Nufnang Ads

Followers

Wednesday, June 5, 2013

Kenapa Kucing Rasa Takut

Ketakutan yang terjadi/teransang kepada kucing adalah tindakbalas normal terhadap sesuatu perkara/keadaan/persekitaran yang baru dan sebagainya bilamana menghadapinya buat pertama kali.Ini adalah sifat tindakbalas normal untuk menjadi & merasai takut pada permulaan dan ianya akan berkurangan dalam tempoh masa tertentu setelah mempelajari punca ketakutannya itu sendiri.


Antara Puncanya menjadi takut:
>>Berubah tempat baru-Kerana bagi kucing tempat baru yang belum ditinjaunya adalah tidak selamat
>>Klinik haiwan - sama seperti di atas jika buat pertama kali & juga rasa takut sekiranya pernah ke situ dan di atas pengalamannya sebelum "disakiti" untuk kebaikan seprti kesan suntikan, mandian dan sebagainya
>>Kehadiran "teman"baru- tidak terhad kepada kucing baru saja ,malah boleh jadi takut jika orang yang tidak dikenalinya mengunjung tempat tinggalnya.
>>Bunyi Bising - Ini juga puncanya menjadi takut
>>Disakiti/dipukul- merasa takut terhadap sebarang perkara yang berlaku serta menyakiti kepadanya.
>>Ditinggalkan "keseorangan"- terutamanya kucing indoor iaitu belaan di dalam rumah dan hanya satu-satunya kucing perliharaan anda.
>>Dibuli/diserang- samada di kalangan kucing ataupun manusia terutamanya kanak-kanak yang agak nakal sikit

Proses Pembelajaran:
Secara umumnya persekitaran,perubahan, kehadiran haiwan lain dan lain-lainnya yang menyebabkannya takut adalah salah satu proses pembelajaran baginya untuk "perkara" baru serta memperolehi pengalaman baru dan lama-kelamaan dalam masa yang panjang ianya sudah mempelajari/mengalami perkara menakutkannya dan mengetahui apa yang ditakutinya boleh menyakiti/mengancam keselematannya ataupun tidak.Sekiranya tidak, rasa takut akan berkurangan ataupun mungkin hilang darinya.

Kebanyakan kucing yang bersifat ketakutan boleh dielakkan dari awal kehadiran mereka iaitu semasa alam "kanak-kanak".Sepanjang peringkat zaman kanak-kanaknya ini, adalah penting baginya didedahkan dalam persekitaran yang mesra,bebas, bermain-main dengannya ,diperkenalkan kepada pelbagai orang dan haiwan lain untuknya bersosial ,terdedah kepada persekitaran kerana alam kanak-kanaknya tiada lagi sifat "Takut" tapi lebihkan kepada sifat "InginTahu".
Perkara ini agak sukar dibuat ataupun dipelajari anak-anak kucing sekiranya sentiasa terkurung di dalam sangkarnya saja sehingga ianya besar kerana penglibatannya dengan dunia luar adalah terhad.

Cuping telinga mendatar tandanya ketakutan

***Kenalpastikan punca kucing yang menjadi takut dan atasinya untuk mengurangkannya takut kerana sifat ini menambahkan "stress" rasa tertekan olehnya.Nmaun, proses ini mengambil masa yang agak lama untuk mengurangkannya takut****

2 comments:

Anna Diyana said...

Tapi kes kucing saya punya kes cuping telinga tak mendatar cuping telinganya . Tapi mata dia besar macam mata manusia . Kenapa jadi macam tu ye . Yang saya tahu kucing matanya macam ular. kakak saya kate mata nya jadi macam tu sebab dia takut. Betul ke

Kucing Utara said...

mata membulat besar adalah cara tunjuk garang terhadap ancamannya untuk tidak didekati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...