang boleh dianggapkan ianya alahan makanan sekiranya masalah kulit ini terjadi kepadanya setiap masa ataupun sepanjang tahun.boleh dianggapkan masalah alahan makanan.
Antara faktor alahan makanan kucing ialah intoleransi/tidak dapat menerima makanannya melalui apa yang ditunjukkannya melalui gejala muntah-muntah dan cirit-birit serta dalam masa yang sama menagalami masalah kulit.

2 comments:

Unknown said...

Salam,anak kucing yg berusia 4 minggu boleh di mandikan x.....first time bela anak kucing yg belum cerai susu...

Kucing Utara said...

tnggu 2 bulan keatas dulu ataupun cerai susu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...